- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

پرونده هامون(۲۵): طرح تالاب حله و معیشت پایدار

مجموعه گزارشهای طرح تالاب حله و انجمن حیات سبز لیان

۱
رضا پرتوی سنگی؛ مدیرعامل انجمن حیات سبز لیان استان بوشهر خبر داد: پایان طرح معیشت پایدار و سازگار با محیط زیست تالاب حله

به گزارش وبسایت هامون ایران طرح معیشت پایدار و سازگار با محیط زیست تالاب حله توسط انجمن حیات سبز لیان به پایان رسید. رضا پرتوی سنگی با بیان این خبر ادامه داد: در طرح مدیریت زیستبومی تالاب حله که در حدود ۴ سال پیش مطالعه و تدوین گردید، نقش مدیریت مشارکتی تالاب با حضور جوامع محلی و سازمانهای مردم نهاد مورد توجه دقیق قرار گرفت و ازهمین رو چندین پروژه طراحی شد که در آن توجه جوامع محلی را به اهمیت تالاب در زندگی روزمره آنان بیشتر جلب نماید و تلاش شود سیستمی معیشتی طراحی گردد که از مهاجرت مردم حاشیه این تالاب جلوگیری نماید، لذا این طرح نیز در همین راستا قابل تحلیل و بررسی می باشد.

رضا پرتوی سنگی؛ مدیرعامل انجمن حیات سبز لیان و مجری طرح مطالعه و طراحی سیستم معیشتی سازگار و پایدار با محیط زیست تالاب حله برای جوامع محلی نیز به فرآیند اجرایی شدن این طرح که در نهایت به ایجاد دو صندوق اعتبارات منتهی شده، پرداخت و گفت: از ابتدای اجرایی این طرح با مردم این دو روستا جلسات هم اندیشی راه اندازی نمودیم و برای آنها کارگاه هایی درباره چگونگی راه اندازی طرحهای اشتغال زایی سبز و سازگار با محیط زیست را اجرایی نمودیم که در نهایت باعث بتوانیم هیئت مدیره ای برای دو صندوق اعتبارات در دو روستای کره بند و محرزی را شکل بدهیم و در نهایت اعتبارنامه این صندوقهای اعتباری را در جلسه امروز و به مناسبت روز جهانی تالابها به مدیران عامل این دو صندوق تقدیم نماییم.

وی افزود: انجمن حیات سبز لیان برنامه های گسترده ای در این زمینه دارد که با هماهنگی دفتر تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر مشارکتهای مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و دفاتر عمران سازمان ملل متحد و بانک جهانی محیط زیست در آینده اجرایی خواهد نمود.

۲
روستای کره بند

روستای کره بند از توابع بخش مرکزی شهرستان بوشهر در استان بوشهر قرار دارد. این روستا در دهستان انگالی واقع شده و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، ۱۲۷۷ نفر جمعیت ( ۲۵۷ خانوار) در آن ساکن هستند. در زمینه وجه تسمیه این روستا به این نام نظرات گوناگونی وجود دارد ولی دو نظر نسبت به دیگر نظرات جنبه عام و مقبول تری دارند نخستین نظریه این است که از قدیم الایام کوره های مربوط به پخت آجر و سفال و در این منطقه قرار داشته و کم کم با به وجود آمدن این روستا نام کوره ها با تغییراتی بر آن قرار گرفته و در ابتدا کوره بند بوده که به مرور زمان به کره بند تغییر نام داده است. دومین نظریه که بیشتر به ذهن نزدیک است و مقبولیت بیشتری هم دارد به نوعی به موقعیت طبیعی بسیار خوب این روستا مربوط می شود و آن مساعد بودن محیط جهت پرورش انواع دام و حیوانات اهلی و رشد و نمو حیوانات وحشی می باشد. به دلیل همین مساعد بودن شرایط طبیعی این منطقه را به عنوان محیطی مناسب جهت پرورش دادن حیوانات می دانسته اند، ولی حیوانی که بیشتر مدنظر بوده و و به صورت اهلی و وحشی در این مناطق پرورش داده میشده اسب بوده است . کره اسب ها به دلیل شرایط مساعد خوب پرورش می یافته اند و همین باعث شده که کم کم این روستا و منطقه را محیطی مناسب برای رشد و پرورش اسب بدانند و آن را کره بند بنامند یعنی محیط طبیعی اطراف روستا برای پرورش اسب ها مناسب بوده و این نام باعث مشهور شدن این عنوان شده است. روستای کره بند از نظر دسترسی به مواهب طبیعی در شرایط مساعدی قرار دارد رودخانه های فصلی و دائمی که در اطراف این روستا قرار دارند باعث شده در فصل زمستان محیطی بسیار سرسبز در اطراف روستا به وجود آید. البته در زمستان های پر باران ممکن است این رودخانه ها سیلابی شده و مشکلاتی را برای اهالی روستا به وجود آورد.
از جمله آثار طبیعی این روستا که نقش مهمی در اکوسیستم منطقه دارد تالاب حله است. رودخانه حله رودخانه ای دائمی است که از محل شمال غرب روستای درودگاه با تلاقی دو رود دالکی و شاپور پس از عبور از جنوب شهرستان گناوه در استان بوشهر به خلیج فارس می ریزد. شاخه اصلی آن به دریا می ریزد، اما شاخه جنوبی این رودخانه از شمال شرق روستای کره بند تالاب بزرگی را تشکیل می دهد و پس از آن سرریز آب آن وارد دریا می شود این تالاب در سال ۱۳۴۳ بر اثر طغیان رودخانه و نفوذ مسیر قبلی به درون زمین های اطراف تشکیل شده است. این تالاب و محیط اطراف آن محیط مناسبی برای پرورش انواع حیوانات و پرندگان می باشد. با توجه به محیط سرسبز و انواع درختان و درختچه های اطراف تالاب با رسیدگی بیشتر و توجه ویژه به این منطقه، تالاب حله مستعد آن است که در سطح کشور از جمله مناطق صاحب نام به حساب آید.
روستای کره بند از طوایف مختلفی تشکیل شده است . کره بندی، حیدری، مشتانی(مشتونی) تنگسیر، جمهیری و غیره از جمله طوایف این روستا هستند که در کنار هم زندگی می کنند. این روستا در طول تاریخ شاهد تحولات زیادی نیز بوده است و در قدیم درگیری هایی میان این طوایف رخ داده که به مرور زمان فرکش کرده و در حال حاضر به طور کلی از بین رفته است و افراد روستا در کنار هم در صلح و صفا زندگی می کنند. اهالی این روستا علی رغم کمبودها و امکانات کم تلاش می کنند با همین امکانات به بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی منطقه بپردازند و در حال حاضر تحصیلات دانشگاهی در این روستا در بین جوانان و مشتاقان به علم طرفداران زیادی دارد و امید آن می رود با فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه تمام جوانان با استعداد این روستا دارای تحصیلات دانشگاهی شوند. روستای کره بند در حال حاضر دارای امکاناتی مانند خانه بهداشت، کتابخانه عمومی، بانک کشاورزی، پست بانک، چندین مدرسه، چندین مسجد، حسینیه، خانه روحانی و سایر امکانات می باشد.

