- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

دهمین شماره فصلنامه نامه هامون برای بهار ۱۴۰۰ منتشر شد

دهمین شماره فصلنامه نامه هامون برای بهار ۱۴۰۰ منتشر شد

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، دهمین شماره از فصلنامه نامه هامون؛ اجتماع فرهنگی هنری جنوب ایران برای فصل بهار ۱۴۰۰ ویژه نامه کتاب محیط زیست و توسعه پایدار به مناسبت روز جهانی محیط زیست منتشر گردید.

در مقدمه این فصلنامه اینچنین آمده است:

“پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی در طول حدود یک دهه کنشگری در عرصه جامعه مدنی جنوب ایران، همواره کوشیده تا به موضوعات و مقولات متعدد علوم اجتماعی و فرهنگی بپردازد. ازهمین رو پروژه هامون به طورخاص به پنج حوزه مطالعاتی به طور گسترده و عمیقی پرداخته است؛

یک. مطالعات جامعه مدنی

دو. مطالعات فرهنگی

سه. مطالعات زنان و خانواده

چهار. مطالعات محیط زیست و توسعه پایدار

پنج. مطالعات جنوب ایران

در این پنج حوزه به انتشار کتاب، مجله و بارگذاری مطالب در وبسایت هامون ایران و همچنین برگزاری جلسات و نشست های گفتگویی اهتمام ورزیده است.

پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی همچنین در طول این یک دهه فعالیت و کنشگری مدنی-اجتماعی-فرهنگی خود همواره در پی آن بوده که عملکردهای دلالت بخش خود را به گونه ای صورتبندی گفتمانی کند و ازهمین رو اقدام به نهادسازی با عنوان محوری و کانونی هامون نموده است که این نهادها درحال فعالیت هستند و به تولید متن در سپهر عمومی و اندیشگی جنوب ایران می پردازند. عناوین این نهادها عبارتند از:

یک. انتشارات هامون نو؛ مدرسه مطالعات فرهنگی-اجتماعی جنوب ایران

دو. دوهفته نامه آوای هامون؛ نشریه جامعه مدنی جنوب ایران

سه. فصلنامه نامه هامون؛ اجتماعی فرهنگی- هنری جنوب ایران

چهار. سالنامه ارغنون هامون؛ رساله بینارشته ای علوم انسانی جنوب ایران

پنج. وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران

فصلنامه نامه هامون؛ اجتماع فرهنگی – هنری جنوب ایران در طول چهار سال اخیر، نه شماره را منتشر نموده است و این شماره به عنوان جدیدترین شماره فصلنامه به موضوع محیط زیست و توسعه پایدار می پردازد. در فصلنامه های پیشین به موضوعاتی مانند جامعه مدنی، کرونا، زنان و … پرداخته شده است.

در این شماره نیز در تداوم همان مسیر پیشین انتشار فصلنامه های فرهنگی- هنری نامه هامون، به موضوعی کانونی مانند محیط زیست پرداخته ایم و به گردآوری گفتارها، جستارها و نوشتارهای گوناگونی اهتمام ورزیدیم

