- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

چرا در آلودگی عسلویه، وزارت نفت مخاطب واقع نشد؟

چرا در آلودگی عسلویه، وزارت نفت مخاطب واقع نشد؟

در حاشیه خبری از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با عنوان: وزارت نفت متولی سلامت هوا در عسلویه شود.

 

به گزارش وبسایت هامون ایران مدتهاست که مساله آلودگی عسلویه به بحثی گسترده در عرصه عمومی استان بوشهر مبدل شده و بارها و بارها در باب اینکه چه می شود کرد، صحبت شده و ایده های متعددی مطرح شده و کسانی یا سازمانهایی مورد اتهام واقع شده اند، اما هیچگاه در هیچکدام از گفتگوها و مباحث مطرح شده، درباب مسبب و علت العلل اصلی این آلودگی ها حرفی به میان نیامده، تا اینکه امروز شنبه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از وزارت نفت خواست که متولی سلامت هوا در عسلویه شود. حسین دلشب با ذکر این نکته مهم همچنین ادامه داد: وزارت نفت با تعین سهم انتشار آلودگی های زیست محیطی هر واحد نسبت به وضع مالیات آلودگی ( مالیات کربن ) به غیر از دیگر آلودگی ها اقدام کند.  (منبع: ایرنا)

نکته اصلی این گفتگو توجه دقیق به آن نقطه  و کانونی است که همواره باید مخاطب واقع می شده اما به دلایل مختلف و متعددی با سکوت از کنار آن گذر شده است. کانون اصلی توجه ها در آلودگی زیست محیطی جنوب استان باید وزارت نفت باشد اما چه نمایندگان مجلس و چه شوراها و مردم عادی و رسانه ها نخواسته اند که به مسولیت حیاتی وزارت نفت در این زمینه اذعان کنند و پیگیر شوند. بی شک عوارض آلایندگی و برخی کمکهای ناچیز وزارت نفت در این زمینه در عدم توجه به مسوولیت اصلی و کانونی وزارت نفت نقش بسزایی داشته است.

حال باید پرسید که نمایندگان چهارگانه استان بوشهر تا به حال آیا حتی در یک مورد توانسته اند وزارت نفت را در این زمینه مورد پرسش و یا خطاب قرار دهند؟ وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر که این موارد خطابی نیست، پس چه هست؟

حال امیدواریم در حاشیه این خبر مهم که با توسعه پایدار استان بوشهر مرتبط است، از این نمایندگان درخواست داریم که این وظیفه خطاب قراردادن وزارت نفت را آنها تداوم بخشند تا حق سلامت و بهداشت مردم استان بوشهر حفظ گردد.