۳
روستای محرزی


جمعیت.دویست نفر
شغل. کشاورزی, دامداری, صیادی
تعداد مرد ۸۸نفر زن ۹۵نفر
مابقی کودک
ادارات دولتی ..مدرسه, خانه بهداشت ,بسیج,
قدمت رو ستا,, بسیار قدیمی کلا اعراب نشین بو ده اند, ومهاجر نشین, از تالاب برای چرای دام استفاده می نمایند برای خود اشتغالی وصنایع دستی می شود استفاده کرد
پرورش شتر اسب,و..جهت خود اشتغالی جوانان در دستور کار قرار گیرد بازارچه ای جهت خود اشتغالی جوانان ,برای عرضه غذا های بومی ومحلی و,,,در دستور کار قرا ر گیرد ,همینطور کره محلی ماست پنیر محلی وکلیه غذا های محلی,,روستای محرزی:
روستای محرزی از طرف شمال محدود به قریه (روستا)محرزی و از طرف شرق نیز از شیف مخروبه محدود شده است.
اهالی روستای محرزی از ذی نفعان بدون واسطه می باشند و از اهمیت قابل توجهی برخوردارند.
جمعیت این روستا طبق آخرین سرشماری ۲۲۰ نفر می باشد.
اماکن دولتی وغیر دولتی مستقر در روستا : خانه بهداشت ،دهیاری واقع در مدرسه ابتدایی،بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ،شورای اسلامی روستا،حسینیه روستا
شغل اهالی : اغلب کشاورزی (کشت دیم شامل گندم وجو)،دامداری و نخل است.بیشتر مردم به فروش محصولات خرما و رطب در فصول گرما مشغول می باشند.
صیادی از رودخانه و وابستگی به تالاب با توجه به ارتقاء فرهنگ اهالی از سوی سمن های زیست محیطی شهرستان بهبود یافته است اما نمی توان کتمان کامل وابستگی شد.
تنها امکانات تفریحی برای اهالی وجود یک پارک می باشد. اغلب تجمعات و جلسات مردمی در حسینیه روستا انجام می شود.
از مسائلی که حائز اهمیت پروژه است آمادگی مردم روستا و اعضاء شورا و دهیاری پرتلاش برای حفاظت و احیا تالاب با ایجاد مشاغل کم آب بر و با وابستگی کمتر به تالاب است که باعث تشویق و ترغیب جهت مشاغل پایدار می گردد.

۴
اولین کارگاه مطالعه و طراحی یک سیستم سازگار و پایدار با محیط زیست تالاب حله برای جوامع محلی

اولین کارگاه مطالعه و طراحی یک سیستم سازگار و پایدار با محیط زیست تالاب حله برای جوامع محلی
برگزاری کارگاه معیشت پایدار و حفاظت از تالاب
کاری از انجمن حیات سبز لیان استان بوشهر (NGO)
کارگاه معیشت پایدار وسازگار باجوامع محلی برای حفاظت از تالاب حله باهمکا ری اداره کل محیط زیست استان و اجرای انجمن حیات سبز لیان باحضور تیم مطالعاتی انجمن وارایه طرح توسط دکتر کامیاب وتسهیلگری سر کار خانم مهندس امجدیان از انجمن دامون د ر دبیرخانه تالابهای محیط زیست سوم مرداد نود وشش برگزا ر گردید ، در ابتدای کارگاه مدیر دفترمشارکتهای مردمی از طرحهای اجرا شده در اداره کل و مشارکت سمن های زیست محیطی در این طرح ها به حاضر ین توضیحات مفصلی ارایه نمودند ، در بخش دوم کارگاه با مطرح کردن مشاغل سازگار بامحیط زیست اعضا انجمن ومدیران دفاتر حیات سبز طرحهای پیشنهادی خود را به تسهیلگر اعزامی از دبیرخانه تالابها اعلام نمودند . کارگاه در دو نوبت صبح وبعد از ظهر برگزار گردید، در بخش پابانی مجری طرح دامون باتشکیل کمیته تحلیل مطالعات به اعضا تیم تحقیقاتی انجمن حیات سبز توضیحات کاربردی برای مشارکت جوامع محلی در بهتر اجرایی شدن طرح توسط ذی نفعان پرداختند.

۵
اولین جلسه هماهنگی با مسئولین محلی تالاب حله در دهستان انگالی دهیاری کره بند و مجریان طرح مشاغل سازگار با محیط زیست

اولین جلسه هماهنگی با مسئولین محلی تالاب حله در دهستان انگالی دهیاری کره بند و مجریان طرح مشاغل سازگار با محیط زیست
جلسه توجیهی تأسیس صندوق اعتبارات خرد سبز روستا در تاریخ ۸/۸/۱۳۹۶ با حضور اعضای شوراهای اسلامی روستاهای همجوار تالاب حله ، اعضاء انجمن حیات سبز لیان به عنوان مجری طرح معیشت پایدار، دهیاران روستاهای همجوار تالاب،سرکار خانم موسوی مشاور طرح تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست ،جناب آقای حمیدرضا قره چای کارشناس دفتر تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست ،آقای مجتبی نسیمی کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و مسئول منطقه حفاظت شده تالاب حله جناب آقای دست پاک در ساختمان دهیاری کره بند مرکز دهستان انگالی بر گزار گردید.در ابتدا، جلسه با تشریح دستور کار نحوه تشکیل صندوق اعتبارات خرد سبز برای دو روستا(هر روستا یک صندوق) که به صورت پایلوت(آزمایشی) انتخاب گردید آغاز شد .سپس مقرر شد مسئولین شوراهای اسلامی و دهیاری در زمان برگزاری کارگاههای آموزشی از افراد علاقه مند در سایر روستاهای همجوار جهت آموزش دعوت بعمل آورند.
در ادامه آقای رضا پرتوی سنگی مدیر انجمن حیات سبز لیان نسبت به ارائه توضیحات لازم به حاضرین در مورد طرح معیشت سازگار با محیط زیست و تالاب و همچنین نحوه مشارکت اهالی روستا در این طرح و تشریح اقدامات انجام شده در مرحله اول طرح که ورود به روستا و جلسات مشترک با معتمدین و مردم بوده اقدام نمودند.سپس سرکار خانم دکتر موسوی مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ضمن خوش آمد گویی به حاضرین به نمونه هایی از طرح اجرایی مذکور در سایر استانهای ایران در رابطه با مشاغل سازگار با محیط زیست پرداختند و همچنین شرکت در کارگاههای آموزشی را علاوه بر اعضاء اصلی دو روستای پایلوت برای افراد سایر روستاها نیز آزاد اعلام نمودند و به مجری طرح برای حضور کلیه علاقمندان به کلاسهای آموزشی سفارش کردند.
در پایان جلسه اعضا محترم شوراهای اسلامی و دهیاران نسبت به ارائه دیدگاههای خود و وضعیت تالاب و کشاورزان و دامداران منطقه پرداختند.
جلسه راس ساعت ۱۲:۳۰ با صلوات حاضرین خاتمه یافت.

