- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

مردم اگاهی؛ یادداشتی از پریا گشمردی

مردم آگاهی

پریا گشمردی

 

مردم آگاهی؛ پدیده ای است که می توان از آن به عنوان وسیله ای برای بالا بردن سواد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و ….استفاده کرد.

 

 آگاهی چیست؟

 آگاهی در مغز انسان ایجاد الگوی ذهنی می کند، که تثبیت آن توسط مغز انجام و حفظ و ضبط می شود. و اینکه مغز در حالت استفاده از اطلاعات ضبط شده هشیارانه انسان را کمک می کند و دائم در حال پردازش است و مغز آنچه را لازم می داند ذخیره می کند تا بتواند در مواقع ضروری و لزوم آن را بازیابی و بازبینی و بازگویی کند چرا که آگاهی مجموعه ایی از اجماع پیوند دانش انسان است؛ و آنچه در این حالت اتفاق می افتد پردازش ذهنی انسان است که جوابگوی میلیاردها اطلاعات ذخیره شده است که در بعضی انسان ها دانایی ایجاد می کند .

به ادعای نظریه یکپارچگی اطلاعات :

IIT   or  Integrated  Information  Theory

آگاهی به معنی اطلاعاتی است که در مغز ادغام شده و به یک حالت یکپارچه می رسند.

 

Self-Awareness  خود آگاهی

پنداشت عمومی درباره ی هشیاری این را به فکر خطور می دهد که این پدیده وضعیت آگاه بودن شخص از خودش یا خود آگاهی را توصیف می کند. خود آگاهی یعنی شناخت کامل از خود و شناخت از نقاط قوت و توانایی ها و شناخت احساسات خود که خود آگاهی باعث می شود بتوان در مواقع لزوم آن را کنترل کرد یا در جایی خاص به طرق مثبت بروز داد. از طرفی خود آگاهی موجب شناخت نیاز افراد و یافتن راه مناسب یرای مواجهه با آن شد. خودآگاهی فرآیند سالم هویت یابی برای انسان است.

 

انسان ها برای دریافت سوالات خود و کسب معرفت و آگاهی و شناخت جهان از منابع و روش های گوناگونی استفاده می کنند:

الف) روش های شهودی

ب)استدلال های منطقی

ج) روش های تجربی

 

مردم آگاهی چگونه گسترش می یابد؟

با ایجاد تشکل هایی مثل: ان جی او ،اتحادیه ها و سندیکا ها ، وجود رسانه های گروهی اعم از مجازی و مکتوب و رادیو، تلویزیون، اینترنت، مطبوعات، شبکه های اجتماعی و ارگان ها و سازمان ها و وزراتخانه هایی که متولی فرهنگ در جامعه هستند از جمله آموزش و پرورش و وزرات علوم ، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و … نویسندگان و هنرمندان و فیلسوفان و صاحب نظران .

که تدوین نظام آموزشی متناسب یا فضایی مملو از آگاهی و تدوین کتاب ها و مطالب علمی آموزشی به  روز جهان و در مجموع  پرورش نسلی که کنشگر و پیشرو و مجهز به علومی که توانایی حل مشکلات آتی را به عهده گیرد.وجود این گروه از رسانه ها باعث بالا بردن سطح آگاهی افراد در جامعه می شود که فقدان آن در جامعه باعث می شود مردم نا آگاهانه زندگی خود را ادامه دهند.

 

آگاهی جمعی چیست؟

 نوعی آگاهی است که برای تمام مردم جامعه مشترک است. آگاهی جمعی دچار نظم خاص اجتماعی و اجباری است و این اصطلاح آگاهی جمعی برای توصیف یک سیستم معین به کار می رود که درون آن کلیه احساسات و باورها و اطلاع رسانی های عمومی را در بر می گیرد . باید خاطر نشان کرد که این آگاهی جمعی باعث آگاهی فردی خواهد شد.

آگاهی جمعی مفهومی مهم برای همبستگی است چون پایه و اساس سیستم های اجتماعی بازنمایی و کنش را تشکیل می دهد . آگاهی جمعی ، آگاهی است که سازوکار فرهنگ و سواد جامع را مشخص و قابل پذیرش یا عدم پذیرش آن را مشخص می سازد و می توان عنوان کرد که جامعه شناسی توسط هر کشور می تواند به بالا بردن شعور و درک و سواد عمومی افراد جامعه کمک کند ، اگر با برنامه ریزی و آینده نگری خاص  انجام شود و به صورت مستمر انجام گیرد می توان جامعه ایی مترقی و مردمی رو به پیشرفت را در طولانی مدت شاهد شد.