- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

زنان،کارآفرینی،هنرهای بومی؛ گفتگویی درباب کاشانه هنری مروارید درخشان بوشهر

 

زنان، کارآفرینی، هنرهای بومی

گفتگوی هامون ایران با فوزیه فقیه؛ موسس کاشانه هنری مروارید درخشان استان بوشهر

هامون ایران: مهمترین مساله و چالش استان بوشهر در حوزه تخصصی فعالیت انجمن شما چیست؟

فوزیه فقیه: با توجه به اینکه انجمن کاشانه هنری مروارید درخشان بوشهر؛ اولین و تنها انجمن غیردولتی در استان بوشهر می باشد تا به حال مکان آموزشی مستقلی برای اهداف تعریف شده صنایع دستی ندارد تا جایگاه خود را بیابد. از بدو تاسیس تا به حال هیچگونه حمایتی از طرف اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی صورت نگرفته، نظر به اینکه ادارات نامبرده می توانستند مکانی جهت راه اندازی کارگاه های آموزشی و ترویج هنر صنایع دستی استانی تمهیداتی قائل شوند تا ما هم جهت شکوفایی هنرهای مختلف با اشتیاق و پشتوانه کاری قدم های بیشتری برداریم.

هامون ایران: ده مساله مهم در حوزه کنشگری مدنی در سطح منطقه جنوب کشور چه می باشد. لطفا به ترتیب اولویت بیان نمایید.

فوزیه فقیه: مسائل به ترتیب اولویت به شرح زیر می باشد:

۱-عدم توجه به کارها و صنایع دستی کوچک در مناطق دورافتاده که فاقد ارتباط با مراکز صنایع دستی هستند.

۲- عدم سازماندهی و تشویق بایسته به بانوانی که در حوزه فعالیت خود موفق هستند و به صورت خودجوش و به دور از هرگونه حمایت و تسهیلاتی فعالیت خود را دنبال می کنند.

۳- عدم تشکل منسجم بانوان بی سرپرست

۴- عدم تشکل منسجم بانوان بدسرپرست

۵- عدم همکاری مراجع ذیربط جهت ارائه تسهیلات و خدمات به این تشکلها

۶- عدم وجود تشکلهای مدنی جهت پیشبرد برآوردن خواسته های بانوان نیازمند

۷- کم دیده شدن زندگی فرزندان طلاق

۸- بلاتکلیفی کودکان کار و فقدان نهاد حمایتی از آنها

۹- نادیده گرفتن وضعیت زندگی زنان بی سرپرست و بدسرپرست در روستاها

۱۰- عدم برگزاری جلساتی جهت راهنمایی و آشنایی زنان به حق و حقوقشان در روستاها…

 

هامون ایران: چه پیشنهادات و مطالبات مدنی در حوزه تخصصی تان دارید؟

فوزیه فقیه: این پیشنهادات می تواند به صورت زیر باشد:

هامون ایران: شاخص ترین فعالیت مدنی انجمن شما از ابتدای تاسیس تاکنون چه بوده و چه نتایج اجتماعی به همراه آورده است؟

فوزیه فقیه: با نامه نگاری ها و مذاکرات متعدد با دفتر امور اجتماعی استانداری بوشهر و بنیاد نخبگان استان، درخواست مکانی جهت برگزاری کارگاه های آموزش صنایع دستی داده شد که مورد تایید قرار گرفت و این دو نهاد نهایت همکاری لازم را داشتند که قابل تقدیر است، در این راستا توانستیم در بنیاد نخبگان استان دوره های کوتاه مدت آموزش صنایع دستی از قبیل: هنر سفالگری، هنر بافته های داری مانند بافت گلیم و گبه و تابلو فرش، و هنر حصیربافی را برگزار نماییم و هنرآموزان از تجارب بانوان هنرمند استان بهره مند شدند. لازم به ذکر است که در ایام برگزاری دوره ها، مسوولین بنیاد نخبگان با همت و ارج گذاشتن به هنر، پذیرای انجمن بودند و کلیه امکانات و تجهیزات را در اختیار موسسه قرار دادند.

 

هامون ایران: در سالهای فعالیت مدنی انجمن تان با کدام انجمن دیگر به مشارکت مدنی پرداخته اید و حاصل این تجربه همکاری چه بوده است؟

فوزیه فقیه: با نظر به اینکه انجمن نوپا بود و مدت زمان کمی از تاسیس آن می گذشت ولی با تلاش و پشتکاری که داشتیم سعی بر راه اندازی و فعالیت آن نمودیم و از تیرماه ۹۸ موسسه هنری با تبلیغات و معرفی خود به استان و دنبال کردن مکانی جهت راه اندازی کارگاه های آموزش صنایع دستی فعالیت خود را شروع و در پاییز همان سال اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی و از هنرمندان مجرب رشته های مختلف صنایع دستی دعوت به همکاری و شروع ثبت نام گرفته شد. لازم به ذکر است قبل از تاسیس با موسسه کارآفرینی بانوان استان بوشهر همکاری داشته است که این همکاری باعث پایداری و استحکام بیشتر ریشه های دو موسسه و انجمن شد و بازارچه بانوان خاتون که در تنگک دوم قرار دارد راه اندازی شد و به عنوان مدیر بازارچه همکاری نمودیم. که بازارچه بانوان خاتون شامل کارگاه های تولیدی محصولات فرآورده های خرمایی، کارگاه های تولیدی پوشاک، کارگاه صنایع دستی بافت گلیم و گبه، خانه فرهنگ مادر و کودک، کارگاه شیرینی پزی و تولیدات عسل و فرآورده های آن می باشد. یکی از مهمترین بخش فعالیت بازارچه راه اندازی خانه فرهنگ مادر و کودک است که در بدو شروع کودکان افغانستانی که در آن محدوده ساکن بودند و نیازمند آموزشهای گوناگون بودند را مورد آموزش های متنوع و متعددی مانند: آموزش نقاشی، سرگرمی های کودکانه و قصه گویی قرار دادند و روش زندگی و آشنا نمودن دختران و زنان با شرایط بهتر زیستن را در دستور کار خود قرار داد. در همین راستا از دیگر برنامه هایی که موسسه با همکاری انجمن زنان مدیر کارآفرین و بازارچه بانوان خاتون صورت داده به شرح زیر می باشد:

