- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

برگزاری طرح ملی گفتگوی خانواده در استان بوشهر

انجمن جامعه شناسی ایران-دفتر استان بوشهر برگزار کرد:

برگزاری کارگاه های مساله یابی مشارکتی نهاد خانواده در استان بوشهر

 

به گزارش وبسایت هامون ایران، دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در استان بوشهر با همکاری دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر در قالب طرح ملی گفتگو خانواده، کارگاه دو روزه مساله یابی مشارکتی نهاد خانواده در استان بوشهر را در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۵ و۶ آذرماه برگزار نمود. این دو کارگاه با حضور بیش از سی نفر از متخصصین عرصه علوم اجتماعی و روانشاسی و همچنین فعالان عرصه رسانه و NGO ها و کارشناسان دولتی و حقوقی در سالن اجتماعات خانه سازمانهای مردم نهاد بوشهر (واقع در بنیاد نخبگان استان بوشهر) برگزار شد.

اسماعیل حسام مقدم؛ نماینده انجمن جامعه شناسی ایران در استان بوشهر در حاشیه این دو کارگاه به طرح ملی گفتگوی خانواده اشاره کرد و برگزاری این دو کارگاه مساله یابی مشارکتی را ذیل این طرح ملی معرفی نمود: طرح ملی گفتگوی خانواده به عنوان طرحی که در ۳۱ استان کشور درحال دنبال شدن می باشد و این طرح به سفارش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و به مجری گری انجمن جامعه شناسی ایران از اردیبهشت امسال کلید خورده و در فاز اول آن کارگاه هایی با حضور متخصصین و فعالان عرصه خانواده هر استان با موضوع محوری مساله یابی مشارکتی نهاد خانواده برگزار گردیده است.

حسام مقدم؛ دبیر طرح ملی گفتگوی خانواده در استان بوشهر در ادامه افزود: در این دو کارگاه که با روش پژوهش مشارکتی و گروهی اجرا شد به هشت مساله مهم به انتخاب اعضای این دو کارگاه پرداخته شد که عبارتند از: بروز دگرگونی در نهاد خانواده، نابسامانی فردی و اجتماعی، طلاق، عدم وجود نهاد حمایتی پایدار برای زنان، فقر شادی و نشاط، ضعف های مادربودگی، فقدان تعامل و ارتباط میان خانواده و بیکاری گسترده. هرکدام از گروه ها با توجه به این هشت مساله انتخاب شده، ریشه ها و پیامدهای آن را در درخت مساله اجتماعی رسم نمودند و در نهایت به گفتگو در باب آن در حدود شش ساعت فعالیت مستمر و چالشی پرداختند.

اسماعیل حسام مقدم در پایان اشاره کرد: این کارگاه ها به عنوان اولین فاز طرح ملی گفتگوی خانواده اجرا شد و تمام مکتوبات و مباحثات شفاهی در آن در قالب یک کتاب تدوین و طراحی خواهد شد و پس از آن توسط انتشارات انجمن جامعه شناسی ایران منتشر خواهد شد. همچنین وی اضافه نمود: در فاز دوم این طرح ملی، هرکدام از افراد شرکت کننده در این دو کارگاه، خود به درون محلات و خانواده ها خواهند رفت و به تسهیلگری گفتگو و تعامل در بین اعضای خانواده ها خواهند پرداخت.

مریم آذرشب؛ مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری بوشهر در نشست طرح ملی گفت و گوی خانوده به گزارش ایرنا افزود: طرح ملی گفت و گوی خانواده با هدف آموزش و ترویج مهارت های زندگی از طرح های مهم و تاثیر گذار معاونت امور زنان رئیس جمهوری است که با اجرای آن تلاش می شود گفت وگو به نهاد خانواده بازگردانده شود. وی اضافه کرد: دولت برای هم افزایی، همگرایی و استحکام بنیاد خانواده برنامه های خوبی در نظر دارد که طرح گفت وگوی ملی خانواده ها یکی از آنهاست و تلاش می شود در این طرح خانواده به عنوان کوچک ترین نهاد اجتماعی مشکلات و مسائل را به روش مشورتی و تسهیل گری حل و فصل کند. آذرشب گفت: اتفاقات خوبی در حال شکل ‌گیری است که مستلزم همفکری و هم‌اندیشی آحاد جامعه بویژه قرارگیری جوامع محلی در کنار قشر تحصیلکرده است. مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری بوشهر تاکید کرد: باید با آگاهی بخشی، مهارت افزایی و آموزش مهارت و قدرت ‘نه’ گفتن و افزایش توانایی تعامل و گفت وگو را به کودکان آموزش دهیم تا درمسیر درست زندگی قرار گیرند.