- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

“گزارشی از یک نهاد مدنی”؛ یادداشتی از دکتر مصطفی معین درباره موسسه نیکوکاری معین

 

“گزارشی از یک نهاد مدنی”

موسسه نیکوکاری دکتر مجتبی معین

 

یادداشتی از دکتر مصطفی معین

 


سال ۱۳۹۶ با همراهی خواهران و برادر عزیزم تصمیم گرفتیم که به یاد کوچکترین برادرمان که در جوانی به رحمت خدا رفت سازمان مردم نهادی تاسیس کنیم. پس از آن جلسات متعددی با متخصصین در حوزه‌های مختلف برگزار شد و از بطن جلسات، “موسسه نیکوکاری دکتر مجتبی معین” (@moin.ngo ) که موسسه‌ای علمی، اجتماعی، بشردوستانه، غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی ست شکل گرفت.
این موسسه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کاهش آن‌ها فعالیت می‌کند، به علاوه پشتیبانی از فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و پژوهشی سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) در جهت توانمندسازی گروه‌های آسیب پذیر و افزایش بهره‌وری و توسعه ظرفیت سازمان‌های جامعه مدنی در حوزه مسائل اجتماعی از مهمترین اهدافی است که در پی تحقق آن‌ها حرکت خواهد کرد.


در ادامه تیتروار پروژه‌های تحقیقاتی و ترویجی موسسه را معرفی می‌کنم 
‏(می‌توانید توضیحات بیشتر را در صفحه موسسه دنبال کنید.)


️ ۱-“جایزه دوسالانه مجتبی معین”: که با هدف ترویج و تاکید بر ضرورت مستندسازی و نوآوری در پروژه‌های اجتماعی، در خرداد ۹۹ آغاز شد و شنبه همین هفته پیش‌رو، ۱۰ مهرماه، برنامه اختتامیه آن برگزار خواهد شد و از دوستان دعوت می‌کنم که به صورت مجازی از طریق پخش زنده صفحه اینستاگرام موسسه و اسکای‌روم(لینک آن در بیو موسسه) در اختتامیه اولین دوره شرکت کنید.


۲- ️”پایگاه دانش جامعه مدنی”:
️پایگاه دانشی مرجعی علمی-تخصصی پیرامون موضوعات سازمان‌های مردم نهاد و امور داوطلبی است و هدف آن توسعه زیرساخت‌های دانشی و طبقه‌بندی نظام‌مندِ حجم گسترده اطلاعات این حوزه است.(ref.moin.ngo)
?در حال حاضر ده‌ها منبع علمی متنوع شامل کتب، مقالات، پایان‌نامه‌ها و هم‌چنین کنشگران مدنی و اساتید برجسته دانشگاهی، نهادهای معتبر داخلی و بین‌المللی و همایش‌های علمی در پایگاه دانشی معرفی شده است.


۳- مطالعه و تدوین ️”کتاب جامعه مدنی و کرونا”(تجربه جهانی)


۴- ارزیابی وضعیت سازمان‌های مردم نهاد در بحران کرونا در ایران(در دست چاپ)


️۵- “وبسایت داوطلبی”:
سایتی که هدف آن ایجاد شبکه‌ای از افراد، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است که علاوه بر اطلاع‌رسانی و ارتباط با یکدیگر، خدمات داوطلبانه خود را برای استفاده داوطلبان و داوطلب‌پذیران به اشتراک می‌گذارد و در آینده نزدیک آغاز به کار می کند.

۶- ️”تحلیل وضعیت توسعه ظرفیت سازمان‌های غیردولتی”

۷- ️”گزارش تحلیلی وضعیت سازمان‌های مردم نهاد متمرکز بر گروه‌های محروم و نابرخوردار ایران”


۸- ️بررسی “محتوای آموزش افزایش ظرفیت سازمان های جامعه مدنی”


۹- ️گزارش وضعیت نهادهای مدنی فعال در حوزه کودکان


۱۰- ترجمه کتاب جامع راهنمای داوطلبی (مشارکت مدنی و انجمن‌های غیرانتفاعی)

 

 

 


” اختتامیه اولین دوره جایزه دوسالانه دکتر مجتبی معین “


?️شنبه، ۱۰ مهرماه، ۱۴۰۰
⏰از ساعت ۱۷ تا ۱۹

▫️قدم‌های پایانی را برمی‌داریم. جایزه معین را با هدف ترویج و تاکید بر ضرورت مستندسازی و نوآوری در طراحی، اجرا و ارزیابی پروژه‌های اجتماعی آغاز کردیم‌. در این مسیر سازمان‌های جامعه مدنی ما را در ثبت پروژه‌ها و ابتکارات خود، شرکت در کارگاه‌ها و مشاوره‌های تبیین شده همراهی کردند.

▫️هیات محترم داوران پروژه‌های ثبت شده را بررسی و ارزیابی کردند و در مراسم اختتامیه ۱۰ام مهرماه قصد داریم پروژه‌ها و ابتکارات برتر را اعلام و از کوشش‌هایشان در زمینه مستندسازی و نوآوری تقدیر کنیم.