افراد حاضر در جلسه مورخ ۸/۸/۱۳۹۶ در روستای کره بند دهیاری
رضا پرتوی سنگی – مدیر انجمن حیات سبز لیان
نسترن موسوی – مشاور طرح تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست
حمید رضا قره چای – کارشناس طرح حفاظت از تالاب ها در سازمان حفاظت محیط زیست
مجتبی نسیمی – کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر
حسین دست پاک – مسئول منطقه حفاظت شده حله
مصطفی کامیاب – مدیر کمیته پژوهش انجمن حیات سبز لیان
قدرت اله مشتاقی – محیط بان منطقه حفاظت شده حله
اسداله دوانی -دهیار روستای قلعه سوخته
صالح یوسفی فر –عضو شورای اسلامی محرزی
محمود امیربندی -رئیس شورای اسلامی روستای محرزی
معصومه زارع -دهیار روستای محرزی
داراب غلامی پور -دهیار روستای کره بند
یوسف مهیاری – عضو شورای اسلامی روستای کره بند
محمد هادی رضوی – عضو شورای اسلامی روستای کره بند
امید کرمی – رئیس شورای روستای رستمی
محمدرضا کهزادی – عضو شورای اسلامی روستای محرزی

۶
آشنایی با فواید تالاب ها در مدارس روستاهای همجوار تالاب حله

آشنایی با فواید تالاب ها در مدارس روستاهای همجوار تالاب حله
گزارش کارگاه آموزشی مشاغل سازگار با محیط زیست و تالابها در مدرسه شهید رحمانی (حله -کره بند)
در تاریخ ۲/۸/۱۳۹۶ تیم پژوهش انجمن حیات سبز با حضور آقای رضا پرتوی سنگی و سرکار خانم مهندس بختیاری جهت تشریح مشاغل سازگار با محیط زیست به روستای کره بند دهستان انگالی بخش مرکزی شهرستان بوشهر عزیمت نمودند و نسبت به تشریح نحوه تقاضای مشاغل و اشخاصی که خواهان مشاغل پایدار در روستا هستند در دبستان پسرانه و دخترانه شهید رحمانی برای مقاطع ششم دوره ابتدایی و دبیرستان و هنرستان پسرانه شهید زائر انگالی اقدام نمودند. پس از آن در دفاتر مدارس برای پرسنل آموزشی آموزشگاه و مدیر و معاون و دبیران جلساتی برگزار گردید که به دانش آموزان توضیح داده شود که با همکاری خانواده های خود اقدام به معرفی مشاغل و اطلاع رسانی در رابطه با موضوع مذکور نمایند.سپس به محل دهیاری مراجعه کرده و با دفتر دار دهیار سرکار خانم اسد بین ملاقات نموده تا به عموم از طریق نصب بنرهای چاپ شده در محل های پرتردد روستا و همچنین به اشتراک گذاشتن فراخوان های مشاغل سازگار با طبیعت در گروه های واتس آپی و تلگرامی اهالی محترم روستا اطلاع رسانی شود.
کلیه مراحل کاری و جلسات با حاضرین صورت مجلس و یک نسخه از صورتجلسه جهت پیگیری های بعدی تحویل حاضرین شد.
در پایان کارگاه آموزشی ، نوشت افزار و محصولات آموزشی محیط زیستی بین دانش آموزان توزیع گردید.

۷

آموزش اهمیت منابع آبی در مدارس روستاهای همجوار تالاب حله

آموزش اهمیت منابع آبی در مدارس روستاهای همجوار تالاب حله
با حضور در مدارس روستاهای پایلوت همجوار تالاب حله تسهیل گر انجمن حیات سبز با شرح کاملی از تشکیل تالاب حله و استفاده ای که منابع آبی بخصوص به کشاورزان می دهد از دانش آموزان خواست بعنوان مبلغان و حامیان محیط زیست از این موهبت الهی به نحو مطلوب نگهداری نمایند. و در ادامه کلاس آموزان نهال مناسب با منطقه در حیاط مدرسه کاشته شد.

۸
جلسه ابلاغ اعتبارات خرد و سبز روستایی با حضور مسئولین محلی

گزارش جلسه ابلاغ اعتبارات خرد و سبز روستایی با حضور مسئولین محلی
در تاریخ ۹/۱۱/۱۳۹۶ با حضور مسئولین محلی دهستان انگالی با توجه به تشکیل صندوق اعتبارات روستاهای (کره بند –محرزی) در آبانماه ۱۳۹۶،با تسلیم اعتبارنامه کتبی به امضاء مجری طرح و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به اعضاء هیات مدیره در دهیاری کره بند طی مراسم با حضور خبرنگاران و پوشش خبری از سوی صدا و سیمای مرکز بوشهر برگزار گردید.
در این جلسه دهیاری و اعضا شورای اسلامی روستاهای کره بند و محرزی ،فرمانده انتظامی دهستان انگالی ،معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان ،پاسگاه منطقه حفاظت شده تالاب حله و کارشناسان محیط زیست و اهالی محترم هر دو روستا حضور داشتند.

۹
جلسه مهارتهای شغلی (فنی و حرفه ای )

جلسه مهارتهای شغلی (فنی و حرفه ای)
صورتجلسه نشست انجمن حیات سبز لیان با اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر
اولین نشست انجمن حیات سبز لیان با اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر در تاریخ ۲۱/۸/۹۶ رأس ساعت ۱۱ صبح در محل دفتر معاونت آموزش و پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر برگزار گردید.در این جلسه که با حضور جناب آقای لیراوی معاون آموزش و پژوهش و برنامه ریزی و کارشناسان فنی و حرفه ای و آقای پرتوی سنگی مدیر انجمن حیات سبز لیان و مجری طرح سازگار با محیط زیست و سرکار خانم مهیمنی از اعضا انجمن حیات سبز لیان تشکیل شد پس از بحث و تبادل نظر تصمیماتی اتخاذ گردید که به شرح ذیل می باشد:
ارائه معرفی نامه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست به اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر به منظور معرفی انجمن حیات سبز لیان
معرفی کارشناسان خبره در هر رشته به اداره کل فنی و حرفه ای و تأیید آنها توسط اداره مذکور به منظور به کارگیری آنها در طرحهای آموزشی و صدور گواهی نامه از سوی اداره کل فنی و حرفه ای در پایان دوره های آموزشی برای شرکت کنندگان روستا
ارائه دو طرح آموزشی قالی بافی و آموزش رایانه از سوی اعضاء صندوق اعتبارات خرد روستای محرزی
حاضرین در جلسه:
جناب آقای لیراوی معاون آموزش و پژوهش و برنامه ریزی اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر
جناب آقای رضا پرتوی سنگی مدیر انجمن حیات سبز لیان
سرکار خانم سیده مرضیه مهیمنی دبیر انجمن حیات سبز لیان
سرکار خانم زهره سرخوش کارشناس اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر
سر کار خانم زهرا آزادی کارشناس اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر

۱۰

جلسات مجریان طرح با مسئولین بانکی

گزارش جلسات مجریان طرح با مسئولین بانکی
گزارش مجریان طرح معیشت پایدار و سازگار با محیط زیست با مسئولین بانکی
در تاریخ ۱۲/۸/۹۶ اعضا انجمن حیات سبز برای مذاکره با مسئولین بانکی و مالی مرکز استان جهت افتتاح حساب برای صندوق اعتبارات روستایی به سه موسسه مالی و بانکی (بانک قرض الحسنه مهر ایران،بانک صادرات،صندوق کار افرین امید)مراجعه و در نهایت با قبول شرایط همکاری و مساعدت از طرف بانک قرض الحسنه مهر ایران حساب دو صندوق اعتباری سبز و خرد روستایی در بانک قرض الحسنه مهر ایران شعبه ولی عصر بوشهر افتتاح و راه اندازی گردید.