درفضای زیست-جهانِ شهری که در بی­توجهی به اصول زیستی و نبود تشکل­های قوی و ریشه ­دار غیردولتی، همواره با از بین رفتن حق اولیه­ی حیاتِ نباتات، حیوانات و حتی انسان­ها مواجه می­شویم و در روند عادی ­شدگی وحشتناکی که مایه ­های اعتراض و انتقاد را در شهروندان نسبت به وضع موجود را می ­خشکاند، هرلحظه با وخیم ­شدگی زیست ­بوم و اکولوژی شهری مصاف می­کنیم. وقتی ­که زایش نگرش­های انسان­گرایانه آن­چنان سترون می ­شود که چشم بر وضعیت وخیم زیست محیط دریایی خلیج ­فارس بسته می ­شود، یا آن هنگام که در احساس سرخوشانه ­ی چشم ­چرانی حیواناتی که در بدترین وضعیت نگهداری می­ شوند و صرفن به ابژه و مفعولی برای کسب درآمد تقلیل داده می­شوند، همه و همه به عقیم­ ماندگی اندیشه ­های دگرخواهانه اشاره می­ کنند. به­ زعم یورگن هابرماس؛ فیلسوف اجتماعی آلمانی، وقتی که “عقلانیت ابزاری” همواره به مستعمره­ سازی کنش­های انسان­ باورانه بپردازد و زیست-جهان او را به ­مثابه­ ی وسیله ­ای در چنگ خویش کشد، دیگر حتی مقوله­ ی زیستِ انسان نیز در ردیف مفاهیمی قرار می­گیرد که از معنا تهی شده ­اند و هرگز به درون دغدغه ­ها و چالش ­های اخلاق زیستی شهروندان قرار نخواهندگرفت. دشت سترونی از کنش­های انسانی که هرگز رو به سوی حیات و زندگی ندارد بلکه در فقدان درک حضوردیگری، همه­ چیز خود را در این فضای تهی معنا بخشیده؛ معنایی که فقط برپایه­ی عقلانیتِ ابزاری، هرچیزی را به وسیله­ ای بی­ ارزش مسخ می­کند.

درفضای متوازنِ زیستِ شهری، از این­که اکولوژی و زیست­بوم شهروندی مورد هجمه و نقصان قرار گیرد، همواره جامعه­ ی مدنی قوی و ریشه­ دارهم­چون میزان­ الحراره­ ی زیستِ مدرن شهری ایفای نقش می­کند و در فرآیندی گفت ­وگو-محور، از انقیاد معانی انسان باورانه ممانعت می­کند، اما بالفرض هنگامی­ که زیست­بوم واقعی خلیج فارس در هیاهوی بزرگنمایی عنوان “خلیج فارس” به فراموشی سپرده می­شود و از “جنگل حرّا” صرفن عنوانی برجای می­ماند، از کدام اخلاق زیستی می­توان حرف زد؟! به نظر می­رسد چنان به درون فراموشی و بی ­توجهی ساختاری­ای سقوط کرده­ ایم که حساسیتِ انسانی خویش را نیز ازدست داده­ایم. حساسیت به توازن زیستی در یک زیست­بوم مشترک که همه ­چیز به ­طور نظام­ مند و ساختاری به ­هم مفصل ­بندی شده و عدم درک حضور یکی از اجزا، در طولانی ­مدت می­تواند به بی ­توجهی نسبت به کل این زیست-جهان بیانجامد. این انسجام و درهم تنیدگی زیستِ مدرن، به ناگزیر انسان را به گونه­ ای اخلاق زیستی رهنمون می­شود که به­ زعم امانوئل لویناس؛ فیلسوف لیتوانیایی، اخلاقی کاملن مبتنی­ بر “دیگری” را سامان می­دهد؛ آن­چنان­که هر انسانی درقبال دیگری نباتی، حیوانی و بالاتر از همه­ی این­ها نسبت به دیگری انسانی، مسئولیتِ اخلاقی دارد، مسئولیتی که درعدم توجه و فراموشی آن، به ناگریز به چیزهایی ختم می ­شود که در تاریخ قرن بیستم می ­توان از آن­ها به ­مثابه­ی فاجعه یاد کرد؛ نسل ­کشی ­ها، انقراض گونه­ های حیوانی متعدد، کوره­ های آدم­سوزی و جنگ­های ویرانگری که هنوز از ضایعات آن می­توان یاد کرد. لویناس اخلاقی را مبتنی ­بر درکِ مطلق دیگری شاکله­ بندی می­کند، ریشه­ ها و خاستگاه­های آن را نیز بر بی­ نهایت­ بودگی مسئولیت درقبال دیگری بنا می­نهد و قرائتی دگرخواهانه و دگراندیشانه از زیستِ اخلاقی در جهانِ مدرن ارائه می­دهد که کرانه ­های درکِ اخلاقی از هستی و باشیدنِ دیگری در جهان را چنان فراخ می­کند که درقبال حتی نباتات نیز متوجه و متذکرِ رفتار و قاعده­ی اخلاقی خواهیم شد، حالا چه برسد به زیستِ انسانی دیگر.

