- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کتاب گذری در پیچ و خم بافت تاریخی بوشهر نوشته ندا مظفری

انتشار کتاب “گذری در پیچ و خم بافت تاریخی بوشهر”

نوشته ندا مظفری توسط انتشارات هامون نو

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، کتاب “گذری در پیچ و خم بافت تاریخی بوشهر” اثر ندا مظفری توسط انتشارات هامون نو در ۹۵ صفحه رنگی منتشر شد.

در این کتاب که در سه فصل به نگارش در آمده، نویسنده در فصل اول به موضوع شناخت بوشهر ذیل عناوینی مانند تاریخچه بوشهر، سیر تحول بافت قدیم بوشهر، ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی و طبیعی، مکانیسم سازگاری با وضعیت اقلیمی در بافت، فرهنگ مردم بوشهر، صنایع دستی و سوغاتی ها و گونه شناسی مسکونی بوشهر پرداخته است. در فصل دوم با عنوان روشهای اجرایی در بافت تاریخی بوشهر به مقولاتی مانند مصالح به کار رفته در بافت تاریخی بوشهر، چگونگی سازه در بافت تاریخی بوشهر، سازگاری همه جانبه بافت با وضعیت اقلیمی اشاره نموده است. و در فصل سوم و آخر با عنوان زمینه گرایی در بافت تاریخی بوشهر به موضوعاتی مانند مبانی نظری، نظرسنجی از ساکنان بافت تاریخی بوشهر، اصول و مبانی طراحی و شاخصهای زمینه ای پرداخته شده است.

ندا مظفری؛ نویسنده کتاب در مقدمه ای که بر کتاب خود نگاشته اینچنین می نویسد: هر جامعه ای اهداف و آرمانهای خاص خود را دارد و معماری وسیلۀ واقعی سنجش یک ملت است. هر بنایی وظیفه دارد از طریق فرم ظاهری اش، فرهنگ خود را به دیگران بنمایاند؛ بنابراین هر ساختمان شاهدی فرهنگی برای جامعه اش است. با انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم، علم و صنعت روزبه روز توسعه پیدا کرد و انسانها با گذشتۀ خود بیگانه شدند تلاش برای یکسان سازی بناها باعث شد انسانها سنتهایی را که سینه به سینه به ایشان منتقل شده بود، به دست فراموشی بسپارند. آنها فرهنگ خود را نادیده گرفتند و سعی کردند برای ساخت بناها، از معماری یکسانی بهره ببرند؛ درصورتی که ادراک انسان از محیط دوروبَرش تابع فرهنگ اوست. معماران جوان از همان ابتدا می آموزند که ساختمان هایی متفاوت و متضاد با زمینه، طراحی کنند و عدۀ کمی به طراحی سازگار با زمینه می پردازند. هدف از این تحقیق ارائۀ راهکار برای طراحی در بافت تاریخی بوشهر با بهره گیری از فرهنگ و زمینۀ تاریخی اش است. بافت تاریخی بوشهر یکی از فضاهای باارزش این شهر محسوب می شود که زمانی نه چندان دور پذیرای رفت وآمد بزرگترین تاجران و دادوستدهای مادی و معنوی آنها بوده است و سیمای بی نظیر آن زبانزد خاص و عام بوده است. متأسفانه در وضعیت کنونی، مدرن شدن شهرها، کاهش کیفیت منازل بافت تاریخی، مرمت نکردن آنها به طور صحیح، مهاجرت ساکنان اصیل بافت به مناطق مدرن شهر و اسکان مهاجران در بافت به علت کمبودن اجاره بهای بناهای بافت که ناشی از کیفیت کم آنهاست، باعث شده است که سیمای بافت تاریخی دچار اغتشاش و ناهماهنگی و دوگانگی شود؛ ازاین رو طراحی عناصر معماری منطبق با بافت تاریخی بوشهر حائز اهمیت است.