۱۱
آموزش پرورش شتر و گفتگو با مجری طرح

گزارش جلسه حضوری با عین اله کره بندی متقاضی طرح پرورش شتر
گزارش بازدید از طرح پرورش شتر روستای کره بند
بنا به پیشنهاد آقای عین اله کره بندی از اهالی روستای کره بند برای اجرای طرح پرورش شتر در روستای کره بند در تاریخ ۲۰/۷/۱۳۹۶ تیم پژوهش انجمن حیات سبز با حضور آقای رضا پرتوی سنگی و سرکار خانم مهندس بختیاری جهت بررسی پیشنهاد ایشان به روستای کره بند عزیمت نمودند.راس ساعت ۸:۳۰ در روستا با آقای عین اله کره بندی دیدار نموده و به اتفاق وی از طرح دامپروری واقع در روستا بازدید کردند. در این دامپروری که قریب به ۴هزار متر مربع مساحت داشت ،تعداد ۲۸ کره شتر (بچه شتر) و یک شتر ماده و چندین گاو پرواری و یک عدد اسب و کره اسب نگهداری می شد.
پس از بازدید از دامپروری و سوالات لازم از مسئول آن برای بازدید از گله شترهای خارج از روستا به حوالی تالاب حله با مسافت ۵ کیلومتری در زمین های کشاورزی حرکت نموده و هنگام بازدید نخستین مسئله قابل توجه که مشاهده گردید ساخت سایه بانهایی از سوی مردم محلی جهت استراحت حیوانات اهلی خود بود که سایبانهای مذکور با چوب و برگ درخت خرما ساخته شده بودند .همچنین تانکر آبی در فاصله کمی از سایه بانها برای تغذیه گله شتر تعبیه شده بود . توضیحات لازم را ساربان شترها که در زبان محلی به آن جت یا ساربان می گویند دادند.
در زمین های خشک اطراف تالاب نژادهایی از قبیل زبه بوشهر،شتر عربی،شتر ترکی،دو رگ (عربی-ترکی) و (زبه- ترکی)مشغول به چرا بودند.
غذای شترها طبق گفته ساربان ،خار شتر،اشک،گز،تمام بوته های مرتعی می باشد.
ساربان شترها بیان نمود بازار پرورش شتر در بوشهر چندان رونقی ندارد و بیشترین بازار فروش گوشت شتر در شهرهای شیراز –اصفهان و یزد و قم می باشد. متاسفانه در بوشهر تاکنون مصرف گوشت شتر فرهنگ سازی نشده است.
زمان جفت گیری شترها از نیمه اول آبانماه تا نیمه اول فروردین می باشد و زمان شیردهی شتر ماده در حدود یکسال و نیم است.لازم به یادآوری است که می توان کره شتر را در هشت ماهگی از شیر گرفت .کره شتر بیست روز بعد از تولد همراه مادرش علفخواری نیز می کند.
انواع شتر:
۱-زبه بوشهری ۲-شتر عربی ۳-شتر ترکی ۴-دورگه (ترکی ،عربی) ،(زبه ،ترکی)
غذای شتر:خارشتر،اشک،گز، تمام بوته ها را می خورند،به جز غرق (درختچه ای چند ساله ،برگش را فشار می دهند ماده ای سفید از آن بیرون می زند)
علوفه :کاه از منطقه کره بند خریداری می شود –سبوس از کارخانه آرد برازجان – جو از شرکت پشتیبانی امور دام بوشهر – جو از بندر امام- اهواز- یونجه – از روستای سرکره منطقه دشتستان در بنداروز دشتستان
بازار فروش: گوشت در استان بوشهر مصرف نمی شود و فروش ندارد،اما در سایر استان ها مثل یزد- شیراز – اصفهان – قم فروش دارد در قم به علت وجود اعتقادات مذهبی.
گوشت شتر پایینترین کلسترول را دارد.
زادو ولد شتر: در فصل زمستان نیمه آبان ماه تا نیمه فروردین ماه زمان جفت گیری شتر است.
مدت حمل: یکسال است.
شیردهی: یکسال و نیم شیر می خورند و اگر از شیر گرفته شوند هشت ماه شیر می خورند.
– محصولات : گوشت شتر در شهرهای اصفهان ،یزد،شیراز و بعضاً در قم با توجه به طب اسلامی از طرف روحانیون شتر استفاده می شود.
طبق نظر طب اسلامی : مصرف گوشت شتر سالی یکبار توصیه شده برای جلوگیری از گرفتگی رگهای بدن.
-آفت و بیماریهای شتر : شتر کم مریض می شود و اگر مریض شد زیاد طولانی می شود.
-انگل خونی (سورا): داروی آن در عجمان امارات تهیه می شود.
دامپزشکی:کمتر به شتر رسیدگی می کند اما گاو و گوسفندان بیشتر سرکشی دارد
اگر درخواست داده نشود بررسی نمی کنند.
واحد شمارش: نفر نخل وشتر :نفر
قیمت یک شتر (کره شتر): ۲میلیون تومان تا ۳میلیون تومان است.
شتر بزرگ کامل (بالغ): ۵/۴ تا ۵/۵ میلیون تومان بدون کره (حامله )
شتر نر (لوک): لوک بالغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان
۳۰ نفر شتر کمتر توجیه اقتصادی برای نگهداری و پرورش دارد.
هزینه ۳۰ نفر شتر در ما ه
توجه: اگر بیرون نگهداری شوند هزینه آنچنانی ندارد.
گله ۵۰ نفری شتر : نصف نصف است یعنی ۲۵تای آن حامله و ۲۵ تای آن حامله نیستند.
۲۵نفری که حامله نیستند دارای کره هستند مربوط به سال قبل هستند (شیر می خورند)
۲۵نفر حامله سال دیگر کره دارند.
اگر زمان جفت گیری با لوک مست ادامه یابد از نیمه آبانماه تا نیمه اول فروردین است تعداد دیگری از شترها نیز حامله خواهند شد ضمن اینکه کره هم دارند و شیر به کره می دهند.
اگر شتر در دامداری نگهداری شود:
در ماه
یک کیسه آرد ۰۰۰/۴۵۰
یک کیسه سبوس ۰۰۰/۳۰۰
دو کیسه ۱۲ کیلویی یونجه ۰۰۰/۳۰۰
یک کیسه کاه (۴۰کیلویی) ۰۰۰/۱۵۰
۱۲۰ هزار تومان در یک روز
۸۵۷/۴۲=تعداد شتر ۲۸÷۰۰۰/۲۰۰/۱کل هزینه
هزینه هر کره شتر ۰۰۰/۴۳ ریال
۰۰۰/۲۹۰/۱=روز (ماه) ۳۰×۴۳۰۰۰ هزینه هر شتر
هزینه هر شتر در یک ماه
هزینه کل شترها در یک ماه ۰۰۰/۱۲۰/۳۶= ۲۸×۰۰۰/۲۹۰/۱
-هزینه آب مصرفی هر شتر در یک روز= ۱۵ لیتر آب قابل شرب
آب مصرفی۲۸ کره شتر در یک روز ۴۲۰=کل شتر ۲۸×۱۵مصرف شتر از آب
مصرف کل گله۲۸ نفر شتر در دامپروری صرفاً برای خوردن ۶۰۰/۱۲=۳۰×۴۲۰

