- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

آنچه از بافت تاریخى بوشهر باقى مانده؛ بهترین اساتید و دانش پژوهان این شهر هستند

آنچه از بافت تاریخى بوشهر باقى مانده؛ بهترین اساتید، دانشجویان و دانش پژوهان این شهر است.

گفتگوی اختصاصی هامون ایران با ندا مظفری؛ نویسنده کتاب گذری در پیچ و خم بافت تاریخی بوشهر

 

هامون ایران. مهمترین مساله نگارش این کتاب چه بوده است؟ به کدام پرسش پژوهشی و تحقیقاتی شما پاسخ داده است؟ چه پاسخی به آن می دهد؟

مظفری: مهمترین دغدغه من براى نگارش این کتاب ناگفته هاى بافت تاریخى بوشهر بوده است. بدور از گزافه گویى و تکرار مکررات، پاسخ به سئوالاتى که یا نادیده گرفته شده اند یا به آنها پاسخى داده شده ولى اهمیتى نداده اند.

هامون ایران. روش و متدولوژی استفاده شده در این کتاب پژوهشی چه بوده است؟

مظفری: براى نگارش این کتاب خود را در قید و بند کلیشه ها و روش و متدولوژى نکردم چرا که معتقدم علم بى نهایت است و حد و مرز ندارد و نمى توان براى خلق ایده اى نو قانون گذاشت، هدفم خدمت بود کارى نو یا ادامه کار دیگران یا چه بهتر اگر تکمیل کار دیگران باشد و نه تکرار مکررات.

 

هامون ایران. آنچه که از بافت تاریخی بوشهر برجای مانده، چه نسبتی با بافت مدرن شهر بوشهر دارد؟

مظفری: آنچه از بافت تاریخى بوشهر باقى مانده؛ بهترین استاد دانشجویان و دانش پژوهان این شهر است. کسانى که سرنوشت شهر را در آینده رقم خواهند زد و کیفیت بافت مدرن بستگى به میزان شناخت این دانشجویان و دانش پژوهان از بافت تاریخى بوشهر دارد.

 

هامون ایران. مهمترین مولفه فرهنگی که می توان از درون بافت تاریخی بوشهر استنباط و استخراج نمود، کدام است؟ و چه اهمیتی برای زندگی روزمره مردم داشته است؟

مظفری: ساده گى و یکرنگى – اگر ما یاد بگیریم ساده زیستن را بدور از چشم و همچشمى ها و تعصب هاى کورکورانه، با آرامش بیشترى زندگى خواهیم کرد و فرزندان بهترى به جامعه تحویل خواهیم داد و در نهایت سرزمین مان و کره زمین را از نابودى ناشى از زیاده خواهى هاى خود نجات خواهیم داد.

 

هامون ایران.  بافت تاریخی بندربوشهر در حال حاضر  با چه چالشها و تهدیداتی مواجه است؟ با چه راهکارهایی می توان به مقابله با این چالشها پرداخت؟

مظفری: یکى از عوامل مخل در بافت تاریخى بوشهر سکونت کسانى است که منزلت اجتماعى پایینى دارند و احساس تعلقى به بافت تاریخى بوشهر ندارند. بایستى سطح رفاه را در بافت تاریخى بوشهر افزایش داد تا افرادى در بافت ساکن شوند که منزلت اجتماعى بالایى داشته باشند اگر این امر ممکن گردد این افراد به طور خودجوش بافت را ارتقا خواهند داد. سرنوشت بافت بدست ساکنان آن است. چند نفر از کسانى که ادعاى اصالت بوشهرى دارند و سنگ بوشهر را به سینه مى زنند، حاضرند در بافت تاریخى بوشهر سکونت دائم داشته باشند؟ اگر یک آمار در این مورد تهیه شود پاسخ سؤال خود را دریافت خواهید کرد.