- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

شوق آموزش، شور زندگی؛ گفتگویی درباره بنیاد کودک شعبه بوشهر

شوق آموزش، شور زندگی؛ گفتگویی درباره بنیاد کودک شعبه بوشهر

گفتگوی اختصاصی هامون ایران با بهارنوش چوبک؛ مدیر بیناد کودک شعبه بوشهر

 

مأموریت بنیاد کودک حمایت از دانش آموزان بااستعداد و کم برخوردار است. بر اساس مقررات داخلی بنیاد کودک، حمایت از دانش آموزان در راستای مأموریت بنیاد کودک و به منظور رفع برخی مشکلاتی که مانع از تحصیل آنان می شود به عمل می آید. بنیاد کودک نمایندگی بوشهر امروز با مهرمندی و حمایت نیک اندیشان ٢٧٠ دانش‌آموز با استعدادِ نیازمند را در سراسر استان بورسیه نموده است. خط مشی موسسه بنیاد کودک، بر اهمیت به تحصیل و آموزش استوار بوده است. این موسسه تلاش می‌کند تا با حفظ شان انسانی دانش آموزان، از «نیازمند پروری»، پرهیز کند و آن‌ها را در ساختن آینده‌ای با چشم اندازهای روشن یاری کند. بنیاد کودک ایران، یک سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی است و این ویژگی بخش جدایی ناپذیر خط مشی موسسه خیریه رفاه کودک بوده و خواهد بود و در هیچ شرایطی از هرگونه اقدامی که با این ویژگی مطابقت نداشته باشد، استقبال نخواهد کرد. البته همیاران بنیاد کودک ایران، می‌توانند از هر قشر، هر ملیت و با هر مرام سیاسی و مذهبی باشند. اما موسسه هیچگونه اقدام و یا جهت گیری، علیه گروه خاصی را، نخواهد پذیرفت. هر گونه همیاری مادی یا معنوی نیز با احترام به نیت خیر فرد یا سازمان ارائه دهنده، که با هدفی غیر از کمک به دانش آموزان نیازمند باشد، پذیرفته نخواهد شد. روش حمایت از افراد در بنیاد کودک ایران به این ترتیب است که کودکان و دانش آموزان مستعد تحصیل از طریق دفا‌تر بنیاد کودک ایران، سازمانهایی مانند بهزیستی، آموزش و پرورش توسط مددکاران شناسایی شده، پس از آن بررسی‌های لازم در زمینه دارا بودن شرایط و استانداردهای موسسه و جمع آوری مدارک و مستندات، بنام آن‌ها در سیستم بنیاد کودک ایران پرونده‌ای تشکیل می‌گردد. پرونده دانش آموزان بر روی وب سایت بنیاد کودک ایران قرار گرفته و یا برای دفا‌تر خارج از کشور بنیاد کودک ایران ارسال می‌شود تا به میزان نیازی که مددکار با توجه به شرایط زندگی و مقطع تحصیلی آنان برآورد نموده است، برایشان اسپانسر جذب شود. پس از آن به میزان این کمک، مبلغی به عنوان «کمک هزینه تحصیلی»، ماهیانه به حساب قیم قانونی دانش آموز و یا خود وی واریز می‌شود.  هر شش ماه یکبار گزارشی از وضعیت تحصیلی و معیشتی دانش آموز برای همیار ارسال می گردد. وبسایت بنیاد کودک Www.Childf.org  می باشد. تلفن نمایندگی بوشهر نیز ٠٧٧٣٣۵۴۴۴٠۵  می باشد. باهم گفتگوی اختصاصی هامون ایران با بهارنوش چوبک؛ مدیر بنیاد کودک شعبه استان بوشهر را خواهیم خواند:


هامون ایران: مهمترین مساله و چالش استان بوشهر در حوزه تخصصی فعالیت انجمن شما چیست؟

بهارنوش چوبک: الف- عدم امکان بررسی زندگی دانش آموزانی که در نقاط دوردست استان بوشهر زندگی می کنند. متأسفانه هزینه ایاب و ذهاب جهت بررسی زندگی دانش آموزان نیازمند با استعداد بالا بوده و امکان تأمین هزینه آن وجود ندارد.