۱۲
جلسه انتخابات تعیین هیات مدیره صندوق اعتبارات روستای کره بند در حسینیه روستا

جلسه انتخابات هیئت مدیره صندوق اعتبارات خرد و سبز روستای کره بند در حسینیه روستا
گزارش تاسیس صندوق اعتبارات خرد و سبز روستای کره بند شهرستان بوشهر
کارگاه آموزشی “تشکیل صندوق اعتبارات خرد و سبز روستایی” در تاریخ ۱۵/۸/۱۳۹۶ راس ساعت ۱۵:۳۰ با حضور کشاورزان و دامداران و سایر اقشار روستای کره بند و اعضا شورای اسلامی توسط انجمن حیات سبز لیان (سازمان مردم نهاد ، N.G.O) در محل حسینیه امام خمینی (ره ) برگزار گردید و تسهیل گر انجمن حیات سبز نسبت به آموزش نحوه تاسیس صندوق و مدیریت برای افراد نیازمند روستا اقدام نموده و در رابطه با نحوه عملکرد مالی صندوق و وضعیت پرداخت اعتبارات خرد به افراد نیازمند و آموزش حسابداری به افرادی که تمایل به مدیریت صندوق دارند توضیحات لازم ارائه نمودند.در پایان کارگاه ، انتخابات برای تعیین مدیر صندوق ،خزانه دار ،منشی توسط حاضرین انجام گردید که افراد ذیل برای مدیریت انتخابات شدند.
عین اله کره بندی بعنوان مدیر صندوق
محمد جوان بخت بعنوان خزانه دار (حسابدار)
اسداله اسماعیلی بعنوان منشی
پس از برگزاری انتخابات نسبت به توزیع فرمهای ثبت نام عضویت اقدام و وجوه واریزی بابت حق عضویت اخذ گردید و حاضرین رسید موقت دریافت نمودند .کارگاه آموزشی راس ساعت ۱۷:۳۰ خاتمه یافت.
انجمن زیست محیطی حیات سبز لیان
افراد عضو صندوق اعتبارات خرد وسبز روستای کره بند دهستان انگالی شهرستان بوشهر
حیدر اسماعیلی
حبیب اله راد
احمد کره بندی
غلامعلی کره بندی
اسداله اسماعیلی
حسن کره بندی
علیرضا کره بندی
محمد حاجیانی
عباس کره بندی
زینب کره بندی
ابراهیم کره بندی
یوسف فولادمهر
عین اله کره بندی
محمدعلی نوروزی
حسن کره بندی
محمد جوان بخت
اصغر زمان
انجمن حیات سبز لیان استان بوشهر

۱۳
جلسه انتخابات تعیین هیات مدیره صندوق اعتبارات خرد روستای محرزی در حسینیه روستا

جلسه انتخابات تعیین هیات مدیره صندوق اعتبارات خرد و سبز روستای محرزی در حسینیه روستا
گزارش تاسیس صندوق اعتبارات خرد و سبز روستای محرزی دهستان انگالی شهرستان بوشهر
کارگاه آموزشی تاسیس صندوق اعتبارات خرد و سبز روستایی در تاریخ ۱۶/۸/۱۳۹۶ راس ساعت ۱۶:۰۰ با حضور زنان روستا ،دهیار محترم محرزی و اعضای شورای اسلامی توسط تسهیلگر سازمان مردم نهاد حیات سبز لیان (N.G.O) در محل حسینیه فاطمه زهرا (س) برگزار گردید و کلیه مراحل تاسیس ،واریز و پرداخت اعتبارات خرد ،نحوه حسابداری و امور مالی و همچنین گزارش دهی سالیانه به اعضاء صندوق و نحوه مدیریت صندوق اعتبارات به کلیه اعضا آموزش داده شد و در این مرحله ضمن برگزاری انتخابات از بین اعضاء ثبت نام شده، مسئولین صندوق با سمت های مدیر ، خزانه دار و منشی انتخاب گردیدند که به شرح ذیل می باشد:
خانم هاجر معلمی بعنوان مدیر صندوق
خانم معصومه ابراهیمی بعنوان منشی
مینا گل سوسن بعنوان حسابدار (خزانه دار)
در ادامه کارگاه افرادی که وجوه نقدی خود را به مدیریت صندوق تحویل دادند رسید موقت دریافت نمودند و فرم ثبت نام عضویت بین حاضرین توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید.ضمناً مقرر شد حساب مشترکی در یکی از بانکهای عامل به نام امضاء داران مدیریت صندوق افتتاح شود وسپس حق عضویت توسط خزانه دار به حساب مشترک واریز گردد و پیگیری لازم جهت اخذ مبلغ تعیین شده توسط سازمان مردم نهاد حیات سبز لیان صورت گیرد.
پس از پایان جلسه تاسیس صندوق اعتبارات دومین کارگاه آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای توسط تسهیلگر سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای خواهران متمایل در حسینیه به مدت یک ساعت برگزار گردید و جهت ادامه آموزشها و مهارتهای آتی مقرر شد با هماهنگی انجمن حیات سبز لیان و دهیاری جلسات بعدی در همین مکان برگزار گردد.

