- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

وزارت نفت متولی سلامت هوا در عسلویه شود؛ گفتگوی ایرنا با حسین دلشب

وزارت نفت متولی سلامت هوا در عسلویه شود

بوشهر – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به تعدد تاسیسات مربوط به شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی برای تعیین میزان نقش این شرکت ها در آلودگی های زیست محیطی وزارت نفت متولی هوای محیط در عسلویه شود.

حسین دلشب روز شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: وزارت نفت با تعین سهم انتشار آلودگی های زیست محیطی هر واحد نسبت به وضع مالیات آلودگی ( مالیات کربن ) به غیر از دیگر آلودگی ها اقدم کند.
وی یادآورشد: این اقدام وزارت نفت و دریافت مبلغ مالیات کربن از شرکت های مستقر در پارس جنوبی و دیگر مناطق نفتی و گازی و اختصاص درصدی از این مبلغ به استان زمینه هزینه کرد برای مسایل بهداشتی، سلامت و محیط زیستی منطقه فراهم خواهد شد.
این مقام مسوول گفت:برخی از واحدهای پتروشیمی و فازهای پالایشگاهی مستقر در پارس جنوبی به صورت فردی مشکل زیست محیطی ندارند اما اثرات تجمعی و ترکیبی واحدهای فعال در مکان جغرافیایی محدود باعث ایجاد اثرات تراکمی و ترکیبی شده است.
دلشب اظهارداشت: هم اینک ۲۴ فاز پالایشگاهی و پتروشیمی در مناطق یک و ۲ پارس جنوبی فعال است و بیش از ۲۰پالایشگاه و پتروشیمی نیز در دست اجراست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآورشد: وجود مناطق صنعتی متعدد وابسته به شرکت های نفت ، گاز و پتروشیمی ،این استان را در معرض ریسک بروز مخاطرات زیست محیطی و بهداشتی جدی قرار داده است .
دلشب گفت: در صورت عدم وجود برنامه و هدف مدون و زمان بندی شده در جهت کاهش آثار سوء زیست محیطی از سوی مسوولان امر می تواند منطقه میزبان را با چالش های جدی تری روبرو کند.
وی افزود: مجاورت منطقه صنعتی پارس جنوبی با مراکز سکونت گاهی شهری و روستایی لزوم توجه ویژه به کاهش مخاطرات زیست محیطی منطقه و توجه جدی مسوولان وزارت نفت در جهت اجرای برنامه های مدیریت کلان کاهش انتشار آلاینده ها به منظور بهبود سلامت عمومی جامعه پیرامونی را متذکر می شود.
دلشب تصریح کرد: از جمله این برنامه ها محاسبه انتشار آلاینده ها جهت بدست آمدن انتشار کل منطقه ، تعیین ظرفیت اکولوژیست منطقه ، انجام مطالعات ریسک بهداشتی مواجهه با آلاینده ها ( جوامع پیرامون و کارکنان واحدهای صنعتی ) و در نهایت وضع مالیات های آلایندگی همچون مالیات کربن و مالیات اکسید گوگرد اشاره کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: به منظور اطلاع کامل از انتشار آلایندگی ها در مناطق بزرگ صنعتی و در جهت تدوین و اجرای برنامه های کاهش انتشار آلاینده ها از سوی مناطق صنعتی اقدام لازم انجام شود.