- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انتشار کتاب گفال؛ پاره تاملاتی جامعه شناختی پیرامون استان بوشهر

کتاب گفّـال؛ پاره تاملاتی پیرامون استان بوشهر نوشته محسن عباسپور

توسط انتشارات هامون نو منتشر شد

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، کتاب مجموعه مقالاتی از محسن عباسپور؛ تحلیلگر و فعال اجتماعی-مدنی جنوب ایران درباب استان بوشهر منتشر گردیده است.

نویسنده برای عنوان کتاب، واژه “گفـّـال” را انتخاب نموده است و در توضیح این واژه در مقاله ای باهمین عنوان نوشته است: “زمانی که صیادان در میانه برخی از فصول در اثر کمی صید به استراحت می‌پردازند و یا به شستشو و یا تعمیر قایق‌ها و لنج‌های خود مشغول هستند، اصطلاح گُفّــال  Goffal را در مورد این موقعیت به کار می‌برند.(با استفاده از کتاب صید سنتی اثر عبدالحسین کنین-انتشارات حوزه هنری) در واقع این صیادان در دوره‌ی گُفّال، با برقراری تعاملی پایدار با محیط‌زیستی که نظام اجتماعی و جامعه‌ی آنها در آن مستقر است، به منابع دریایی اجازه‌ی تجدید شدن و باقی ماندن را می‌دهند و با این عمل، در معنای دقیق کلمه به توسعه‌ی پایدار کمک می‌کنند. اما آیا مهندس‌های نفت، همچون جاشوهایی که به «کمبود صید» فکر می‌کنند، در اندیشه‌ی «کمبود نفت» و یا پیامدهای «برداشت منابع» بدون در نظر گرفتن پیامدهای اجتماعی هم هستند؟ یا آنکه تمام توان و تلاش‌شان را برای بهره‌برداری بیشتر و بیشتر از این منابع به کار می‌برند؟”

محسن عباسپور؛ نویسنده کتاب که دانشجوی کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز می باشد، در این کتاب به موضوعات و مقولات متنوعی درباب جامعه و فرهنگ استان بوشهر پرداخته است که در غالب متن های کتاب با روش مردم نگاری فرهنگی به تحلیل پرداخته است.

محسن عباسپور؛ صاحب امتیاز و مدیرمسوول فصلنامه جامعه نگاری مردم مدار، در بخشی از مقدمه خود بر کتاب اینچنین نگاشته است: “مجموعه‌ی پیش‌رو، شامل دو بخش است. بخش نخست که عمده مقاله‌ها و یادداشت‌ها را به خود اختصاص داده، در ارتباط مستقیم با استان بوشهر و مسایل اجتماعی جاری آن است. بخش دیگر که با عنوان ضمیمه‌ها و در پایان کتاب آمده، شامل چهار یادداشت و مقاله دیگری است که گرچه اشاره مستقیمی به مسایل اجتماعی بوشهر ندارند، اما به دو دلیل در این مجموعه قرار گرفتند.”

***

 

 

فهرست کتاب به شرح زیر می باشد:

مقدمه

چرا هامون؟ 

فضای شهری در سیطره مردانگی 

امید دولتی

سوت قطار در گوش جامعه­ مدنی بوشهر 

تیشه­ مالی شدن و مرکزگرایی بر ریشه‌ پرورش و آموزش دانش‌آموزهای ایرانی 

دریای سوسیالیست و نفت لیبرال بوشهر   

کژ اشتغالی 

صورتک توسعه؛ نگاهی به صنعت در مفهوم اجتماعی آن 

«گُفّال» و نسبت آن با توسعه‌ پایدار استان بوشهر 

بی‌مسئله‌گی دانشگاهی 

مردیها، بوشهر و کمپانی هندشرقی  

ملی شدن صنعت آب 

لباس گشاد اقتصادی بر پیکر نحیف اجتماعی 

کتاب‌نخوانی بوشهری‌ها به مثابه نافرمانی مدنی 

کوره­ی ذوب بوشهر 

در خدمت و خیانت نوسازی 

 

ضمیمه‌ها:

شبه­ طبقه‌ای به نام «دهه­‌ شصتی‌ها» 

نقص عضو مدرن 

تهران‌وارگی 

مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی جوک

 

 

انتشارات هامون نو نیز بر روی این کتاب متنی را برای پشت جلد فراهم آورده که به این شرح می باشد: “پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی جنوب ایران، از اوایل دهه نود شمسی در جنوب ایران با مرکزیت دشتستان استان بوشهر صورتبندی گفتمانی شده است. پروژه هامون مبتنی بر منطق گفت وگویی و عقلانیت مفاهمه ای در تلاش بوده است تا به مفصل بندی گفتارها، جستارها و نوشتارهای اجتماعی-فرهنگی در سطح جنوب ایران بپردازد. حال پس از قریب به یک دهه از آغاز کنش ها و واکنش ها، می تواند عملکردهای دلالت بخش خود را به سامان کند و پس از تدوین و طراحی، منتشر نماید. این مجموعه حاصل تلاشهای مفهومی و اندیشگی محسن عباسپور حول محور تحلیل و تفسیر جامعه و فرهنگ استان بوشهر می باشد.”

 

کتاب گفّـال؛ پاره تاملاتی پیرامون استان بوشهر نوشته محسن عباسپور  در ۱۱۸ صفحه قطع وزیری و با قیمت ۴۱ هزار تومان توسط انتشارات هامون نو در بهار ۱۴۰۰ منتشر شده است.