- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

“هامون”؛دربالاترین سطوح کیفی مجلات ایران؛ در گفتگو با اسماعیل حسام مقدم

نشریات گروه هامون در بالاترین سطوح کیفی مجلات ایران

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، در جدیدترین بررسی سطح کیفی مجلات کشور، فصلنامه نامه هامون با نمره کیفی ۷۹ و همچنین سالنامه ارغنون هامون با نمره کیفی ۷۶ در بالاترین سطوح کیفی مجلات ایران قرار گرفته اند.

 

 

اسماعیل حسام مقدم؛ صاحب امتیاز و مدیرمسوول این دو نشریه گفت: معاونت مطبوعاتی و امور رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از ارائه خود-اظهاری مدیران مسوول نشریات، اقدام به بررسی وضعیت کیفی مطبوعات و رسانه می کنند و براساس یک دستورالعمل مشخص، اقدام به تعیین جایگاه کیفی نشریات و مجلات می نمایند. درهمین زمینه در آخرین بررسی شاخصهای کیفی مجلات در تابستان ۱۴۰۰، نشریات گروه هامون، در سطح بالایی از کیفیت قرار گرفتند، به گونه ای که در حال حاضر بالاترین سطح کیفی مجلات در سطح ایران به محله بخارا به مدیریت علی دهباشی با امتیاز کیفی ۸۵ (از یکصد نمره) می باشد.

 

 

اسماعیل حسام مقدم در ادامه گفت: گروه انتشارات و مطبوعات هامون از سال ۱۳۹۱ تاکنون به تولید متن و محتوی در سطح جنوب ایران پرداخته است. وبسایت اجتماعی-سیاسی هامون ایران (تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران) از سال ۱۳۹۲ تاکنون به انتشار نوشتارها و گفتارهای تحلیلی و تفسیری پرداخته است. سالنامه ارغنون هامون (اختصاصی در زمینه مطالعات بینارشته ای) از سال۱۳۹۵  تاکنون پنج شماره پیاپی را منتشر نموده است، این سالنامه به سردبیری گروه سردبیران به صورت سراسری منتشر می شود. فصلنامه نامه هامون (اختصاصی در زمینه مطالعات فرهنگی) از سال ۱۳۹۷ تاکنون ده شماره پیاپی را منتشر نموده است، این فصلنامه به سردبیری مهدیه امیری دشتی به صورت منطقه ای (در سطح شش استان جنوب کشور با مرکزیت استان بوشهر) منتشر می شود.

اسماعیل حسام مقدم همچنین از تجربه دوهفته نامه آوای هامون؛ نشریه جامعه مدنی جنوب ایران نیز اینچنین گفت: تلاشهای ژورنالیستی و آکادمیستی که در دوهفته نامه آوای هامون به تعداد ۴۰ شماره از اسفند ۱۳۹۴ تا اواخر سال ۱۳۹۷ داشتیم، متاسفانه تداوم نیافت و با توجه به تلاشهای گسترده ای که سردبیر نشریه (مهدیه امیری دشتی) جهت بازیابی مجوز نشریه داشت اما از انتشار بازماند.

 

 

صاحب امتیاز و مدیرمسوول مجموعه انتشارات و مطبوعات هامون همچنین از تجربه بسیار موفق انتشارات هامون نو نیز گفت: در میان همه تلاشهای ژورنالیستی در زمینه های مطالعات جامعه مدنی، مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان، مطالعات توسعه پایدار و مطالعات جنوب ایران از دل نشریات و رسانه های هامون داشته ایم، تلاش متمایز دیگری در زمینه انتشارات هامون نو از سال ۱۳۹۳ نیز داشته ایم که بسیار مورد توجه فرهیختگان و دانشوران قرار گرفته است.

اسماعیل حسام مقدم در پایان گفت: بی شک همه این تلاشهای باکیفیتی که درحدود یک دهه اخیر در مجموعه هامون داشته ایم، بدون حضور نویسندگان، اندیشمندان، فرهیختگان، مخاطبان و همکاران گرانقدر در این مجموعه حاصل نمی شد و با فروتنی و تواضع بسیار، قدردان همه این عزیزان هستیم. قطعا در ادامه مسیر تلاشمان در تداوم همین مسیر باکیفیت در عرصه مطبوعات و انتشارات خواهد بود و ازهمین جا دست یاری و کمک به سوی همه اندیشمندان و نویسندگان دراز می کنم تا حاصل اندیشیده ها و تتبعات فکری خود را در اختیار محموعه هامون قرار دهند تا به جهت روشنگری در سطح عرصه عمومی منتشر گردد.

 

شایان ذکر است که شیوه نامه ارزیابی کیفی نشریات ضریب کیفی برای نشریات غیر روزانه، بر اساس خود ارزیابی خود آنان صورت می گیرد. مدیران مسئول نشریات متقاضی، فرم زیر را از طریق سامانه جامع رسانه های کشور(e-rasaneh.ir) تکمیل و ارسال می کنند تا در کمیته ارزیابی کیفی نشریات بررسی و نهایی شود. مدیران مسئول نشریات پس از تکمیل فرم خوداظهاری باید سه شماره‌ آخر منتشره (از جمله شماره ارزیابی شده در فرم) را همراه با مستندات لازم (بویژه در خصوص بند ۵ فرم خوداظهاری) که در فرآیند ارزیابی، در کمیته ارزیابی قابل استفاده است به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ارسال نمایند. ضریب کیفی نشریات، معیار اصلی در ارائه تسهیلات، یارانه، آگهی‌های دولتی، خرید شماره‌های برگشتی و طرح اشتراک بوده و به صورت ادواری، مطابق شیوه نامه منتشره، توسط کمیته‌‌ای با ترکیبی صنفی تعیین می‌شود.

ترکیب کمیته ارزیابی کیفی نشریات ۱- معاون فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی ۲- یک استاد ارتباطات به انتخاب مجمع روسای دانشکده ها و گروه های ارتباطات دانشگاه های تهران ۳- یک کارشناس به انتخاب هیأت نظارت بر مطبوعات ۴- یک مدیر مسوول به انتخاب کارگروه نمایندگی مدیران مسوول ۵- نماینده شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات ۶- نماینده شورای هماهنگی تشکل های روزنامه نگاری ۷- یک سردبیر به انتخاب کارگروه توسعه مطبوعات.