- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کتاب “راز کرونای ایرانی” اثر محمد زینالی اناری توسط انتشارات هامون نو منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، «محمد زینالی اناری» پژوهشگر اجتماعی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی در رشته جامعه‌شناسی، به‌تازگی کتاب «راز کرونای ایرانی» را وارد بازار کتاب کرده و ضمن مروری کوتاه بر ظهور و بروز کرونا در ایران، تفاوت‌های آن با کشورهای دیگر و رویکرد ایرانی‌ها در رویارویی با این پدیده را مورد بررسی قرار داده است.
 

 
عضو پیوسته انجمن جامعه‌شناسی و نویسنده این کتاب می‌گوید: در روزهای کرونایی که باید به درس و مشق و مراقبت از خود و هم‌جواران می‌پرداختم، ضمن اینکه به این حادثه فکر می‌کردم و نگاهی عمیق به آن داشتم، ارتباطم با دوستان مدنی و مطبوعاتی برقرار بود و نتیجه آن تأمل و این ارتباط‌ها، برخی یاداشت‌ها بود.
 
عضو انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات معتقد است مستندسازی چنین رویدادهایی با وجود ارزش حیاتی آن، شاید چندان مهم در نظر نیاید، اما در این کتاب سعی شده به‌جای توصیف واقعه، تحلیلی مقدماتی از رفتار جامعه در برابر این واقعه صورت گیرد.
 
زینالی ادامه می‌دهد: در بخشی از کتاب، به سبک و الگوی فکری مردم ایران درباره کرونا پرداخته شده و به شکلی کوتاه به چرایی عدم تجهیز ایرانیان در برابر این اپیدمی از نقطه نظر فرهنگی اشاره رفته است؛ در فصل‌هایی نیز رازگشایی و پدیدارشناسی کرونا و در نهایت ضرورت عاملیت مردم ایران در به دست گرفتن عنان تغییرات اجتماعی ناشی از کرونا به اجمال بررسی شده است.


«راز کرونای ایرانی» نوشته محمد زینالی اناری در ۱۱۸ صفحه و شمارگان ۲۰۰ نسخه از سوی انتشارات هامون نو (بوشهر) و مرکز پخش اندیشه احسان (تهران) به قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شد و در ویترین قرار گرفت.
 
زینالی اناری که پیش از این کتاب «واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی شهر اردبیل» را بازار کرد در باره این اثر هم می‌گوید: کتاب «واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی شهر اردبیل» درواقع سی و یکمین کتاب از مجموعه «طرح ملی گفت‌وگوی خانواده» است. این طرح ملی تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن جامعه‌شناسی ایران و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بوده که در ۵۰ شهر ایران توسط نمایندگان انجمن اجرا می‌شود.
 
وی اضافه می‌کند: این طرح با شنیدن صدای چهار گروه از کارشناسان مرتبط با مسائل خانواده در دستگاه‌های اجرایی سازمان‌های مردم‌نهاد و حوزه عمومی مطبوعات و دانشگاه‌ها بسترسازی می‌شود؛ با شنیدن صدای سه گروه کلیدی مادران، پدران و فرزندان استمرار می‌یابد و با تسهیل‌گری نشست‌های مشترک این سه گروه به نتیجه می‌رسد.
 
به اذعان نویسنده کتاب، هدف از چنین طرحی گذر از مسائل اجتماعی به پویش‌های اجتماعی با دوام و قانونمند، برای کاهش مهمترین مسائل خانواده و بهبود زندگی اجتماعی بوده و سری کتاب‌های «طرح ملی گفت‌وگوی خانواده»، بازتاب‌دهنده این گفت‌وگوها و پویش‌ها در مناطق مختلف ایران است.
 
 
«واکاوی مهم‌ترین مسائل اجتماعی شهر اردبیل» در ۱۳۰ صفحه مصور و رنگی به‌همت محمد زینالی اناری در سال ۹۸ از سوی انتشارات هامون نو (بوشهر) و مرکز پخش اندیشه احسان (تهران) به قیمت ۱۵ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
بر اساس این گزارش، زینالی اناری به‌زودی کتاب «در خود گره‌خوردگی» را نیز از همین کانال روی گیشه نشر می‌برد.