- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

اهمیت شیوه برخورد خانواده با فرزندان دختر برای آینده جامعه؛ گفتگو با دکتر زهرا نویدی فرد

اهمیت شیوه برخورد خانواده با فرزندان دختر برای آینده جامعه

گفتگوی اختصاصی هامون ایران با دکتر زهرا نویدی فرد؛ مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر

 

هامون ایران: با چه مشکلات و مسایلی در حوزه تخصصی خود، مواجه بوده اید؟

دکتر نویدی فرد: قابلیت و توان زنان جامعه در عرصه های مدیریتی در جامعه امروز امری قابل پذیرش و اعتماد بوده اما به دلیل حاکم بودن «نگرش جنسیتی» در سازمان‌ها و ادارات، فعالیت‌های زنان تحت الشعاع این مسئله قرار گرفته است و حتی این طرز فکر و نگرش موجب شده بسیاری از آنان قابلیت‌های خود را مناسب ایفای نقش‌های اجرایی سطح بالا ندانند اما خوشبختانه در مجموعه مدیریت درمان استان با توجه به حضور پرسنل تحصیلکرده با تخصصها و مراتب عالیه و حتی حضور چشمگیر زنان در مشاغل متعدد مدیریتی در انجام وظایف حوزه کاری کمک کننده و تسهیلگر بوده و نتوانسته خللی در راهبری و هدایت مجموعه ایجاد نماید.

 

هامون ایران: میزان مشارکت و همکاری شما در حوزه تخصصی تان با نهادهای مدنی (سازمان های غیردولتی، رسانه ها، انجمن های دانشجویی و خیریه ها) تا چه میزان بوده است؟ به طور موردی بیان کنید.

دکتر نویدی فرد: تعامل و هم افزایی اجتماعی نقشی اساسی و مهم در توسعه پایدار دارد و حضور پر رنگ نهادهای مدنی و مشارکت مردمی رمز موفقیت هر اقدام اجتماعی است و در بحران اخیر کرونا نقش ارزشمند نهادهای مدنی در مواجهه با ویروس کرونا و کمک به مردم در عبور از این بحران به خوبی نمایان گردید .مدیریت درمان استان نیز به نوبه خود و با اذعان به نقش پررنگ نهادهای مردم نهاد تلاش نموده همکاری و ارتباط مستمری با این تشکلها داشته باشد. یکی از موارد عینی این مشارکت و همکاری کمک به رسانه های استان بوده تا در شرایط و وضعیت موجود فعلی بتوانند رسالت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خود را به نحو احسن انجام دهند.

 

هامون ایران: به عنوان یک زن در عرصه قدرت با چه مشکلاتی درگیر بوده اید؟ بنظر شما چه نگرشی در جامعه باید تغییر کند تا زنان توان ورود به عرصه قدرت را داشته باشند؟

دکتر نویدی فرد: یک سری کلیشه های جنسیتی بعنوان موانع ذهنی درزنان جامعه ما وجود دارد و قطعا من هم بعنوان عضوی از این جامعه جدای از این مشکلات و موانع نیستم و این مشکل شاید به دلیل عدم وجود الگوهای مناسب اجتماعی برای زنان در جامعه باشد. الگوهایی برای زنان تا به آنها استناد کنند؛ یعنی الگوهای زنهایی که در گذشته در جایگاه های مدیریتی نقش آفرینی کرده و تحولی چشمگیر در مجموعه خود داشته اند. تغییر این دیدگاه و نگرش نیازمند رویکرد و نگاه واقعی نگر به جایگاه و منزلت زنان در جامعه است تا این طرز تفکر که زنان تنها می توانند در نقش همسری مهربان و کدبانویی شایسته به انجام خدمات منزل بپردازند از ذهن افراد جامعه پاک شود..

 

هامون ایران: خانواده تا چه میزان همکاری و از شما حمایت کرده است؟ با مشکلاتی مواجه بوده اید؟

دکتر نویدی فرد: مسیر شغلی و انتخاب مسولیتهای متعدد در ساختار مجموعه مدیریت درمان میسر نبوده مگر با حمایت و پشتیبانی خانواده و قبول سختی و مشکلاتی که در پی پذیرش این مسولیتها گریبانگیر خانواده می شود و خانواده من هم با قبول سختی های این مسیر، همراهی و همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته اند. قدم گذاشتن زنان در جایگاه های مدیریتی بدون حمایت و پشتوانه خانواده امری مشکل آفرین خواهد بود و کنار آمدن با دو نقش متفاوت زن در جامعه یکی بعنوان مدیریت خانواده و دیگری پذیرش مسوولیت اجتماعی؛ آغاز مسیر تعالی و ارتقاء جایگاه زنان جامعه می باشد.

 

هامون ایران: در پایان اگر مورد خاصی برای بیان کردن هست، بفرمایید.

دکتر نویدی فرد: پایه های کسب هویت فردی و اجتماعی و روحیه مسئولیت پذیری در خانواده شکل می گیرد و قدر مسلم این عوامل نقش تعیین کننده ای در نگرش و رفتار فرد ایفا می کند. در نتیجه شیوه تعامل خانواده با فرزندان دختر و تاثیری که خانواده در شکل گیری شخصیت او می گذارد، تاثیر بسزایی در پذیرش مسولیتهای اجتماعی در آینده دارد. انتظار این است خانواده ها با توسعه و بسط این نوع نگرش که زنان جامعه دارای استعداد و توانایی های منحصر بفردی هستند می توانند این توانمندی را در زنان جامعه ایجاد نمایند که خود را در نقش یک فرد برخوردار از ظرفیت و پتانسیل اداره و راهبری یک مجموعه بنگرند و از خود کمتر بینی پرهیز کنند و با دید مثبت به استقبال پذیرش مسولیت رفته و از انجام کارهای بزرگ خودداری نکنند.