- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

رسانه های مجازی و درون-ماندگاری خشونت؛ گزارشی از سخنرانی اسماعیل حسام مقدم

دبیر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات استان بوشهر در نهمین همایش سلامت روان و رسانه:

رسانه های مجازی و درون-ماندگاری خشونت

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب، دبیر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات استان بوشهر در نهمین همایش سلامت روان و رسانه که توسط یونسکو و انجمن روانپزشکان ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار شد، به ارائه مقاله و ایراد سخنرانی پرداخت. این همایش دو روزه در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۷ و ۸ بهمن ماه ۹۷ در مرکز توانبخشی ایران (سازمان جوانان هلال احمر) برگزار گردید. قابل ذکر است که در این همایش، دکتر هادی خانیکی؛ رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و رسانه با حضور در یک پانل به عنوان مدیر و همچنین به عنوان مدرس در یک کارگاه آموزشی، در این همایش حضور به هم رسانید.

اسماعیل حسام مقدم؛ دبیر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات استان بوشهر در این همایش به ارائه مقاله ای با عنوان درون ماندگاری خشونت؛ تحلیل روانکاوانه خشونت در زندگی روزمره ایرانیان پرداخت که در آن با رویکردی روانکاوانه به تحلیل سازوکارها و مکانیسم های بازتولید خشونت در فضای مجازی شبکه های هوشمند در جریان زندگی روزمره ایرانیان از سال ۸۸ تا کنون پرداخت و به تحلیل آنچه که در این فضا رخ می دهد پرداخت و تلاش کرد که به پرسشهایی از این دست پاسخ دهد: چرا شبکه های ارتباطی تلفنهای هوشمند، خشونت را به حالتی درون-ماندگار تبدیل کرده است؟ چرا همواره خشونت در این فضا بازتولید می شود؟ چرا گفتگوها در این فضا هیچوقت به یک افق معنایی ختم نشده و نمی شود؟ چرا در این فضا، همواره از تمسخر و تحقیر دیگران، لذت برده می شود؟

حسام مقدم در این سخنرانی با بیان اینکه این تحلیل از وضعیت و موقعیت-مندی سوژه های برساخت شده در فضاهای مجازی مانند وبلاگستان، فیسبوک، توییتر، واتس اپ، تلگرام و اینستاگرام از سال ۸۸ تا کنون این نکته بسیار مهم را نشان می دهد که سازوکاری برای بازتولید و درون-ماندگاری خشونت در درون ناخودآگاه کاربران به وجود می آید و ازهمین رو هیچگاه در دنیای مجازی شبکه های هوشمند هیچگاه در طول این یک دهه، شاهد خلق و آفرینش فضایی گفتمانی نبوده ایم و آنچه که رخ داده بیشتر به سوی ازهم پاشاندن سوژه ها میل کرده است.

اسماعیل حسام مقدم برای تحلیل خود از این فضای ارتباطی و رسانه ای، از نظریات کسانی چون میشل فوکو، ژاک لاکان، آنتونیو نگری-مایکل هارت، داریوش شایگان و اسکات لش بهره برد.

درون ماندگاری خشونت (فایل پی دی اف ارائه سخنرانی)

مقاله برای همایش سلامت روان و رسانه- یونسکو- درون ماندگاری خشونت  (مقاله خلاصه شده ارائه شده به همایش)