ب- عدم همکاری آموزش و پرورش در راستای شناسایی دانش آموزان بااستعدادی که به سبب نیازمندی در خطر ترک تحصیل قرار گرفته اند.

ج- عدم همکاری ادارات دولتی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار می باشند جهت تهیه وسایل کمک آموزشی مورد نیاز دانش آموزان مانند نوشت افزار،گوشی هوشمند، تبلت و …

 

هامون ایران: ده مساله مهم در حوزه کنشگری مدنی در سطح منطقه جنوب کشور چه می باشد. لطفا به ترتیب اولویت بیان نمایید.

بهارنوش چوبک: الف- پرداخت مقرری به صورت ماهیانه به دانش آموزان تحت پوشش

ب- تخصیص کمک های فوق العاده به دانش آموزان

ج- حمایت های غذایی و تأمین پوشاک و نوشت افزار برای دانش آموزان

د- حمایت های درمانی

ه- تأمین مسکن برای دانش آموزان

و- تخصیص کمک های فرهنگی و رفاهی به دانش آموزان

ز- بررسی زندگی دانش آموزان به صورت دوره ای

ح- جذب همیار جهت تأمین نیازهای دانش آموزان

ط- ارائه گزارشات دوره ای به همیاران هر شش ماه یکبار

ی- مشاوره تحصیلی، خانوادگی و … دانش آموزان

 

هامون ایران: چه پیشنهادات و مطالبات مدنی در حوزه تخصصی تان دارید؟

بهارنوش چوبک: الف-همکاری نهادهای دولتی و غیر دولتی جهت شناسایی دانش آموزان با استعداد نیازمند، استعلام بیمه، حساب های بانکی و …

ب- همکاری نهادهای مردم نهاد و خیریه ها به صورت شبکه ای واحد جهت تحت پوشش قرار گرفتن دانش آموزان و خانواده ها به صورت واحد

پ- تأمین هزینه های تحصیلی دانش آموزان با استعداد نیازمند توسط موسسات، شرکت ها و …

 

هامون ایران: شاخص ترین فعالیت مدنی انجمن شما از ابتدای تاسیس تاکنون چه بوده و چه نتایج اجتماعی به همراه آورده است؟

بهارنوش چوبک: بورسیه تحصیلی دانش آموزان با استعداد نیازمند و راه یابی آنها به دانشگاه جهت مستقل شدن

 

هامون ایران: در سالهای فعالیت مدنی انجمن تان با کدام انجمن دیگر به مشارکت مدنی پرداخته اید و حاصل این تجربه همکاری چه بوده است؟ انجمن شما در چه نسبتی با دیگر نهادهای اجتماعی و مدنی مانند رسانه ها و مطبوعات، خیریه ها، دانشگاه و انجمنهای دانشجویی، شوراهای شهر و روستا، احزاب، اصناف، شوراهای دانش آموزی، گروه های مجازی و… بوده است؟

بهارنوش چوبک: دانشگاه خلیج فارس بوشهر، شورای شهر، شهرداری و فضای سبز، شرکت گاز استان بوشهر و … جهت برگزاری همایش های زیست محیطی و تبلیغات در سطح شهر. بنیاد کودک با موارد ذکر شده در بند ششم همکاری داشته و نتیجه ی خوبی حاصل گردیده است.

 

هامون ایران:  آیا پژوهش و تحقیقی در حوزه تخصصی فعالیت انجمن صورت داده اید؟

بهارنوش چوبک: بنیاد کودک نمایندگی بوشهر یکی از دفاتر این موسسه مردم نهاد در سراسر کشور می باشد که فعالیت های پژوهشی خود را با دفتر مرکزی به صورت هماهنگ انجام می دهد. تمامی فعالیت های پژوهشی در جهت شناسایی استعداد دانش آموزان جهت موفقیت انها در امر تحصیل می باشد.