افراد حاضر در جلسه تاسیس صندوق اعتبارات خر روستای محرزی تاریخ ۱۶/۸/۱۳۹۶:
فاطمه یوسفی فر
زینب یوسفی فر
ستاره خورشیدی
فاطمه ستار منش
لیلا احمد پیری
زلیخا معلمی
معصومه ابراهیمی
هاجر معلمی
پریزاد کرمی منفرد
راضیه بوشهری نژاد
معصومه بوشهری نژاد
کبری خشنود
زلیخا یونسی
سحر یونسی
سکینه بوشهری نژاد
پری کهزادی
انیسه بوشهری نژاد
زینب محرزیان
اعظم خوبخواه
کبری محرزیان
زینب حیدری مطلق
صغری محرزیان
مریم غریبی
بتول غریبی
معصومه زارع
شازمان کهزادی

۱۴
کارگاه معرفی مهارتهای شغلی توسط کارشناس فنی و حرفه ای

کارگاه معرفی مهارتهای شغلی توسط کارشناس فنی و حرفه ای
کارگاه آموزشی فنی و حرفه ای و مهارتهای شغلی روستاهای همجوار تالاب حله
کارگاه آموزشی فنی و حرفه ای و مهارتهای شغلی در تاریخ ۷/۹/۱۳۹۶ راس ساعت ۸:۰۰ صبح با حضور آقای رضا پرتوی سنگی مدیر انجمن حیات سبز لیان و اعضا انجمن و کارشناس اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر سرکار خانم شیخیانی برای اهالی روستاهای همجوار تالاب حله برگزار گردید . سرکار خانم شیخیانی پس از ارائه توضیحات کامل در ارتباط با اهمیت ایجاد کسب و کار سبز و برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با این نوع کسب و کار و ذکر عناوین دوره های مذکور نسبت به ثبت تقاضای حاضرین در مورد برگزاری دوره ها در کارگاه اقدام نمودند. از جمله دوره های پیشنهادی از سوی اهالی روستاهای همجوار تالاب حله خیاطی ، سفره آرایی ، کیف دوزی ، قالی بافی ، ویترای ، نمد دوزی ،پرورش قارچ ، پرورش شتر بیان گردید. در پایان کارگاه مقرر شد دوره های آموزشی فوق با هماهنگی انجمن حیات سبز لیان و اداره کل فنی و حرفه ای در محل روستاهای مذکور اجرا گردد.
حاضرین در جلسه
ستاره شیخیانی کارشناس اداره کل فنی وحرفه ای
محمود امیر بندی رئیس شورا
معصومه زارع دهیار
رضا پرتوی سنگی مجری طرح و مدیر انجمن حیات سبز لیان
هاجر معلمی مدیر صندوق اعتبارات خرد روستای محرزی
فاطمه قاسمی گروه پژوهشی انجمن حیات سبز
مصطفی کامیاب گروه پژوهشی انجمن حیات سبز
فاطمه بختیاری گروه پژوهشی انجمن حیات سبز
عین اله کره بندی رئیس شورای کره بند

(انجمن حیات سبز لیان)
اسامی شرکت کنندگان کارگاه آموزشی فنی وحرفه ای و مهارتهای شغلی
( روستاهای همجوار تالاب حله) ۷/۹/۱۳۹۶
ردیف نام ونام خانوادگی محل خدمت امضاء
۱ ستاره شیخیانی فنی و حرفه ای مرکز۴ بوشهر
۲ معصومه زارع دهیار محرزی
۳ بتول غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۴ مریم غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۵ ریحانه غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۶ مهدیه غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۷ راضیه بوشهری نژاد عضو صندوق اعتبارات خرد
۸ فاطمه غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۹ انیسه بوشهری نژاد عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۰ سکینه بوشهری نژاد عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۱ زینب حیدری مطلق عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۲ امینه ساربانی ساکن روستا
۱۳ مینا گل سوسن عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۴ لیدا احمدپیری عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۵ پریزاد کرمی منفرد عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۶ هاجر معلمی مدیر صندق
۱۷ عین اله کره بندی کره بند
۱۸ جوان بخت کره بند
۱۹ اسداله اسمعیلی کره بند
۲۰ مصطفی کامیاب انجمن حیات سبز لیان
۲۱ فاطمه قاسمی انجمن حیات سبز لیان
۲۲ فاطمه بختیاری انجمن حیات سبز لیان
۲۳ رضا پرتوی سنگی انجمن حیات سبز لیان

۱۵
کارگاه مدیریت صندوق ،طرح نویسی ، کسب وکار

کارگاه مدیریت صندوق ،طرح نویسی ، کسب وکار
انجمن حیات سبز
کارگاه آموزشی ” طرح نویسی،مدیریت صندوق اعتبارات خرد روستایی و مدیریت کسب و کار”روستاهای همجوار تالاب حله
کارگاه آموزشی” طرح نویسی،مدیریت صندوق اعتبارات خرد روستایی و مدیریت کسب و کار”در تاریخ ۸/۹/۱۳۹۶ راس ساعت ۱۴:۰۰ بعداز ظهر با حضور آقای رضا پرتوی سنگی مدیر انجمن حیات سبز لیان و گروه پژوهشی انجمن درمحل حسینیه فاطمه زهرا (س) واقع در روستای محرزی برگزار گردید. در این کارگاه برای جوامع بومی تالاب حله ( دو روستا هدف که به صورت پایلوت انتخاب شدند) مباحث کلی توضیح داده شد. همچنین در این کارگاه آموزش نحوه طرح نویسی ، مدیریت و امور مالی صندوق اعتبارات خرد و سبز به صورت کامل به هیات مدیره صندوق ها و اعضاء با ارائه مثال از نمونه های حسابداری ارائه گردید و چگونگی ایجاد کسب وکار(که کمترین تهدید و تخریب در محیط زیست را به همراه داشته باشد) و تولید محصول در روستا و ارائه به بازارهای فروش توسط تسهیل گر انجمن آموزش داده شد.
حاضرین در جلسه :
رضا پرتو سنگی تسهیل گر و مدیر انجمن حیات سبز لیان
محمود امیربندی رئیس شورا
معصومه زارع دهیار
هاجر معلمی مدیر صندوق
فاطمه قاسمی گروه پژوهش انجمن
مصطفی کامیاب گروه پژوهش انجمن

لیست حضور غیاب کارگاه آموزشی مدیریت صندوق ،طرح نویسی وکسب و کار ۸/۹/۱۳۹۶
ردیف نام ونام خانوادگی محل سکونت/خدمت امضاء
۱ معصومه زارع دهیار محرزی
۲ بتول غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۳ ریحانه غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۴ مریم غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۵ مهدیه غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۶ راضیه بوشهری نژاد عضو صندوق اعتبارات خرد
۷ فاطمه غریبی عضو صندوق اعتبارات خرد
۸ انیسه بوشهری نژاد عضو صندوق اعتبارات خرد
۹ سکینه بوشهری نژاد عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۰ زینب حیدری مطلق عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۱ امینه ساربانی عضو صندوق اعتبارات خرد
۱۲ عین اله کره بندی رئیس شورای روستای کره بند
۱۳ جوان بخت روستای کره بند
۱۴ اسداله اسمعیلی روستای کره بند
۱۵ مینا گل سوسن روستای محرزی
۱۶ لیدا احمدپیری روستای محرزی
۱۷ هاجر معلمی روستای محرزی
۱۸ فاطمه قاسمی انجمن حیات سبز لیان
۱۹ رضا پرتو سنگی انجمن حیات سبز لیان
۲۰ مصطفی کامیاب انجمن حیات سبز لیان
۲۱ محمود امیر بندی شورای محرزی
۲۲ محمود کره بندی روستای کره بند

۱۶
کارگاه آموزش پرورش قارچ دکمه ای به زنان روستایی (تالاب حله)

گزارش اموزش قارچ دکمه ای در روستای محرزی
از تاریخ ۱۶/۱۱/۹۶ الی ۲۵/۱۱/۹۶ کلاس آموزش قارچ دکمه ای به زنان روستاهای همجوار تالاب حله (روستای محرزی –کره بند) با حضور سرکار خانم مهندس احمد زاده کارشناس کشاورزی و مربی سازمان فنی و حرفه ای استان بوشهر در حسینیه فاطمه زهرا (س) روستای محرزی بصورت تئوری و عملی و پخش فیلم آموزشی برای شرکت کنندگان اجرا گردید.

