- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

زهرا شجاعی: برای تحقق تفسیرعملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه رجال به میدان آمده‌ام

بیانیه انتخاباتی زهرا شجاعی:

برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»،به میدان آمده‌ام

 

این حرکت از صدر اسلام تا مشروطه و از مشروطه تا انقلاب اسلامی،تداوم داشته و در مجلس خبرگان قانون اساسی با اعتراض استاد « منیره گرجی» به شرط ذکوریت در انتخاب رئیس جمهور،مواجه و با تدبیر حکیمانه شهید آیت‌الله بهشتی با قیدکلمه رجال از انسداد خارج شد. طی این سالها تفسیر روشن از واژه رجال صورت نگرفت و حرکت نمادین مرحومه «اعظم طالقانی»و حتی ابلاغیه مقام رهبری در رفع ابهام از این کلمه،افاقه نکرد.

من «زهرا شجاعی»،معتقد به اصلاحات، پای‌بند به اصول انقلاب اسلامی،حامی تحول و باورمند به شایسته‌سالاری و محو هرگونه تبعیض قومی،مذهبی و جنسیتی،با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست جمهوری،با ارائه برنامه‌ای جامع از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم، و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام.

حضورم در این مقطع تاریخی، نه نمادین و نه تشریفاتی و نه از سر قدرت‌طلبی،بلکه براساس تکلیف و اقدام هوشمندانه جبهه اصلاحات ایران و پیشنهاد اعضای محترم آن نهاد اجماع‌ساز در معرفی بانوان و درخواست ارائه برنامه،جهت بررسی و ارزیابی آن صورت گرفته است.

امروزه ایران و همچنین جهان، با چالشها و ابرچالشهای زیادی مواجه است. اما در ایران در عرصه سیاست داخلی باعدم یکپارچگی مدیریت سیاسی و دولت حجیم و نهادهای اضافی،عدم تناسب مسئولیت‌ها و اختیارات در حکمرانی، وجود نهادهای موازی و نپذیرفتن مبانی و دستاوردهای دنیای مدرن،فقدان نظام حزبی در حکمرانی و به‌رسمیت نشناختن احزاب در اداره کشور،تمرکزگرایی شدید و بی‌توجهی به مدیریت استانی مواجه هستیم.

کاهش فاصله میان دولت و ملت، رفع انواع تبعیض ها، تقویت جامعه مدنی و عرصه عمومی،گردش آزاد اطلاعات و بالا بردن شاخص‌های انتخاب آزاد،شفافیت و پاسخگویی در مقابل مردم و تشکیل دولت ملی فراگیر قانون‌مدار، عدالت‌محور، که مبارزه با فساد،رانت،تبعیض را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد، راهگشاست. که در نتیجه آن،شهروندان،احساس رضایت،آرامش،آزادی،رفاه و مطلوبیت کنند.

من پا به این میدان گذاشتم تا نمونه­ای از تحقق کلام حضرت امام (ره) باشم که فرمود : زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند و زنان مبدأ خیرات است و مقدرات اساسی مملکت فقط در پای صندوق­های رأی آورد و فقط در روز انتخابات نیست که در خروجی آن هم هست و برنامه ما حرکت در جهت خیرعمومی، حفظ وحدت و انسجام ملی، صلح و آشتی با یکدیگر و با جهان و مدیریتی مادرانه، منعطف، توام با شفقت و مهربانی است.

در حوزه بین الملل معتقدم که دوران نظام منسوخ دوقطبی سپری شده است و تنش زدایی با کشورهای قدرتمند جهان و کشورهای عربی منطقه و تبدیل تنش به رقابت و رقابت به همکاری، می­تواند گام مثبتی در تحقق صلح و همزیستی مسالمت آمیز باشد.

خروج از استراتژی تک بعدی و شکل دهی به استراتژی متکثر متوازن در حوزه بین الملل و ترمیم و ارتقای وجه و تصویر ایران در میان جوامع منطقه با تمرکز بر قدرت نرم ، بخشی از راه حل­های بین المللی است.

سیاست گذاریهای ما باید مبتنی بر:

ترمیم سرمایه اجتماعی و تزریق امید و نشاط به جامعه ، تمرکز بر بهبود در رفاه برای عموم مردم ایران، و اصلاح سیاست­های رفاهی ارتقاء امنیت انسانی و عدالت اجتماعی و سلامت و بهبود کیفیت زندگی و بر اساس طرح آمایش سرزمین و توازن منطقه ای باشد.

در حوزه اقتصادی رشد اشتغال­زا و مهار پایدار تورم و فقرزدایی غیر تورمی و مقابله جدی و همه جانبه با فساد و ارتقاء جایگاه بین المللی اقتصاد کشور باید در اولویت قرار گیرد.

بحران در اشتغال زنان تحصیل کرده و شکل گیری انتظارات و خواسته های نوین جامعه نسوان و عدم پاسخگویی و غفلت و بی توجهی به این مطالبات عوارض نامطلوبی خواهد داشت.

به طور خلاصه اگر بخواهم به ۵ بحران و چالش اصلی ایران در آغاز قرن ۱۵ اشاره کنم ، باید بگویم:

۱⃣ بحران در کارآمدی حاکم بر حیات امور اقتصادی ایران

۲⃣ بحران در کارآمدی عرصه های اجتماعی و فرهنگی کشور و انزوای نخبگان

۳⃣ بحران در کارآمدی سپهر حاکمیت نظام مدیریتی و سیاسی کشور

۴⃣ بحران در کارآمدی تعامل مؤثر ایران با جهان و منطقه

۵⃣ بحران در کارآمدی اداره عرصه های زیست بوم و محیط زیست ایران

همه کسانی که دل در گرو عشق به ایران دارند باید به این اجماع اتفاق کنند و برای رهایی و نجات کشور دست به دست هم دهند.

حضور من در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گواه همت و غیرت زنان این مرز و بوم برای عبور از شی وارگی و نگاه ابزاری و تلاش جدی پابه پای مردان غیور برای اصلاح امور است.