اخلاقِ‌ شهروندی و بستر‌های مرتبط با آن، در مقولات انتزاعی و مفهومی قرار نمی­گیرند، بلکه با موقعیت‌های “خاص” پیوند دارند. به ­جای این­که اخلاق را به دلسوزی به حالِ قربانیان تقلیل دهیم، باید آن را دستورِ اخلاقی پاینده‌ی فرآیندهای منفرد به حساب آورد. آن­چنان­که اخلاق، امروزه قاعده‌ای است که تعیین می‌کند با آن چه «در حال رخ دادن است.» چگونه روبه‌رو شویم. اخلاق؛ شیوه‌‌ای است «برای سامان دادن به برداشت­امان از موقعیتِ‌ تاریخی(اخلاق حقوق بشر)، موقعیت علمی، فنی (اخلاق‌ پزشکی ـ اخلاق زیستی)، موقعیت اجتماعی ( اخلاق با ـ هم ـ بودن) موقعیت‌ رسانه‌ای (اخلاق‌ ارتباطات) و غیره که در این خاص بودگی کنش‌های اخلاقی‌، اخلاق مبتنی­بر تفاوتِ دیگری را می‌توان تبیین کرد. این­گونه واکنش‌های منفرد فردی، سپهر زیست اخلاقی‌­امان را با گونه‌های خاصی از اخلاق و تفاوت‌های­اش، سرشار و مملو می‌کند که این خود در تشخص بخشیدن به افراد جامعه نقش به سزایی ایفا می‌کند. اما هنگامی­که این اخلاق و کنش­های اخلاقی با کلان­روایتی ایدئولوژیک همنشین می‌شود و از خاص­بودگی به درمی­آید، علاوه­بر همسان کردن افراد و عشیره‌ای کردن کنش‌های اجتماعی آنها، رفتارهای اخلاقی‌‌اشان را با دروغ ـ ریا ـ تهمت ـ انتقام ـ خشونت و فراموشی همزاد و توامان می‌کند و از این جاست که “اخلاق دروغ” در جامعه‌ای بر تمام شرایط و موقعیت‌های انسانی ـ محیطی، سلطه‌ می‌یابد، تفاوت‌های فردی از بین می‌رود و همه‌ی شهروندان، تبدیل به سیاهی لشکر می‌شوند و از این فضای بیمارگونه چیزی جز عدم درک حضور دیگری صورتبندی نخواهد شد.

درون این هزارتوی پیچیده­ ی زیستِ انسان مدرن، نقشه­ ی راه ­های اخلاقی متعددی ترسیم شده تا از درافتادن در دشت سترون انسانی دور نگه داشته شویم، اما چنان عدم حساسیت اخلاقی در زیست­بوم شبه مدرنِ ایرانی، خود را در ذهنیت تاریخی به رخ می­کشد که این نادیده گرفتن های حق حیات نباتات و حیوانات، به زیست-جهان انسا­ن­ها نیز سرایت می­کند؛ آنجاکه تصادفات جاده­ای هم­چون جنگ می­ماند و یا آن­جاکه شرایط نگهداری انسانها در آسایشگاه­ها و بیمارستان­ها چنان غیرمسئولانه و غیرانسانی هست که از فرط تکرار، عادی شده و وجدان خواب آلوده­ی هیچ انسانِ شبه مدرنِ ایرانی را هرگز به درد نمی­آورد و این روایتی تلخ از والتر بنیامین؛ فیلسوف ادبی آلمانی هست که می­گوید: “این­که همه چیز همین­طور که هست پیش می­رود، همین فاجعه است.”