برگزاری فعالیتهای مختلف با حضور مردم تنگک که شاخص ترین آن جشن نیکوکاری به نفع دانش آموزان بی سرپرست و بدسرپرست بود که در طی آن گروه موسیقی محلی و مردم مشارکت داشتند و اجرای مسابقات برای کودکان و دانش آموزان آن منطقه و جمع آوری لوازم التحریر که با استقبال مردمی روبه رو شد و خاطره ای به یادماندنی در اذهان عمومی باقی ماند. برگزاری جلسات با بانوان و همکاری با نهادهای مردمی و کمک به کارآفرینی زنان بدسرپرست و بی سرپرست شهر چغادک. آموزش رایگان خیاطی به بانوان نیازمند در تنگک و بندرگاه. دعوت از بانوان تنگک در ایام ماه مبارک رمضان جهت افطاری و آموزشهای لازم زندگی ازطریق مربیان اخلاق. برگزاری کلاسهای آموزشی بافت گلیم و گبه توسط مربیان مجرب بازارچه. معرفی زنان کارآفرین به موسسه کارآفرینی زنان ایران که تحت نظر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اداره می شد که طی این رخداد ماموریت و بازدیدی از فعالیت زنان کارآفرین در سطح استان به عمل آمد و بانوان هنرمند و کارآفرین روستاها و شهرهای استان معرفی و طی گزارش و مصاحبه و تصویربرداری از نحوه کارشان به مرکز ارجاع شد و طی بررسی های انجام شده بانویی کارآفرین از شهر آبپخش که در حوزه تولید پوشاک و حمایت از زنان بی سرپرست و بدسرپرست داشتند و فعالیت راه اندازی بوم گردی نیز در کارنامه شان بود به عنوان یکی از گارآفرینان برتر کشوری صاحب مقام شدند و افتخاری برای استان کسب نمودند و این نتیجه فعالیت های مدت زمان کم موسسه بود. ولی از اواخر زمستان ۹۸ تاکنون به علت شیوع همه گیر کرونا، موسسه هنری مروارید درخشان نوع و فعالیت خود را متناسب با شرایط تغییر داده و فعالیت در بازارچه خاتون به قوت خود باقی است.

 

هامون ایران: انجمن شما در چه نسبتی با دیگر نهادهای اجتماعی و مدنی مانند رسانه ها و مطبوعات، خیریه ها، دانشگاه و انجمنهای دانشجویی، شوراهای شهر و روستا، احزاب، اصناف، شوراهای دانش آموزی، گروه های مجازی و… بوده است؟

فوزیه فقیه: در پاسخ به این سوال موارد زیر قابل ذکر است.

مصاحبه مطبوعاتی با وبسایت سیراف خبر به عنوان مدیر بازارچه بانوان خاتون تنگک، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی دریایی در معاونت صنایع دستی استان بوشهر و هتل تازه تاسیس عسلویه، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی دریایی در دانشگاه پیام نور، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در باغ هنر شیراز که تحت نظر شهرداری منطقه یک شیراز اداره می شد، همکاری با بنیاد نخبگان استان بوشهر در خصوص آموزش صنایع دستی در رشته هنر سفالگری به کارکنان بنیاد، برگزاری نمایشگاه در جشنواره گلریزان موسسه باران مهر لیان به نفع معلولین، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی دریایی در هشتمین دوره برگزاری نمایشگاه های کشوری صنایع دستی در دبیرستان سعادت بوشهر، حضور در جلسات سمن ها به دعوت استانداری بوشهر، حضور در جلسات روز جهانی صنایع دستی در استانداری بوشهر، حضور در جلسات سمن ها با همکاری اداره میراث فرهنگی استان بوشهر، حضور در جلسات جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر، حضور در دوره های آموزشی میراث فرهنگی استان بوشهر در حوزه تسهیلگری مدنی، حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا و مشارکت در برگزاری جلسات، همکاری گسترده با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در جهت ثبت آثار هنری صنایع دستی دریایی و حضور همواره در فضای مجازی.

 

هامون ایران:  آیا پژوهش و تحقیقی در حوزه تخصصی فعالیت انجمن صورت داده اید؟

فوزیه فقیه: تحقیقی در زمینه معرفی هنرمندان و هنرهای آنان در حوزه صنایع دستی بانوان استان بوشهر انجام داده ام و همچنان درحال تکمیل داده ها می باشم. حاصل این پژوهش در کتابی با نام بانوان هنرمند استانم بوشهربه رشته تحریر درخواهد آمد. هدف از چاپ کتاب شناخت و معرفی بانوان هنرمندی است که جایگاه ارزشمندی داشته اند و به معرفی صنایع دستی استان یاری رسانده اند و همچنین در تلاش خواهم بود که هنرهای صنایع دستی استان را به سراسر کشور معرفی نمایم.