- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

اثرویرانگر کرونا بر جهان چهارمی ها: درگفتگو با دکتراسداله نقدی؛ هیات علمی دانشگاه همدان

اثر ویرانگر کرونا بر جهان چهارمی ها

 

گفتگوی هامون ایران با دکتر اسداله نقدی؛ جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان

 

مهدیه امیری دشتی: پرسشهایی ازطرف وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران از برخی صاحبنظران علوم اجتماعی و فرهنگی مطرح شده که در ادامه این گفتگو را با دکتر اسداله نقدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه همدان و رییس انجمن جامعه شناسی ایران- دفتر همدان خواهیم خواند:

 

هامون ایران: به نظر شما قرنطینه و محدودیت های جابجایی در دوران کرونا باعث افزایش خشونت خانگی “جنسیت محور” در خانواده شده است؟

دکتر اسداله نقدی: هم در سطح جهانی و هم در مقیاس ملی گزارشهایی مبنی بر اینکه خشونت های خانگی در دوره قرنطینه افزایش یافته است. البته به باور من قرنطینه و در خانه ماندن برای دو دسته خانواده کارکرد متفاوتی داشته: خانواده های بسامان لذت و دورهمی درون خانوادگی و کمتر فامیلی و دوستان، اما خانواده های نابسامان واقعا تحمل جهمنی برای کنار هم بودن های بی عشق و احترام و درک.

 

 

هامون ایران: تاثیر کرونا برامنیت زنان در کدام یک از سطوح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیشتر بوده است؟ و این مساله را مطرح کنید که “شکنندگی امنیت” زنان در هر سطح چه تاثیری بر خود زنان و بالتبع نهاد خانواده گذاشته است؟

دکتر اسداله نقدی: برای زنان شاغل در بخش های غیررسمی مانند رستورانها و هتلها و دستفروشان و … آسیبهای اقتصادی بدنبال داشته است.

 

هامون ایران: کرونا در ایران تا چه میزان بر اقتصاد “زنان سرپرست خانوار”  تاثیر گذاشته و “جنسیت” آنها تا چه میزان در این مساله دخیل بوده است؟

دکتر اسداله نقدی: معمولا زنان سرپرست خانوار درآمدهای ناپایدار و آسیب پذیری دارند و از بحران کرونا بسیار آسیب دیده اند.

 

هامون ایران: آیا کودکانی که در دوران کرونا به دلیل وضعیت بد اقتصادی خانواده از تحصیل بازمانده اند را می توان یکی از گزینه های بسیار مهم در “تغییر و دگردیسی”نهاد خانواده در آینده قرار داد؟

دکتر اسداله نقدی: تصور نمی کنم یک مساله اجتماعی مهمی ناشی از کرونا ایجاد شده باشد. بازماندگی تحصیلی آنها پیش و پس از کرونایی است.

 

هامون ایران: عدم وجود نهادهای حمایتی پایدار از زنان در دوران کرونا چه تاثیری بر سبک زندگی آنها گذاشته و این تاثیرات چه پیامدهای مثبت و منفی در پی دارد؟

دکتر اسداله نقدی: بهزیستی و ان جی او های فعال و خیریه ها کمک هایی دارند و گاه دولت  اما مشکلات این قبیل خانواده ها بسیار دامنه دار هستند.

 

هامون ایران: کرونا تا چه میزان بازتاب دهنده “صداهای خاموش” زنان و کودکان بوده و آیا کرونا توانسته در کنار زنان و کودکان مسایل “فقر و ناامنی” را نیز بیشتر بازنمایی کند و آنها را در کنار هم قرار دهد؟

دکتر اسداله نقدی: بله حتما تهیدستان و فقرا و بقول کاستلز “جهان چهارمی ها” سرنوشت و گرفتاری و آسیبهای مشابهی دارند. کرونا هم بر فقرا و دهکهای درآمدی و لشکر بیکاران اثر ویرانگرتری داشت.