 

 

 

 

در این شماره از فصلنامه، گفتگوهایی اختصاصی درباب محیط زیست و توسعه پایدار با اندیشمندان و متخصصینی همچون  دکتر ناصر فکوهی، دکتر سعید مدنی قهفرخی، دکتر مهدی کلاهی، دکتر سیدحسن اسلامی، مهندس سیداحمد آل یاسین، مهندس مه لقا کاشفی، دکتر احسان شریعتی و دکتر عبدالوهاب شهلی بر داشته است.

همچنین در این شماره مقالات و یادداشتها و گفتارهایی نیز از کسانی همچون زنده یاد دکتر سیدمحمدامین قانعی راد، دکتر مصطفی مهرآیین، دکتر حسین دلشب، دکتر سیدرضا شاکری، عباس جاودانی، دکتر پرویز باورصاد، دکتر مهتا بذرافکن، دکتر سیدابوالفضل میرقاسمی، دکتر سیدابراهیم مساوات، محسن عباسپور، علی اصغر درلیک، مجید نصوری، حسین غلامی، دکتر طالب موذنی، سعیده مهدی زاده، طاهره قابل، سحر پولادی، غلامرضا خیاط، حامد ملازاده صادقیون، فریبا دهقان، فاطمه رستمیان، محمود مقیمی، رضا پرتوی سنگی، حیدر کاشف و … منتشر گردیده است.

فهرست این شماره از فصلنامه نامه هامون – شماره دهم – ویژه نامه کتاب محیط زیست و توسعه پایدار به شرح زیر می باشد:

دیباچه  /  سردبیر

هامون؛ اولویت طبیعت گرایی بر انسان گرایی  /  اسماعیل حسام مقدم

عدالت زیست محیطی و همبستگی اجتماعی / دکتر سیدمحمد امین قانعی راد

جامعه شناسی محیط زیست؛ مسائل و رویکردها / دکتر مصطفی مهرآیین

نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری جنبش های محیط زیستی / در گفتگو با دکتر ناصر فکوهی

 مساله عسلویه؛ سقوط سرمایه اجتماعی / در گفتگو با دکتر سعید مدنی قهفرخی

حکمروایی خوب، راهکار نجات منابع‌طبیعی و محیط زیست ایران / در گفتگو با دکتر مهدی کلاهی

حاکمیت در حوزه محیط زیست از خودرایی عدول کند / در گفتگو با مهندس سید احمد آل یاسین

وضعیت اسفبار پایداری سرزمین در قرن پیش رو / درگفتگو با مه لقا کاشفی

تاملاتی بر خاک سیستان و بلوچستان / محمد شریف ملازهی

عسلویه؛ دوگانگی توسعه و محیط زیست / دکتر حسین دلشب

زنان، توسعه، محیط زیست  /  مهدیه امیری دشتی

در نسبت توسعه و آزادی در ایران معاصر / دکتر سیدرضا شاکری

منطقه آزاد تجاری بوشهر در فقدان پیوستهای اجتماعی و زیست محیطی / اسماعیل حسام مقدم

اکوتوریسم؛ بهره کشی نوین از طبیعت  /  میلاد جنت

رعایت اصول اخلاقی در قبال حیوانات از منظر امام علی(ع) / محمد تقدیسی

مرثیه ای برای خاموشی تدریجی رودخانه های خوزستان / دکتر پرویز باورصاد

عدالت جنسیتی در وضعیت بحران آب و تغییر اقلیم / دکتر مهتا بذرافکن

 بایدها و نبایدها در زمینه فعالیت های مرتبط با توسعه روستایی /  دکتر سیدابوالفضل میرقاسمی

