- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انتشار کتاب خودشکوفایی ادبی کودکان نوشته زهرا مویدی توسط انتشارات هامون نو

انتشار کتاب خودشکوفایی ادبی کودکان

 

نوشته زهرا مویدی

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، کتاب خودشکوفایی ادبی کودکان؛ بررسی و بازنمایی ظرفیتهای ادبیات برای خودشکوفایی ادبی کودکان نوشته زهرا مویدی توسط انتشارات هامون نو منتشر شد. این کتاب که در ۲۲۲ صفحه قطع وزیری و با قیمت ۶۹ هزار تومان در تابستان ۱۴۰۰ منتشر شده، به مباحثی در زمینه ادبیات کودکان و تحلیل ادبی آثار دوره کودکی می پردازد.

 

 

زهرا مویدی؛ نویسنده کتاب در دیباچه کتاب اینجنین نگاشته: ادبیات کودکان بسیار دیرتر و کند‌تر از ادبیات بزرگسالان رسمیت و مجال خودنمایی یافت؛ اما از آغاز قرن بیستم که قرن کودک نام دارد، ادبیات کودک در جهان، رشدی فزاینده داشته است. ادبیات کودکان تا کنون در سه حیطه  ادبیات شفاهی، ادبیات تعلیمی و ادبیات اقتباسی ظهور کرده است.‌ امروزه ذهن و شخصیت کودک چنان پرورده شده که ادبیات اختصاصی کودک نیز با تکیه بر خلاقیت و سلیقه و خودشکوفایی ادبی کودک پدید آمده است؛ اما این فرایند هنوز در آغاز راه است و به همراهی و همکاری بزرگسالان بخصوص پژوهش­هایی وسیع نیازمند است. پژوهش حاضر با این نیت به بررسی و بازنمایی ظرفیت‌های ادبیات برای خودشکوفایی ادبی کودکان، می­پردازد که در آن ابتدا ادبیات کودکان، سیر تاریخ ادبیات کودکان در ایران و جهان و همچنین مراحل رشد و تکوین ادبیات کودکان و سپس مرحله پنجم آن که خودشکوفایی ادبی است تحلیل و بررسی می‌شود. این پژوهش با مطالعات کتابخانه‌ای و تحقیقات میدانی صورت گرفته است.

 

کتاب خودشکوفایی ادبی کودکان دارای فهرست زیر می باشد:

دیباچه

فصل اول: کلیات تحقیق

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

فصل سوم: ادبیات کودکان

فصل چهارم: کودک و آفرینش ادبی

فصل پنجم: چگونگی ارتباط ادبیات فارسی با خودشکوفایی ادبی کودکان

فصل ششم: کارگاه خودشکوفایی ادبی

فصل هفتم: نتیجه گیری

 

قابل ذکر است که کتاب، نسخه ویرایش شده ای از پایان نامه کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی نویسنده می باشد که در زمستان ۱۳۹۹ دفاع شده است. زهرا مویدی؛ نویسنده کتاب پیش از این با انتشار کتبی برای کودکان، تلاش ها و آفرینشهای ادبی خود را به موضوع ادبیات کودک جهت داده است. کتابهایی با عناوین رویایی در باغچه (۱۳۹۳)، سفر به تابلوی نقاشی (۱۳۹۶)، غاز پیشانی سفید کوچک (۱۳۹۷) و من دراج را دوست دارم (۱۳۹۷) حاصل کوشش های ادبی زهرا مویدی برای کودکان می باشد. همچنین وی دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی در بوشهر می باشد.