- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کرونا و پیامدهای فراملی-فرامنطقه ای فقر؛ درگفتگو با دکتر هنگامه مصدق زاده

کرونا و پیامدهای فراملی-فرامنطقه ای فقر

گفتگوی اختصاصی هامون ایران با دکترهنگامه مصدق زاده؛ دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه های استان بوشهر

 

مهدیه امیری دشتی: پرسشهایی ازطرف وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران از برخی صاحبنظران علوم اجتماعی و فرهنگی مطرح شده که در ادامه این گفتگو را با دکترهنگامه مصدق زاده؛ دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه های استان بوشهر خواهیم خواند:

 

هامون ایران: به نظر شما قرنطینه و محدودیت های جابجایی در دوران کرونا باعث خشونت خانگی جنسیت محور در خانواده شده است؟

دکتر هنگامه مصدق زاده:  بله.  به دلیل اینکه فعالیت های اجتماعی، دید و بازدیدها،مسائل مربوط به اوقات فراغت و سایر فعالیت های جنبی تعطیل و یا بسیار محدود شده،لذا حضور همزمان پدر،مادرو فرزندان به مدت طولانی در منزل باعث ایجاد دیدگاه ها و رفتارهای توام با خشونت شده است. در ضمن استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها،کارهای روزمره را چندین برابر کرده و ایجاد خستگی و حتی باعث آلرژی هایی در این زمینه گشته است.

 

هامون ایران:  تاثیر کرونا بر امنیت زنان در کدام یک از سطوح اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی بیشتر بوده است؟

دکتر هنگامه مصدق زاده:  در سطح اقتصادی به دلیل مشکلاتی که جهت کسب و کار و درآمد خانوار بوجود آمده همه سطوح دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا دولت نتوانست مانند دیگر نقاط جهان منابع مالی زمان تعطیلی ناشی از کرونا و یا رکود اقتصادی ناشی از قرنطینه خانگی را تامین کند و این موضوع اقتصادی دارای پیامدهای اجتماعی و فرهنگی می باشد.

 

هامون ایران: کرونا در ایران تا چه میزان بر اقتصاد زنان سرپرست خانوار تاثیر گذاشته و جنسیت آن ها تا چه میزان در این مساله دخیل بوده است؟

دکتر هنگامه مصدق زاده:  مطمئنا دارای تاثیرات بیشتری بر اقتصاد متکی بر فعالیت زنان سرپرست خانوار است .زیرا محدوده فعالیت آن ها در جامعه مربوط به فعالیت های خاص ودر زمان محدودتری است.نوع محدود مشاغل برای زنان در اقتصاد معیشتی خصوصا در زمان قرنطینه سخت تر شده و تورم افسار گسیخته طبقه متوسط را به تنگنای امرار معاش روزانه کشانده است.

 

هامون ایران: آیا کودکانی که در دوران کرونا به دلیل وضعیت بد اقتصادی خانواده از تحصیل باز مانده اند را می توان یکی از گزینه های بسیار مهم در تغییر و دگردیسی نهاد خانواده در آینده قرار داد؟

دکتر هنگامه مصدق زاده:  فرزندان خانواده هایی که از مشکل اقتصادی برخوردارند، در زمان مدرسه نیز در زمینه ی رفت و آمد،پوشاک،لوازم تحریر و تغذیه،همیشه در مشقت بوده اند، لذا دوران کرونا برای این افراد مشکلات جدیدی را به همراه آورده است،عدم دسترسی به اینترنت و گوشی تلفن همراه یکی از بزرگترین مشکل آن ها در آموزش مجازی می باشد.

 

هامون ایران:  عدم وجود نهادهای حمایتی پایدار از زنان در دوران کرونا چه تاثیری بر سبک زندگی آن ها گذاشته و این تاثیرات چه پیامدهای مثبت و منفی در پی دارد؟

دکتر هنگامه مصدق زاده:  نظر به اینکه در زمان کرونا فعالیت های اقتصادی سرپرست خانوارها محدود شده و گاها حتی ممنوعیت تردد را سبب شده است، درامد اقتصادی مردم کاهش پیدا می کند؛ حال چنانچه این نوع از فعالیت، مرتبط با حوزه زنان باشد در کنار محدودیت جنسیتی پیامدهای زیادی را ایجاد می نماید.اما در کنار پیامدهای منفی، اثرات مثبت آن طرح موضوع در زمان مدیریت بحران جهت حل مشکلات سرپرست های خانوار از طریق تهیه بسته های حمایتی توسط نهادهای حمایتی است.

 

هامون ایران: کرونا تا چه میزان بازتاب دهنده صداهای خاموش زنان و کودکان بوده و ایا کرونا توانسته در کنار زنان و کودکان مسائل فقر و ناامنی را نیز بیشتر بازنمایی کند و آن ها را در کنار هم قراردهد؟

دکتر هنگامه مصدق زاده:   تجربه ی یکسال گذشته بخوبی این موضوع را روشن نمود که فقر و تنگدستی در هر گوشه ای از دنیا می تواند اثر فرا منطقه ای و فراملی داشته باشد همانطور که شروع کرونا در یک بازار محلی سنتی در بخشی از کشور چین شروع شد و کل دنیا را درنوردید لذا توجه کشورهای بزرگ جهان به این موضوع به عنوان مسئله ای حائز اهمیت نگریسته شده است و در هر گوشه ای از دنیا چنانچه به فقر رسیدگی نشود می تواند به کل دنیا سرایت کند و این مسئله در آینده بصورت مدیریتی واحد با کارکرد بین المللی پرداخته خواهد شد.