۱۷
کارگاه آموزش فرشینه (قالیبافی در طرح های کوچک)

کارگاه آموزش فرشینه (قالیبافی در طرح های کوچک)روستای کره بند(بوشهر)
کلاس آموزش فرشینه روستای کره بند
در تاریخ ۲/۲/۹۷ مصادف با روز جهانی زمین پاک ،کلاس آموزش فرشینه برای دختران دبیرستان روستای کره بند از روستاهای همجوار تالاب حله با حضور مربی سازمان فنی و حرفه ای استان بوشهر سرکار خانم شهناز فخری و حضور تیم پژوهشی حیات سبز لیان در دبیرستان عفت برگزار و توسط مربی مربوطه آموزش های لازم برای کار و همچنین معرفی لوازم کار اقدام گردید،این کلاس در راستای مشاغل سازگار با محیط زیست و اشتغال زنان روستایی برگزار و طبق توافقی که از سوی انجمن حیات سبز با اداره کل فنی و حرفه ای واحد خواهران انجام شده در پایان دوره از شرکت کنندگان آزمون اخذ و گواهی نامه به ایشان اعطا خواهد شد.

۱۸
طرح آموزش قالیبافی و گلیم در روستای محرزی

طرح آموزش قالیبافی و گلیم در روستای محرزی (بوشهر)
گزارش کلاس گلیم بافی و قالی بافی:
در تاریخ ۶/۱۲/۱۳۹۶ کارگاه آموزش گلیم بافی و قالیبافی اعضای صندوق اعتبارات خرد وسبز روستایی – روستای محرزی با حضور مهندس حمیدرضا قره چای از کارشناسان دفتر حفاظت از تالاب های ایران – سازمان محیط زیست کشور و سرکار خانم امجدیان از مجریان طرح معیشت تالابهای آذربایجان و رضا پرتوی سنگی مدیر انجمن حیات سبز،مجری طرح معیشت پایدار تالاب حله وسرکار خانم بختیاری عضو تیم پژوهشی حیات سبز در حسینیه فاطمه زهرا (س) روستای مذکور برگزار گردید.
در این کارگاه مربی قالیبافی با برپایی دار، اولین جلسه گلیم بافی را برای شرکت کنندگان (زنان روستایی) همجوار تالاب حله با توضیحات و معرفی تجهیزات کاری شروع بکار کرد.
لازم به ذکر است این دومین کارگاه آموزش در راستای معیشت پایدار و سازگار با طبیعت با هدف ایجاد اشتغال برای جوامع بومی می باشد.

۱۹
مراسم برگزاری آزمون فرشینه در روستای کره بند

مراسم برگزاری آزمون فرشینه در روستای کره بند(بوشهر)

صورتجلسه ۱/۴/۱۳۹۷

در تاریخ یکم تیرماه یک هزار و سیصد و نود وهفت راس ساعت ۰۸:۰۰ صبح آزمون فرشینه در دبیرستان عفت روستای کره بند دهستان انگالی شهرستان بوشهر با حضور کارشناس سازمان فنی و حرفه ای استان بوشهر و نماینده انجمن حیات سبز لیان ( مجری طرح اشتغال سازگار با محیط زیست ) و نماینده روستای کره بند با حضور اکثریت اعضا صندوق اعتبارات خرد وسبز روستا برگزار گردید.
آزمون در ساعت ۰۹:۰۰ صبح با صلوات حاضرین خاتمه یافت.

۲۰
مراسم برگزاری آزمون پرورش قارچ در روستای محرزی

مراسم برگزاری آزمون قارچ در روستای محرزی(بوشهر)

صورت جلسه ۱/۴/۱۳۹۷

در تاریخ یکم تیرماه یک هزار و سیصد و نود و هفت آزمون پرورش قارچ در حسینیه فاطمه زهرا (س) روستای محرزی از دهستان انگالی شهرستان بوشهر با حضور کارشناس سازمان فنی و حرفه ای استان بوشهر ،نماینده انجمن حیات سبز لیان ،نماینده (دهیار) روستا راس ساعت ۰۸:۰۰ صبح برگزار و ساعت ۰۹:۰۰ با صلوات حاضرین خاتمه یافت.طاهره آیین مدیر مرکز فنی وحرفه ای مرکز خواهران شهرستان بوشهر
معصومه زارع دهیار روستای محرزی
فاطمه بختیاری نماینده انجمن حیات سبز لیان
آزیتا احمدزاده کارشناس فنی و حرفه ای شهرستان بوشهر مرکز خواهران

۲۱
مراسم اهدا جوایز به دانش آموزان مدارس دهستان انگالی در روز جهانی تالابها

مراسم اهدا جوایز به دانش آموزان مدارس دهستان انگالی در روز جهانی تالاب ها (بوشهر)
به مناسبت روز جهانی تالابها برگزار شد:
مسابقه نقاشی و مقاله نویسی درباره تالاب حله

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، روز یکشنبه ۸ بهمن ماه ۹۶ در روستای کره بند، مراسم اهدای جوایز به دانش آموزان برگزیده در مسابقه نقاشی و مقاله نویسی برگزار شد. این مسابقه توسط انجمن حیات سبز لیان و دفتر تالابهای اداره کل برگزار شده بود.
حسین دلشب؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست درباره این مراسم اظهار داشت: توجه به هنر و ادبیات در فعالیتهایی که در نهایت به حفاظت از محیط زیست بیانجامد، باید به طور دائمی مورد توجه قرار گیرد و توسط بخصوص سمن ها مورد استفاده قرار گیرد؛ ازهمین رو برگزاری مسابقات نقاشی و مقاله نویسی با موضوعات زیست محیطی می تواند در ترویج و گسترش مفاهیم زیست محیطی بسیار تاثیرگذار واقع شود.
رضا پرتوی سنگی؛ مدیرعامل انجمن حیات سبز لیان و مجری طرح مطالعه و طراحی سیستم معیشتی سازگار و پایدار با محیط زیست تالاب حله برای جوامع محلی نیز در حاشیه این مراسم عنوان داشت: فراخوانی برای ارائه نقاشی و مقاله نویسی از تالاب حله به مدارس دبستان روستای کره بند دادیم که تعداد ۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. امروز در مراسمی که هم بزرگداشت روز جهانی تالابها بود و هم مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان این مسابقه که از بین دانش آموزان به تعداد ۱۵نفر اهدا گردید.
پرتوی سنگی افزود: ما در اجرای طرح مذکور که با حمایت دفتر عمران سازمان ملل و صندوق جهانی محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست ایران می باشد و زیرنظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درحال اجرا می شود، برنامه های آموزشی گسترده ای را مدنظر داریم و برخی از آنها را نیز اجرا نموده ایم. استفاده از مسابقات نقاشی و مقاله نویسی جهت گسترش مفاهیم مرتبط با حفظ تالابها، یکی از برنامه های اصلی ما در اجرای این طرح می باشد.
در پایان نیز با حضور دانش آموزان و مسولان محیط زیست استان بوشهر و محیط بانی حله و مدیران مدارس، به دانش آموزان هدایایی داده شد.