نقش زنان در مدیریت و مصرف منابع آب  /  دکتر سیدابراهیم مساوات

«گُفّال» و نسبت آن با توسعه‌ بوشهر  /   محسن عباسپور

حیوانات و اخلاق  /  اسکات ویلسون  /  ترجمه و تلخیص: علی اصغر درلیک

مسئلهْ رنجی‌‌ست که می‌کشند! / در گفتگو با دکتر سیدحسن اسلامی

شأن اخلاقی حیوانات در نظام اخلاقی کانت و شوپنهاور  / دکتر عبدالله عابدی‌فر

انقیاد و اعتیاد / مجید نصوری

نهادمندی گفتمان توسعه پایدار، ساختار اجتماعی توسعه ساز /  نسرین محمدی

ترجَمۀ مَدخَلِ ”فلسفه‎ محیط زیستی“ از دانشنامه‎ فلسفیِ کیمبریج / اَلِن هالِند / ترجمه: حسین غلامی

پاسداشت حقوق محیط زیست /  آرش بهزادی نژاد

محیط زیست، احیاء یا احتضار؟  /   متن سخنرانی دکتر احسان شریعتی

دیگری و محیط زیست  /   امیر بحرینی زاده

اقتصاد یا محیط زیست؟  /  دکتر طالب موذنی

چالش زیست محیطی استان بوشهر  /  محمود مقیمی

ضرورت گفتمان سازی زیست محیطی /  اسماعیل حسام مقدم

زبان شناسی زیست محیطی / لیلا اردبیلی

از کلاس درس پتروشیمی دشتستان چه آموختیم؟ / سعیده مهدی زاده

توسعه پایدار و زنان توان یاب  /  ایرن واعظ زاده

نگاه قرآن و معصومین در بحث محیط زیست / طاهره قابل

تاملاتی در باب تاثیر محیط زیست و طبیعت در «هنر» / قاسم تنگسیرنژاد

پاسداشت محیط زیست و توسعه پایدار در شاهنامه  /  منیژه ملکی ریزی

پیوند انسان و محیط زیست؛ با بررسی مدیریت پسماند در شهر دالکی / عباس جاودانی

الگوی توسعه‌ پایدار با زیست بهینه از رهگذر اخلاق / سحر پولادی

نگاهی به زیست بوم “حلّه” / راضیه اشعثی

راه آهن؛ مسیر توسعه استان بوشهر /  غلامرضا خیاط

ما میمیریم؛ باور کنید! نوشتاری درباب آب  / حامد ملازاده صادقیون

مرجان ها را دریابیم …  /  فریبا دهقان

بررسی راه های مشارکت دانش آموزان و فرهنگیان در حفظ محیط زیست / فاطمه رستمیان

توسعه پارس شمالی به چه قیمتی؟! /  رضا پرتوی سنگی

برگزاری نشست تخصصی با محوریت گفتگوی تالاب‌های پریشان و حله / کانون بلوط سبز دانشگاه سلمان فارسی کازرون

بهای نابودی جنگل‌های حرّا چیست؟ / گزارش-گفتگوی با اسماعیل حسام مقدم درباب مسوولیت اجتماعی صنایع در استان بوشهر / حیدر کاشف

الگوی توسعه‌ پایدار با زیست بهینه از رهگذر اخلاق /  یادداشتی از سحر پولادی

مکران؛ عسلویه به توان شش!!  /  گزارش نشست تحلیل اجتماعی-کالبدی طرح توسعه سواحل مکران

تحلیل استراتژیک عملکرد تشکل های غیردولتی زیست محیطی در جنوب ایران /  اسماعیل حسام مقدم

فهرست تشکلهای غیردولتی محیط زیست و منایع طبیعی استان بوشهر / انجمن هامون ایران

تاملاتی درباب چند مستند محیط زیستی  /  اسماعیل حسام مقدم

سکته  /  گزارش اختصاصی انجن هامون ایران درباب مسائل مسکوت مانده توسعه پایدار در استان بوشهر

 

فصلنامه نامه هامون؛ اجتماع فرهنگی هنری جنوب ایران با صاحب امتیازی و مدیرمسوولی اسماعیل حسام مقدم و سردبیری مهدیه امیری دشتی در ۲۷۰ صفحه قطع رقعی (شماره پیاپی ۱۰ – سال ۴ – بهار ۱۴۰۰) با قیمت ۷۰هزارتومان به صورت سراسری منتشر شده است.