- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

نویسنده به تنهایی بار سنگین نوشته هایش را به دوش می کشد؛ درگفتگو با ایرج کمالیان

ایرج کمالیان، داستان نویس دشتستانی مطرح کرد:

نویسنده به تنهایی بار سنگین نوشته­ هایش را به دوش می­ کشد

 

گفت و گو از: رضا شبانکاره

 

 

 

اشاره: ایرج کمالیان؛ از هنرمندان و نویسندگان ِ برازجانی است که حدود سه دهه دور از زاده گاه و دیار خود، در کشورهای آسیای شرقی، و شهرهای شیراز و اصفهان روزگار را سپری کرده است. حدود چهار سالی است که بعد از این همه سال، دوباره به برازجان بازگشته و در این شهر اقامت گزیده است.

به بهانه ی اثر در دست چاپ وی تحت عنوان «آوازهای آب» و آشنایی بیشتر با این نویسنده هم اقلیمی و آثارش، سرویس ادبی هفته نامه بیرمی با وی به گفت و گویی نشسته است. البته در سال های گذشته هم به بهانه های انتشار کتاب هایش با او در این نشریه گفت و گوهایی شده است

ایرج کمالیان، متولد ۱۳۴۱ خورشیدی در بوشهر و اهل برازجان است. او سال های کودکی تا نوجوانی را در بوشهر و برازجان و سال های جوانی را در شیراز و برخی از کشورهای آسیای شرقی گذرانده است. در کارنامه ی ادبی کمالیان مجموعه داستان «راهی در آسمان» (۱۳۸۳) و رمان «زنجیر» (۱۳۸۷/ نشر صادق هدایت/ اصفهان) به چشم می خورد.

این مطلب ابتدا در صفحه ادبی پرنیان – هفته نامه بیرمی منتشر شده و در چارچوب همکاری این نشریه با وبسایت هامون ایران (تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران) مجددا در این جا بازنشر می شود.

***

 

 

شما پس از سال­ها دوری از دیار و استان خود چندسالی هست به برازجان برگشته­ اید. در این مدت که در سطح شهر و یا محافل فرهنگی و ادبی در رفت و آمد بوده ­اید، وضعیت فرهنگی و اجتماعی شهر را چگونه ارزیابی کرده ­اید؟

 

کمی از اثر در دست چاپ خود «آوازهای آب» بگویید.

 

چه چیزی باعث شد «آوازهای آب» را بنویسی؟

 

داستان «آوازهای آب» چه گونه در ذهن ات ریشه دواند؟

 

 یکی از ویژگی آثار شما نوعی گرایش به عرفان گرایی ست. ریشه ی این ویژگی کجاست؟

 

 به لحاظ فرم و تکنیک در کتاب «آوازهای آب» چگونه به آن پرداخته اید و چه قدر برایتان اهمیت داشته است؟

 

 شما به عنوان نویسنده­ ای که تاکنون چندین اثر داستانی منتشر کرده است، نویسنده شدن در این مملکت چگونه است و با چه مصائبی روبه ­رو شده ­اید؟

 

یک خاطره­ خوش از تجربه­ نویسنده شدن خودتان بگویید.

 

برای نویسنده و شاعر نقش اجتماعی قائل هستی؟ چرا؟

 

آثار داستان نویسان امروزی بوشهر را دنبال می کنی؟ آثار آنان را می خوانی؟

 

این گفت و گو ابتدا در صفحه ادبی پرنیان  – هفته نامه بیرمی منتشر شده و در چارچوب همکاری این نشریه با وبسایت هامون ایران (تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران) در این جا بازنشر می شود.