- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گزارشی از دومین کنگره سراسری جمعیت زنان مسلمان نواندیش

گزارشی از دومین کنگره سراسری جمعیت زنان مسلمان نواندیش

گزارش اختصاصی وبسایت هامون ایران

گزارشگر: سمیه زنگنه

به گزارش وبسایت هامون ایران دومین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش با حضور اعضای این جمعیت و نمایندگان استان‏های این تشکل سیاسی  صبح روز جمعه بیست و یکم اردیبهشت۹۷ در تالار حکمت کتابخانه ملی  برگزار گردید.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از وحی و خیر مقدم مدعوین توسط مجری برنامه، مسئول کمیته برگزاری کنگره به ایراد توضیحاتی پیرامون اهداف این گردهمایی پرداختند. خانم کنعانی هدف از برگزاری این کنگره را تطبیق اساسنامه با اساس نامه جدید قانون احزاب و گزارش ارکان مرکزی حزب و تحلیل شرایط کشور عنوان نمود.

ادامه‏ برنامه با سخنرانی  دبیرکل جمعیت پیگیری گردید؛ ایشان نیز ضمن خیر مقدم به میهمانان برنامه، به نتایج مثبت و منفی فعالیت جمعیت از بدو تشکیل تا کنون پرداخت. دکتر فاطمه راکعی افزایش مشارکت زنان در فعالیت‎های اجرایی کشور را یکی از نمودهای مثبت و عینی فعالیت جمعیت برشمرد و خاطر نشان ساخت با توجه به رشد ۳۰ درصدی مشارکت زنان انتظار می‏رود با استمرار فعالیت‏های جمعیت، به سطح قابل قبولی از مشارکت زنان دست یابیم. وی همچنین یادآور شد که انتظارات جامعه زنان از طرف احزاب بزرگ کشور برآورده نشده و در بسیاری از احزاب تشکیلات فعال زنان وجود ندارد. راکعی مسائل منفی فعالیت زنان را اینچنین مطرح نمود: علیرغم تلاش‏های آگاهانه زنان در طول چهل سال پذیرش آن از سوی حاکمیت همواره با مقاومت همراه بوده است که دلایل اصلی آن را می‏توان در استمرار دخالت‏ها و برخورد موضع از  بالا و عدم باور به توانمندی‏های زنان از سوی جامعه مردان یافت. وی علاوه بر موارد مطرح شده عدم ارتباط تعریف شده و معنی دار تشکل‏های زنان کشور در سطوح بین المللی و منطقه‏ای را از دیگر چالش‏های پیش روی جمعیت عنوان و بر ایفای وظایف جمعیت در چارچوب احزاب تأکید نمود.

بخش میانی این گردهمایی با رأی گیری و انتخاب هیئت رییسه کنگره توسط حاضرین در جلسه، به اصلاح اساسنامه در سه بخش رأی گیری کلیات اساسنامه، بررسی موارد تغییر یافته و بررسی موارد بدون تغییر، با رأی اکثریت اعضا و تصویب آن توسط کنگره خاتمه یافت.

در بخش دیگری از این گردهمایی گزارشی اجمالی از فعالیت جمعیت از زمان برگزاری اولین کنگره توسط قائم مقام جمعیت ارائه گردید.ایشان قبل از ورود به بحث گزارش فعالیت جمعیت، محدودیت فعالیت احزاب در کشور را وجود یک خلأ تاریخی مطرح و دلیل آن را عاملی شناختی و معرفتی نسبت به کار نهادمند سیاسی و حزبی در کشور عنوان نمود و لازمه رفع این محدودیت را تدوین لایحه‏ای جدید عنوان نمود که در حال حاضر در وزارت کشور در حال پیگیری است.

آذر  منصوری فعالیت جمعیت را که برخواسته از جریان اصلاح طلبی است هم به لحاظ گفتمانی و هم به لحاظ عملیاتی در توجه به مسائل زنان و رسیدن به راهکارهایی در سطح حاکمیت جهت کاهش شکاف جنسیتی را موفق ارزیابی نمود. وی همچنین خبر ازفعال شدن هیئت اجرایی و کمیته‎های هیئت اجرایی( کمیته‏های آموزش، اطلاع رسانی، تشکیلات، مناطق، حقوقی، استان‏ها و انتخابات) جمعیت داد و اضافه کرد تدوین و تصویب آیین نامه‏ های ارکان و دفتر سیاسی و تعیین اعضای آن توسط شورای مرکزی جمعیت، صدور بیانیه‏های جمعیت به مناسبت‏های خاص، تشکیل کمپین و صدور هفده بیانیه جهت حمایت و دفاع از عملکرد خانم مولاوردی از دیگر فعالیت‏هایی است که از زمان برگزاری اولین کنگره جمعیت صورت گرفته است؛ دیدار با زنان فعال ملی، تشکیل گروهی رسمی به نام شورای هماهنگی زنان اصلاح طلب جهت ایجاد هماهنگی بین احزاب زنان اصلاح طلب از جمله برنامه‏هایی است که در جمعیت در حال پیگیری و انجام آن است.

وی همچنین حضور فعال نمایندگان شورای جبهه اصلاحات در سراسر کشور، راه اندازی صفحات اینستاگرام و توییتر جمعیت و فراهم شدن مقدمات نشریه جمعیت زنان مسلمان نو اندیش، حضور فعال جمعیت در خانه احزاب به عنوان دبیر کمیته زنان خانه احزاب، فعال بودن در خور تحسین برخی شعبه‏ های استانی جمعیت( استان‏های فارس، آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، مشهد، بوشهر و کردستان)، برگزاری کارگاه «ما کیستیم» در کمیته آموزش جمعیت، حضور مؤثر جمعیت در شورای عالی سیاست گذاری را از دیگر فعالیت‏های جمعیت برشمرد.

در بخش دیگری از این گردهمایی کارگاهی با عنوان « ما کیستیم؟» برگزار گردید که به صورت پرسش و پاسخ جمعی و بارش افکار به منظور تبیین، چرایی و چگونگی فعالیت حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش برگزار گردید.

برنامه پایانی، تحلیل سیاست داخلی بود که با سخنرانی قائم مقام جمعیت پایان بخش  دومین کنگره جمعیت بود. ایشان با اشاره به خط فکری جمعیت به عنوان یک حزب اصلاح طلب که به راهبرد اصلاح طلبی، مردم سالاری سازگار با دین و اهداف اصیل انقلاب اسلامی باور دارد و معتقد به نقد مسالمت آمیز قدرت، حق اعتراض مسالمت آمیز مردم و تسلط کامل مردم به سرنوشت خود و حرکت در چاچوب قانون اساسی می‎باشد ضمن برشمردن چالش‏های پیش رو در کشور تنها راه برون رفت از آن را گفتگو  جهت درک مشترک و رسیدن به راه حل‏های مشترک برای رفع این موانع و تقویت کلیدواژه امید و وحدت حداکثری آحاد جامعه  ذکر کرد. ایشان از دستاوردهای مهم اصلاح طلبان بعد از انتخابات ۹۲ را توافق برجام عنوان و اضافه کرد در شرایط کنونی عاقلانه‏ترین مواضعی که بعد از خروج آمریکا بر جام صورت گرفت موضع دولت بود و می‏بایست این مهم با یک‎صدایی و وحدت حداکثری در دفاع از برجام در داخل کشور حفظ شود چرا که هر چه قدر کلید واژه امید، اعتماد عمومی و انسجام ملی تقویت شود دشمنان خارجی را از اهداف خود دور خواهد کرد.