- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انتشار کتاب ماکیان اساطیری در آسمان ایران و ملل اثر علی اکبر حق پرست

انتشارات هامون نو از علی اکبر حق پرست منتشر کرد:

کتاب ماکیان اساطیری در آسمان ایران و ملل

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، کتاب ماکیان اساطیری در آسمان ایران و ملل نوشته علی اکبر حق پرست توسط انتشارات هامون نو منتشر شد. اسماعیل حسام مقدم؛ مدیرمسوول انتشارات هامون نو با ذکر این خبر، افزود: کتاب ماکیان اساطیری در آسمان ایران و ملل با ۳۲۵ صفحه در قطع رقعی به چاپ سپرده شد و این کتاب به گردآوری اطلاعاتی درباب ۳۹ گونه پرنده در جهان اساطیری ایران و ملل دیگر پرداخته است.

در این کتاب که به جغرافیای زیستی و مشخصات ماکیان اساطیری پرداخته شده، این ۳۹ گونه عبارتند از: آبیا، باز، بلبل، بلدرچین، بنو، بوتیمار، بوقلمون، پرستو، پنگ، تاووس، تز، توتی، چغد، چکاوک، خروس، خفاش، درنا، دم جنبانک، زو، سیمرغ، شترمرغ، عقاب، فاخته، قرقاول، ققنوس، فمری، قو، کبک، کبوتر، کرکس، کلاغ، کمک، کوندور، گارودا،گنجشک، مرغ آبی، مرغ شباوبز/شباهنگ، هدهد، همای.

فهرست این کتاب شامل بخشهای زیر می باشد: نام ماکیان اساطیری، جغرافیایی زیستی و مشخصات ماکیان اساطیری، جایگاه ماکیان اساطیری در ادبیات ملل، بیان نمادین پرندگان اساطیری.

علی اکبر حق پرست در مقدمه کتاب خود اینچنین نگاشته: اساطیر همچون سیارات دیگر از جهانی خاص بهره مندند. دایره کیهانی اساطیر پر از راز و رمز است. در آن با افق هایی روبرو می شوی که ناخواسته به تفکر و اندیشه وادارت می سازد. جهان اسطوره ها بیشتر افسونگونه اند و همین سبب می گردد گاهی حالات و حرکات این جهانی را در حوزه عقل نگنجد. گاهی از خود می پرسی چگونه این افسانه ها و قصه های گنگ و درهم تنیده به وجود آمده اند؟ چه کسی یا کسانی چنین قصه های پر راز و رمزی را پروریده؟ و پردازش کرده اند؟ از خود می پرسی چگونه توانسته اند ریسمان زمین و آسمان را به هم ببافند؟ چگونه توانسته اند در این رشته به هم تنیده ایجاد گره هایی نمایند که برای انسان پیشرفته و دارای این همه دستآوردهای علمی هنوز هم نقطه ای کور باشند؟ در قلمرو اسطوره و دانش اسطوره شناسی اعتقاد بر این است که هرچیزی دارای معنا است و نماد. حال اینکه چگونه می شود شئی یا موجودی اسطوره ای جلوه گر می گردد و گاه در قالب توتم و تابو رخ می نمایاند، بی شک برگرفته از عملکرد آن هستی است.