انجمن حیات سبز لیان استان بوشهر ( طرح معیشت پایدار)
لیست مقالات و نقاشی های دانش آموزان مدرسه شهید رحمانی روستای کره بند با موضوع حفظ تالاب حله
ردیف نام و نام خانوادگی نقاشی مقاله
۱ زهرا کره بندی *
۲ فرشته کره بندی *
۳ محمدرضا انوری پور * *
۴ فائزه کره بندی *
۵ حیدر کره بندی *
۶ نگین احمدی فرد *
۷ سحر زارع زاده *
۸ سارا زارع زاده *
۹ هنگامه غلامی پور *
۱۰ ابوالفضل رضایی *
۱۱ سید سبحان حسینی *
۱۲ زینب دهامی * *
۱۳ مبینا حاجیانی * *
۱۴ سیده زینب حسینی * *
۱۵ علی کره بندی (حسینی) *
۱۶ دنیا جاودان *
۱۷ احسان فولادمهر *
۱۸ امیرحسین ایزدی *
۱۹ نسترن ایزدی *
۲۰ آناهیتا ایزدی *
۲۱ ایمان رضایی *
۲۲ امیر عباس مهیاری *
۲۳ زینب تارخ *
۲۴ الهه محمدی *
۲۵ حسین خوشدل *
۲۶ فاطمه خوشدل *
۲۷ میترا کره بندی * *

۲۲
قرعه کشی اعطای اعتبارات به اعضای صندوق روستاهای همجوار تالاب حله

مراسم اعطای اعتبارات خرد به زنان روستایی برای ایجاد کسب و کار کوچک روستای محرزی (بوشهر)
مراسم قرعه کشی اولین مرحله اعطاء وام از صندوق اعتبارات خرد وسبز روستائی در روستای محرزی ۲۵ / ۲ / ۱۳۹۷ شهرستان بوشهر
مراسم قرعه کشی اولین مرحله اعطاء وام از صندوق اعتبارات خرد وسبز روستائی در روستای محرزی شهرستان بوشهر در تاریخ ۲۵/۲/۹۷ راس ساعت۱۶:۰۰ در محل حسینیه فاطمه زهرا (س) توسط مدیر انجمن حیات سبز لیان با حضور اعضای محترم شورای اسلامی روستای محرزی ، دهیاری محترم ، کارشناس اداره کل محیط زیست استان بوشهر و اکثریت اعضاء صندوق در راستای ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای همجوار تالاب حله برگزار گردید.
طبق هماهنگی به عمل آمده با هیات مدیره صندوق، تعداد نه نفر از اعضای متقاضی دریافت وام جهت ایجاد اشتغال به ترتیب خانم ها بتول غریبی،فاطمه یوسفی فر،معصومه ابراهیمی ،شاه زنان کهزادی، مریم غریبی،مینا گل سوسن،صغری محرزیان، فاطمه ستارمنش و هاجر معلمی ثبت نام نموده بودند که پس از برگزاری مراسم قرعه کشی افراد ذیل به قید قرعه برنده اولین مرحله اعطاء وام از صندوق گردیدند.
۱-بتول غریبی
۲-فاطمه یوسفی فر
۳-معصومه ابراهیمی
۴-شاه زنان کهزادی
جلسه راس ساعت ۱۸:۰۰ با ختم صلوات حاضرین خاتمه یافت.
توجه: کلیه مدارک صورتجلسه به پیوست می باشد.
انجمن حیات سبز لیان استان بوشهر

۲۳
مزرعه پرورش سنتی شتر مرغ در روستاهای محرزی


در تاریخ ۲۷/۷/۱۳۹۷ با توجه به طرح مطالعه معیشت پایدار و سازگار با محیط زیست در روستاهای همجوار تالاب حله و سلسسله کلاسهای آموزشی ماکیان از سوی انجمن حیات سبز لیان مجری طرح ایجاد اشتغال برای روستاییان ،آقای رفیعی از اهالی روستابا استفاده از سرمایه اندک و مشارکت و راهنماییهای تسهیل گر طرح اقدام به راه اندازی مزرعه پرورش شتر مرغ به روش سنتی اقدام نوده است این مزرعه با خرید پنجاه قطعه شترمرغ بکار نمود است.
لازم به ذکر است که مزرعه شتر مرغ ایشان پرورش گوشتی است.

۲۴
جلسه خوانش زیست محیطی با ارائه گزارش طرح معیشتی پایدار و سازگار با تالاب حله برگزار شد.


جلسه خوانش زیست محیطی با ارائه گزارش طرح معیشتی پایدار و سازگار با تالاب حله توسط مدیر انجمن حیات سبز لیان در تاریخ ۱۶/۵/۹۷ برگزار گردید. در این جلسه که با حضور کارشناسان فنی و حرفه ای استان ، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اعضای شورای اسلامی و دهیاران روستاهای محرزی و کره بندی و مدیران سازمان های مردم نهاد شهرستان بوشهر تشکیل شد پرتوی سنگی مدیر انجمن حیات سبز لیان به ارائه گزارش طرح مشاغل سازگار با محیط زیست پرداختند.
در ادامه جلسه معاونت پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در مورد شرایط ثبت تالاب حله در رامسرسایت توضیحات مبسوطی ارائه فرمودند.
پوشه ۲۰:دومین جلسه خوانش زیست محیطی با ارائه گزارش طرخ معیشیتی پایدار و سازگار با تالاب حله برگزار شد.


دومین جلسه خوانش زیست محیطی با ارائه گزارش طرح معیشتی پایدار و سازگار با تالاب حله توسط مدیر انجمن حیات سبز لیان در تاریخ ۱۶/۵/۹۷ برگزار گردید. در این جلسه که با حضور کارشناسان فنی و حرفه ای استان ، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اعضای شورای اسلامی و دهیاران روستاهای محرزی و کره بندی و مدیران سازمان های مردم نهاد شهرستان بوشهر تشکیل شد پرتوی سنگی مدیر انجمن حیات سبز لیان به ارائه گزارش طرح مشاغل سازگار با محیط زیست پرداختند.
در ادامه جلسه معاونت پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در مورد شرایط ثبت تالاب حله در رامسرسایت توضیحات مبسوطی ارائه فرمودند.
در پایان جلسه مجری طرح به سوالات مطرح شده توسط حاضرین پاسخ دادند