- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر؛ نیازمند اصلاحیه جهت ایجاد زمینه ها و بسترها

لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر؛ نیازمند اصلاحیه جهت ایجاد زمینه ها و بسترها

به گزارش هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران روز چهارشنبه چهارم مهرماه ۹۷؛ روزی ست که لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری در هشت نقطه ایران ازجمله در استان بوشهر در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفته و نتیجه نهایی در این جلسه ابلاغ خواهد شد.

آنچه که ضرورت دارد به آن متذکر شویم این نکته است که اطلاعات درباب این طرح عظیم اقتصادی در استان بوشهر بسیار محدود و ناچیز بوده، و همچنین هیچ بسترسازی اجتماعی و اقتصادی برای ایجاد این منطقه آزاد در استان بوشهر ازطرف هیچ ارگان یا نهادی صورت نپذیرفته؛ و عملا در صورت موافقت با این لایحه با چیزی مواجه خواهیم بود که ابتدا دستورات ابلاغ شده سپس اقدامات اولیه و بسترسازی های اولیه تازه می خواهد شروع شود.

ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در یک منطقه باید براساس بسترسازی حداقل چندین ساله شکل بگیرد تا فضای فرهنگی و رسانه ای و عرصه عمومی نسبت به آن حساس و هوشیار و آگاه شده باشد، در این استان کدامیک از این فعالیتهای مستمر رخ داده است؛ هیچکدام!

موارد زیر را به صورت خلاصه می توان اشاره کرد که زمینه ها و بسترهای لازم جهت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری می تواند باشد:

ایجاد و گسترش یک بندر پیشرفته و پایدار (eco-port)
ارائه طرح مطالعاتی آمایش سرزمینی
ارائه طرح جامع و راهبردی اتاق بازرگانی درباب کلیت کارکردهای منطقه آزاد تجاری
دسترسی منطقه به شبکه حمل و نقل ریلی سراسری
ایجاد دوره های تحقیقاتی و پژوهشی در تحصیلات تکمیلی دانشگاه های منطقه
حضور فعالانه رسانه های تخصصی در این زمینه جهت واکاوی در تمام ابعاد ایجاد منطقه
حضور فعالانه و مستمر انجمنهای غیردولتی در حوزه توسعه پایدار مرتبط با این مناطق

این موارد مذکور به غیر از آن اسناد بالادستی مختص این مناطق می باشد که سازمانهای دولتی باید تدارک و فراهم کنند. موارد مذکور اگر در واقعیت شکل گرفته اند، کجاست که بتوان به آنها رجوع کرد؟ و اگر که نیست، این همه تعجیل و عدم شفافیت برای ایجاد این مناطق آزاد تجاری در استان بوشهر به چه دلیل است؟

پرسشی که اینجا شکل می گیرد و باید از نمایندگان چهارگانه استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی  پرسید این هست که : چه اتفاقی افتاده که به یکباره در این وضعیت بحرانی اقتصادی باید این مناطق تصویب شوند و با چه عجله ای برای ابلاغ نهایی به شورای نگهبان ارسال شوند؟

وبسایت هامون ایران در چند روز منتهی به روز چهارشنبه تلاش کرده که این موضوع را رسانه ای نماید و اذهان عمومی را نسبت به آنچه که دارد رخ می دهد حساس نماید؛ اما به عنوان رسانه ای که بیش از سه سال است که نسبت به ایجاد این منطقه آزاد در استان بوشهر تحلیلهای مختلفی ارائه نموده؛ با این شکل و فرم از راه اندازی یک منطقه آزاد تجاری کاملا مخالف بوده و از شورای نگهبان (براساس درخواستی که این شورا از کارشناسان داشته) این درخواست را دارد که لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر را نیازمند اصلاحیه جهت ایجاد زمینه ها و بسترهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بداند و از تصویب آن در زمان کنونی اجتناب ورزد.