- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

نشر دو کتاب داستانی از سپیده حسن پور توسط انتشارات هامون نو

نشر دو کتاب داستانی از سپیده حسن پور توسط انتشارات هامون نو

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، دو کتاب داستانی یه لنگه پوتین (داستانی بلند) و به نام وطن (مجموعه سه داستان) نوشته سپیده حسن پور (نویسنده اهل گرگان) توسط انتشارات هامون نو منتشر شد.

کتاب داستانی یه لنگه پوتین؛ داستان بلندی ست که در فضای جنگ و پیامدهای جنگ هشت ساله روایت می شود. این کتاب ۲۷۰ صفحه ای در قطع رقعی و در ۱۳ اپیزود روایت شده است. در بخش اول این داستان بلند اینچنین آمده است:

آقای شبستانی با نگاهی به تابلوهای نقاشی که برای خشک‌شدن رنگشان به سکو تکیه شده داده بودند از همسرش”مرضیه” پرسید:

_ این تابلو رو تو کشیدی؟

مرضیه با نگاه معناداری می‌خواست بگوید من و نقاشی؟! آن هم با این‌همه کاری که سرم ریخته…لحظاتی بعد درحالی‌که لبخند تحسین‌آمیزی روی صورتش نقش بسته بود گفت:

_  انگار زنده است… پرهاش خیلی واقعی به نظر میان…

وقتی این حرف را زد برای لحظه‌ای حس کرد فرشته‌ای بال‌هایش را به سمتش گشوده و می‌خواهد در آغوشش بکشد. بدون این‌که بتواند توجیهی برای این حسش بیابد از همسرش پرسید:

_ این کبوتر طوقیِ غلام نیست؟

آقای شبستانی که یادش نمی‌آمد چنین تصویری کشیده باشد سکوت پیشه کرد و جوابی نداد. موضوعات نقاشی‌اش بیشتر در مورد جنگ بود که گاهی آن‌ها را برای تبلیغ یا فروش در موزه و تالار به نمایش می‌گذاشت. شکل امضاهای خود را از آبادانی به شبستانی تغییر داده بود. با تغییر این نام می‌خواست خاطره‌های دردناک گذشته‌اش را در پرده‌ی سیاهی از شب بپوشاند. گاهی وقت‌ها در عالم خودش این شعر را از خاقانی زمزمه می‌کرد:

“دل از تعلیم غم پیچد معاذالله که بگذارم

                         که غم پیر دبستان است و دل طفل شبستانی”

در واقع شبستانی پسوند اسمش بود و همه در جبهه او را به اسم آبادانی می‌شناختند. با نگاهی دوباره به بوم نقاشی  که تصویر کبوتر طوقی رویش کشیده شده بود با خودش فکر کرد شاید به اشتباه کار یکی از نقاشان دیگر را به خانه آورده باشد…..

کتاب مجموعه داستان به نام وطن که از سه داستان در فضای جنگ هشت ساله تشکیل شده، در ۱۴۵ صفحه رقعی منتشر شده است. این سه داستان عناوینی همچون به نام وطن، خائن و روزهای برفی دارد.