- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

چهار هتل سنتی یا بوتیک هتل درجه یک در ایران؛ یادداشتی از سیما سورغالی

۴ هتل سنتی یا بوتیک هتل درجه یک در ایران

 

نویسنده: سیما سورغالی

هم‌بنیان‌گذار استارتاپ هیچ‌هاپ (شبکه‌ی هوشمند گردشگری)

 

هتل سنتی یا بوتیک هتل که امروزه میان گردشگران و مسافران خیلی پرطرفدار است، محصول تاریخ و هنر بلندوبالای ایرانیان است. ایران با قدمت و تاریخ چندین هزار ساله، تعداد زیادی عمارت و ساختمان تاریخی را در خود جای داده است. مقامات گردشگری برای بازسازی ساختارهای پرشکوه معماری اصیلی ایرانی و کمک به اقتصاد و چرخه‌ی گردشگری، این طرح را آغاز کردند. طرح واگذاری ساختمان‌ها به بخش خصوصی مشروط بر این است که ساختمان‌ها، در قالب هتل، رستوران و اقامتگاه سنتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

طی این طرح، هر سال تعداد ۱۰۰ بنا را برای مرمت و واگذاری مشخص می‌کنند. به عبارت دیگر، با توجه به چشم‌اندازی که برای این طرح درنظر گرفته شده است، ۱۰۸۴ ساختمان، تا قبل از پایان سال ۲۰۲۵ میلادی مورد استفاده مجدد قرار خواهند گرفت.

خانه های سنتی دارای معماری خیره کننده و منحصربه‌فردی هستند. این خانه‌ها، اتاق خواب زیادی دارند و فضای آنها به صورت صمیمی طراحی شده است. در واقع این امر باعث جذب تعداد زیادی از سرمایه گذاران می‌شود. این سرمایه گذاران تمایل شدیدی دارند که پول خود را صرف مرمت و استفاده مجدد از بناهای تاریخی کنند.

در ادامه این مقاله با ما  همراه باشید تا به معرفی بهترین بوتیک هتل‌های ایران بپردازیم:

 

۱-     بوتیک هتل سرای عامری‌‌ها در کاشان

سرای عامری ‌ها در محله سلطان میر احمد در شهر تاریخی کاشان واقع شده است. سرای عامری‌ها یا هتل عامری‌های کاشان، بزرگ‌ترین خانه تاریخی در این شهر تاریخی، و یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های ایران به‌شمار می‌رود.

این بنای زیبای تاریخی، در دوران زندیه ساخته شده و در دوران سلطنت قاجار بازسازی شده است. خانه عامری‌ها متعلق به سهام السلطنه عامری، فرماندار کاشان بوده است. مساحت این بوتیک هتل کاشان حدود ۷ هزار متر مربع است و در کل ۸۵ اتاق دارد که از این تعداد ۳۸ اتاق آن در قالب بوتیک هتل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سبک معماری به کار گرفته شده در این اثر هنری، معماری ایرانی است. سرای عامری‌ها در کاشان یکی از زیباترین جلوه‌های هنر ایرانی را دارد. بخش‌های بیرونی و درونی این بنا، مزین به گچبری های بسیار ظریف و منبت‌کاری‌های دارای جزییات زیبای هنر ایرانی است.

یکی از شاخص‌ترین اجزای خانه عامری‌ها، بادگیر آن است. بلندترین بادگیر در میان تمام خانه‌های کاشان در سرای عامری‌ها واقع شده است.

 

۲-     بوتیک هتل قصر منشی در اصفهان

هتل قصر منشی یکی از برجسته ترین بناهای تاریخی در اصفهان است. این کاخ در دوره‌ی قاجار ساخته شده است. مالک این بنای زیبا و ارزشمند، حاکم سابق قاجار فتحعلی شاه بوده است. پس از مرمت، خانه تاریخی قصر منشی اصفهان به یک مکان عالی برای اقامت تبدیل شده است.

معماری چشم نواز این مکان، به ویژه پنجره‌های شیشه‌ای رنگی و گچبری‌ها، این هتل چهار ستاره را به یکی از مطلوب‌ترین محل‌های اقامت در اصفهان تبدیل کرده است.

این هتل سنتی بسیار به اماکن تاریخی اصفهان، یعنی میدان نقش جهان نزدیک است.

این سازه در دوران قاجار ساخته شده و امروزه به عنوان بوتیک هتل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۳- بوتیک هتل درب شازده شیراز

این هتل در قلب منطقه زیبای زند در شهر شیراز واقع شده و ترکیبی زیبایی از معماری ایرانی و مدرن است. قدمت این خانه تاریخی که در بافت تاریخی شیراز واقع شده است، به دوره‌ی قاجار می‌رسد. بوتیک هتل درب شازده، یکی از بهترین نمونه‌های هتل سنتی در شیراز است و بخش رستوران آن که به رستوران درب شازده شیراز معروف است، بسار پر طرفدار می‌باشد.

بوتیک هتل  دیدنی درب شازده، در نزدیکی جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز از جمله بازار وکیل، ارگ کریمخان و مسجد وکیل قرار دارد.

 

۴- بوتیک هتل حنا در تهران

بوتیک هتل حنا در کوچه لولاگر( تنها کوچه قرینه تهران) واقع شده است.

مرمت هتل حنا حدود ۳ سال پیش انجام شده است. این ساختمان که عمری نزدیک به ۹۰ سال دارد، با نگه داشتن بخش‌های قدیمی، ترکیب بسیار زیبایی از معماری سنتی و مدرن است.

تجربه اقامت در این هتل، چشم اندازهای مختلفی از زندگی در تهران را به شما نشان می‌دهد. تجربه‌ای منحصر به فرد در مرکز یک شهر پر رفت و آمد و آشفته، جایی که می‌توانید از هنر، معماری، طراحی و مهمان‌نوازی مدرن لذت ببرید.