- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کتاب اصول بنیادین اداره سازمانهای غیردولتی منتشر شد

کتاب سازمانهای غیردولتی؛ ماندگاری و رشد سازمانهای غیردولتی نوشته حمید نظری توسط نشر صمدیه منتشر شد

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، کتابی درحوزه سازمانهای غیردولتی، ماندگاری و رشد توسط نشر صمدیه منتشر شده است.

حمید نظری متولد ۱۳۳۰ و دانش آموخته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه است.

وی مدت دوازده سال نیز در سمت های مختلف در سازمان ملل متحد  به کار اشتغال داشته و آخرین  آن رئیس دفتر هماهنگی ملل متحد برای امور انساندوستانه (UNOCHA) در تهران بوده است.

کتاب با استفاده از تجربیات نویسنده در همکاری با سازمانهای غیردولتی در مقاطع مختلف کار در سازمان ملل متحد و با تکیه بر متون و اصول بین المللی در زمینه اداره این دسته از سازمانها، و همچنین با توجه به خصوصیات سازمانهای غیردولتی در ایران نوشته شده است.

این کتاب ابتدا با اشاره به نظرات محققان، اصول و الزامات یک سازمان غیردولتی را برمی شمرد و سپس در سرفصل های مختلف، به تشریح آن ها می پردازد.

کتاب با تاکید بر نقاط ضعف اصلی غالب سازمانهای غیردولتی ایرانی در توصیف دیدگاه و ماموریت خود و همچنین نداشتن جهان بینی گسترده توسعه ای، به صورت قدم به قدم الزامات راه اندازی، فعالیت، مشارکت و همکاری، شبکه سازی و همچنین کار با منابع و مراجع بین المللی را توصیف می کند و موانع، معایب و محاسن روشهای گوناگون در این زمینه را بر می شمرد.

کتاب با تشریح رهبری در سازمانهای غیردولتی و تفاوتهای اصولی آن با مدیریت روزمره و تبیین محورهای جداگانه برای آن، فعالان و مسئولان سازمانهای غیردولتی و مردم نهاد را به چالش برای تفکیک این دو از هم فرا می خواند.

کتاب همچنین  به صورت دقیق به سایر الزامات کار سازمانهای غیردولتی از جمله شفافیت، پاسخگویی و اعتمادسازی، مشارکت، فنون مذاکره با حامیان مالی و غیره پرداخته است .

در پایان نیز دو پیوست «استانداردهای کیفیت» و «کدهای اخلاقی و رفتاری» یا «کردارنامه» سازمانهای غیردولتی آمده است که می تواند الگوهایی را برای سازمانهای غیردولتی ایرانی فراهم کند.

خواستاران این کتاب می توانند با دفتر نشر صمدیه ۶۶۹۳۶۵۷۵ تماس گیرند.