- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

فرآیند توسعه و آموزش بر کودکان

فرآیندهای توسعه ، اجتماعی و فرهنگی تاثیر زیادی بر زندگی کودکان داشته است . کودکان یک فرایند تاریخی – اجتماعی هستند که به عنوان یک گروه متمایز از بزرگسالان قابل مطالعه اند. فرایندهای توسعه تاثیر مثبت و منفی زیادی بر این قشر داشته است؛که مهمترین تاثیرات فرایند توسعه بر زندگی کودکان« کاهش مرگ و میر کودکان، گسترش و بهبود کیفیت و کمیت آموزش، افزایش حمایتهای اجتماعی و قانونی » بوده است .کودکان در گذشته تحت تاثیر تربیت سختگیرانه سنتی قرار داشتند و روابط بین والدین و کودک یک رابطه خطی و بدون انعطاف بود، کودکان در همان محیطی اجتماعی می شدند که پدران و مادران و همسالانشان در آن حضور داشتند، کلیسا و مراکز دینی و مذهبی دستورالعمل تربیت فرزندان را به معلمین و والدین دیکته کرده و در این میان انعطاف پذیری این نوع تربیت بسیار کم بود.
اما با گذشت زمان و شکل گیری مدرنیته و تغییرات اجتماعی حاصل از توسعه و رشد همه جانبه جوامع، آموزش و پروش نیز بر مبنای نظریه های روان شناسی و تربیتی جدید دچار تحولی عمیق شده و مدارس با تربیت معلمان جدید ، خط مشی جدید سعی در بهبود کیفیت آموزش داشتند.نکته ای که ذکر آن ضروری است این است که در آموزش کودکان به لحاظ تاریخی دارای ی وجه ی طبقاتی است . چنانچه در خانواده های ثروتمند و طبقه ی متوسط شیوه های کودکی کردن متفاوت است.
امروزه به لحاظ علمی ثابت شده است که جامعه و خانواده دو بال تربیتی مهم برای رشد و تعالی کودک هستند. نوزاد انسان در خانواده چشم به جهان می گشاید و تجربیات زندگی را از خانواده آغاز کرده و در جامعه تکمیل می کند. این یک مسیر قطعی و اجتناب ناپذیر است که هر کودکی طی می کند و البته تاکیدی بر مسئولیت خانواده و جامعه است.دروان کودکی به عنوان یک مرحله ی جدا گانه از زندگی است که در کتابهای کودکان به تصویر کشیده می شود، در فیلمهای ساخته شده برای کودکان حرکت می کند و ابزار های این چنینی است که فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه را به کودک انتقال می دهد. کتاب ها و فیلم ها و کارتونهای مخصوص کودکان پنجره ای است که زندگی اجتماعی و مولفه های فرهنگی را در ذهن کودک نهادینه می کند؛ و کودک را با این پرسش مواجه می کند که در کجا به دنیا آمده، با چه زبانی سخن می گوید. اگرچه ادبیات کودکان به طور کامل منعکس کننده آرمانهای بزرگسالان است و توسط آنها نوشته شده است اما نمی تواند به طور کامل اعتماد بخش باشد ، در عین حال در سراسر دوره ها فرهنگ آنها به کودکان آموزش می دهند .کتابخوان کردن کودکان در کنار استفاده از تفکر خلاق آنها در تولید کتابها بسیار مفید است و کودکان گاه خود بزرگترین ایده پردازان هستند. در هر حال با توجه به نقش کتابها و کارتون ها و فیلمها و پذیرش آنها از سوی کودکان یکی از مهمترین وظیفه والدین و نویسندگان مذاکره و تعامل و گفتگو در خصوص این نوع محصولات است که به وسیله ی آن می توانند. هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را به خوبی به کودکان منتقل کرده و با استفاده از نقش خلاق آنها در تولید این منابع و استفاده از ایده های آنها اعتماد سازی کرده و شکافهای نسلی را به حداقل برسانند.