- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

نمی توان نقش کاربردی زنان را در جامعه انکار کرد؛ گفتگو با محبوبه دهقانی

نمی توان نقش کاربردی زنان را در جامعه را انکار کرد

گفتگوی اختصاصی هامون ایران با محبوبه دهقانی؛ معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر

 

هامون ایران: با چه مشکلات و مسایلی در حوزه تخصصی خود، مواجه بوده اید؟

محبوبه دهقانی: با توجه به اینکه یکی از اهداف ما ارائه خدمت به موقع به گروه هدفی که دارای نیازهای ویژه  می باشند، چرا چون توانبخشی به هنگام و به موقع در توانمندسازی افراد دارای اهمیت ویژه هست و اغلب گروه هدف ما از سطح اقتصادی ضعیفی برخوردار هستند و معمولا ما با محدودیت در منابع دولت روبه رو هستیم مطمئنا با مشکلاتی در حوزه تخصصی روبه رو هستیم که امیدواریم با همکاری بخش های غیردولتی و خیرین این کمبود منابع برای دستگاه هایی مانند بهزیستی که حمایتی می باشد مرتفع گردد. 

هامون ایران: میزان مشارکت و همکاری شما در حوزه تخصصی تان با نهادهای مدنی (سازمان های غیردولتی، رسانه ها، انجمن های دانشجویی و خیریه ها) تا چه میزان بوده است؟ به طور موردی بیان کنید.

محبوبه دهقانی: در این مدتی که بنده مسولیت قبول کردم با اینکه شرایط بحرانی کرونا وجود داشته اما سعی کرده ام همیشه با رسانه، سمن ها و انجمن ها در راستای حوزه کاری ام در ارتباط باشم، اعتقاد شخصی من این هست که انجمن ها و سمن ها بازوان خوبی برای کمک به بخش دولتی هستند و رسانه اثرگذاری بسیار خوبی در فرهنگ سازی، آموزش و… داره، از طرفی مناسبتها و روزهای جهانی در بهزیستی بسیار متنوع می باشد از جمله (روز جهانی عصای سفید، روزجهانی سالمندان، بهداشت روان، روز جهانی افراد دارای معلولیت و.. ) که فکر می کنم  همراهی و بودن در کنار رسانه، انجمن و… را می طلبد. نشست با اصحاب رسانه، نشستهای تخصصی با انجمنهای مرتبط با حوزه توانبخشی، نشست در برنامه یک خانه یک دریا و… نمونه ای از این ارتباطات می باشد.

 

هامون ایران: به عنوان یک زن در عرصه قدرت با چه مشکلاتی درگیر بوده اید؟ بنظر شما چه نگرشی در جامعه باید تغییر کند تا زنان توان ورود به عرصه قدرت را داشته باشند؟

محبوبه دهقانی: اگر منظور شما سختی های نگرشی هست که خوشبختانه در سالهای اخیر نگرشهای ذهنی که زنان بیشتر به امور خانه داری باید مشغول باشند کمرنگ شده و فکر می کنم که نمی توان نقش کاربردی زنان را در جامعه را انکار کرد، حتی در شرایط کنونی خانم ها نشان دادند که چیزی کمتر از آقایان در  عرصه قدرت ندارند، اما نکته ای که در اینجا مهم هست این مورد است که چون خانم ها مسئولیت بیشتری در امور خانواده بعهده دارند که شاید آقایان کمتر آن مسئولیت ها را داشته باشند (یا حتی بخواهند آن  مسئولیت ها را بپذیرند) اینجاست که مطمئنا من خانم ( اگر آقایان هم باشند همینطور هست) باید انرژی بیشتری برای اینکه  مسئولیت ها را به نحو احسن انجام بدهم صرف کنم، و البته این نکته حائز اهمیت می باشد که با توانایی که خداوند متعال در وجود زنان گذاشته این امکانپذیر می باشد. باید باور کنیم که خداوند جنسیت را ملاک برتری یک گروه بر گروه دیگه قرار نداده، اینکه خانم فقط به امور خانه داری مشغول باشه نیست اگر ما بعنوان مسلمان حتی نگاه به صدر اسلام داشته باشیم حضور خانم ها در جایگاه های اجتماعی کاملا مشهود بوده از جمله ( حضور حضرت خدیجه (س)  یا حضرت زینب در واقعه کربلا و…) بنابراین باید این واقعیت ها را بپذیریم و در نگرش هایمان تغییر بدهیم.

 

هامون ایران: خانواده تا چه میزان همکاری و از شما حمایت کرده است؟ با مشکلاتی مواجه بوده اید؟

محبوبه دهقانی: من فکر میکنم حضور در جامعه و خصوصا پذیرفتن مسولیت چه برای زنان و چه مردان حتما باید همراهی و حمایت خانواده را به دنبال داشته باشد در غیر اینصورت امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین من هم خدا را شاکرم که درک متقابلی در  همسر و فرزندم در این زمینه وجود دارد و همراه همیشگی من بوده اند.

 

هامون ایران: در پایان اگر مورد خاصی برای بیان کردن هست، بفرمایید.

محبوبه دهقانی: در پایان از شما و دیگر دوستان عزیز رسانه تشکر می کنم، امیدوارم روز به روز شاهد حذف بیشتر نگرش های جنسیتی در جامعه باشیم و قبول کنیم که آنچه مهم هست، زن یا مرد بودن نیست بلکه توانایی می باشد.