- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

نشست نقد و بررسی دو کتاب درباره زنان و توسعه پایدار از مهدیه امیری

✳️در نشست نقد و بررسی دو کتاب درباره زنان و توسعه پایدار از مهدیه امیری مطرح شد:

✴️دعوت از چهار حزب زنان اصلاحات در فرایند توسعه پایدار استان بوشهر

?به گزارش هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران جلسه نقد و بررسی دو کتاب از مهدیه امیری تحت عناوین نقش آفرینی زنان روستایی در توسعه پایدار و زنان و حکمروایی خوب شهری، سوم بهمن ماه۹۷ توسط جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر در خانه احزاب برگزار شد.

?در ابتدای جلسه مهدیه امیری؛ دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر و نویسنده این دو کتاب در خصوص شروع به کار این جمعیت به عنوان اولین حزب زنان در استان بوشهر و اهداف این حزب اصلاح طلب صحبت هایی مطرح نمود و در ادامه با نقد فعالیت های احزاب اصلاح طلب افزود: نواندیشی سیاسی در کنار همدلی و گفتگوی درونی در بین احزاب اصلاح طلب، می تواند به توسعه پایدار استان یاری برساند.

?وی در خصوص مشارکت احزاب زنان اصلاحات در استان بوشهر پیشنهاداتی مطرح کرد و گفت: در حال حاضر چهار حزب زنان اصلاحات در استان بوشهر دفتر دارند که عبارتند از: جمعیت زنان مسلمان نواندیش، مجمع زنان اصلاح طلب، انجمن روزنامه نگاران زن ایران و جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان. وی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر این پیشنهاد را می دهم که مشارکت و همکاری چهار حزب زنان با یکدیگر می تواند راه و مسیری نو و به دور از هرگونه لابی گری و یارکشی های مرسوم درون گروهی که نشان دهنده فقر فعالیت سیاسی در استان است، اندیشه ورزی جدیدی را در عرصه عمومی به نمایش بگذارد.

?در ادامه این نشست فاطمه محسنی زاده؛ دانشجوی دکتری محیط زیست و فعال زیست محیطی در ابتدای صحبت های خود به بحث توسعه سازگار و توسعه پایدار اشاراتی کرد و گفت: یکی از خصوصیات برجسته سیستم های اجتماعی شهری، پیچیدگی اجتماعی شان است. از دیرباز نقش اجتماعی پیچیده در رشد و زوال شهرها وجود داشته. در روستاها جایگاهی نسبتا یکسان برای افراد، همراه با مهارتهای متعدد بوده است. و هر خانواده در جامعه محلی، غذا، مسکن و لباس خود را تهیه میکرد. با موفقیت کشاورزی و شکل گیری شهرهای بزرگ، گوناگونی شغلی روی داد و همین منجر به پیچیدگی بیشتر اجتماع گردید… هرچند زمانی که جامعه تاب آوری اش را برای رویارویی با مشکلات و کاهش بهره وری جامعه از دست بدهد با مشکلات متعدد مواجه می شود..

?وی افزود: توسعه سازگار سهم مهمی در توسعه پایدار دارد که از طریق تغییر در بخشی از سیستمهای زیستی و اجتماعی، محقق می شود. توسعه سازگار برای یک جامعه پایدار، به معنای مراقبت از دیگران جامعه، نسل های آینده و اجزای دیگر کره زمین است.

?محسنی زاده در ادامه به نقد و بررسی دو کتاب از مهدیه امیری پرداخت و گفت: نویسنده به عنوان یک جامعه شناس به خوبی توانسته است در خصوص امنیت اجتماعی در این کتاب (زنان و حکمروایی خوب شهری) صحبت کرده و فضاهای امن شهری را تشریح نماید. این کتاب می تواند موضوع خوبی برای شروع در مدیریت شهری باشد.