- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

عدم شفافیت و تهدید منطقه آزاد تجاری بوشهر؛ گزارشی از وبسایت هامون ایران

?عدم شفافیت و تهدید منطقه آزاد تجاری بوشهر

?درحاشیه خبری از استاندار بوشهر با عنوان؛ هیچ نقطه‌ای از شهر بوشهر در محدوده منطقه آزاد نیست

به گزارش وبسایت هامون ایران عبدالکریم گراوند ؛ استاندار بوشهر در نشست با اعضای شورای اسلامی استان بوشهر گفته است که: “منطقه آزاد تجاری بوشهر ۲۶ هزار هکتار مساحت دارد که هیچ نقطه‌ای از آن در محدوده شهر بوشهر نیست. ” (خلیج فارس)

کلیت صحبتهایی که استاندار بوشهر در زمینه منطقه آزاد تجاری داشته اند، به همین چند عبارت کوتاه و مختصر خلاصه شده است. طرحی به بزرگی یک منطقه که می خواهد در آن تجارت آزاد با کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت پذیرد، نمی تواند در همین چند عبارت کوتاه نگرانی مردم را در زندگی روزمره شان رفع کند.

به گزارش وبسایت هامون ایران، این گونه برخورد کردن و رسانه ای کردن موضوع های مهم و استراتژیکی مانند منطقه آزاد تجاری، بیش از آنکه به آرامش در عرصه عمومی کمک کند، باعث نگرانی بیشتر مردم و پیچیده تر کردن فضا خواهد شد. چه دلیلی دارد طرحی که برای زندگی بهتر و رفاه بیشتر مردم قرار است شکل بگیرد، به یکباره چنان غیرشفاف و محرمانه می شود که مردم عادی نباید از جزییات آن باخبر شوند!

ما در رسانه هامون ایران بیش از سه سال است که به تحلیل و تفسیر پیامدهای اجتماعی و فرهنگی ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان بوشهر پرداخته ایم و نگرانی های نخبگان و مردم عادی را بازتاب داده ایم، اما این عدم شفافیت را در این برهه حساس بسیار خطرناک و تهدیدآمیز برای ادامه حیات گروه های اجتماعی فقیر و خانواده های تهیدست ارزیابی می کنیم. چه بسا با پدیده ای مواجه شویم که قبل از اینکه حتی چیزی بخواهد بر روی زمین با عنوان منطقه آزاد تجاری شکل بگیرد، با فروریختن ساختارها و سامانه های حمایت کننده اجمتماعی خانواده های فقیر و تهیدست روبه رو شویم.

به زبان دیگر پیامدهای راه اندازی منطقه آزاد تجاری، پیش از آنکه منطقه ای با این عنوان بخواهد راه بیافتد، گریبان جامعه استان بوشهر را بگیرد و این فاجعه ای عمیق و تهدیدی خطرناک خواهد بود. این واکنش اجتماعی تلخ نسبت به اجرای طرحی ست که شفافیت ندارد و معلوم نیست چه می خواهد بکند.