- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

بیست اصلی که بایستی در مناطق زلزله زده رعایت شود؛ یادداشتی از دکتر فاضل الیاسی سرزلی

بیست اصلی که بایستی در مناطق زلزله زده هرمزگان و سایر مناطق زلزله زده ایران رعایت شود.

دکتر فاضل الیاسی

مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در مناطق زلزله زده کرمانشاه.

 

 

این بیست اصل حاصل چهار سال تجربه زیسته و تحقیقات میدانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه است.


۱- در هنگام بر پا کردن چادرها جهت اسکان اضطراری، مسائل فرهنگی و حوزه خصوصی افراد و خانوارها رعایت شود.

۲- حضور روانشناسان اجتماعی و جامعه شناسان در این مناطق بسیار حائز اهمیت است.

۳- احتمال گاز گرفتگی در چادرها وجود دارد، آموزش زلزله زدگان فراموش نشود.

۴- آتش سوزی در چادرها به دلیل اتصال برق و یا افتادن و یا نشت چراغ های نفتی، یا هنگام آشپزی است.

۵- با توجه به فصل سرما گازگرفتگی نیز یک تهدید به شمار می رود.

۶- افراد و سمن هایی که تخصص دارند در این مناطق حضور پیدا کنند، چون تجربه و تحقیقات نشان داده است که حضور افراد غیر متخصص کار را به مراتب بدتر می کند.

۷- هیچ وقت برای افرادی که توان انجام کاری را دارند، کاری را انجام ندهید، به افرادی که چیزی احتیاج ندارد، چیزی اعطاء نشود.

۸- از موازی کاری در این مناطق جدا پرهیز شود.

۹- از کمک های فله ای جدا خودداری شود.

۱۰- مواظب شکستن کرامت انسان های زلزله زده باشید، بدون ارزیابی، اولویت بندی و هماهنگی با سایر نهادها و سمن های حاضر در مناطق زلزله زده خودسرانه عمل نکنید.

۱۱- از تجربه مناطق زلزله زده بم، کرمانشاه و سایر مناطق با در نظر گرفتن تفاوت های فرهنگی و محلی جهت بهبود و کاهش آسیب ها و تبعات زلزله جدید در این مناطق استفاده شود.

۱۲- سمن ها و افراد خیر در مناطق زلزله زده از هرگونه رفتار و عمل احساسی پرهیز کنند، چون تبعات چنین اعمالی از زلزله بدتر است.

۱۳- از تحویل دادن کمک های نقدی و غیره به دست کودکان جدا خودداری شود.

۱۴- زنان، کودکان، سالمندان و افراد بیمار و معلول اقشار آسیب پذیرتری هستند، این افراد در اولویت قرار بگیرند، ( البته به صورت تخصصی)

۱۵- تلاش ها در راستای توانمندسازی و تاب آوری شروع شود.

۱۶- آسیب زلزله فقط تخریب خانه ها نیست و بازسازی نیز فقط بازسازی فیزیکی و کالبدی نیست، به مسائل اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی و فرهنگی به صورت جدی توجه شود.

۱۷- مسائل بهداشتی این مناطق جزو اولویت ها قرار گیرد.

۱۸- تمام افرادی که به عنوان خیر و غیره به این مناطق می روند، خیر و به نیت خیر نمی روند، ممکن است به افرادی آسیب بزنند، بایستی افراد این مناطق با احتیاط ارتباط برقرار کنند.

۱۹- سعی شود هماهنگی بین سمن ها، فعالین مدنی، خیرین و نهادهای دولتی برقرار شود، هرگونه کار سلولی و به صورت تک بعدی منجر به موازی کاری و بروز روحیه گداپروری و شکستن کرامت انسان در این مناطق می شود.

۲۰- از کمک های پاره فره ( پرت کردن کمک ها از روی کامیون ها و سایر و ماشین ها ، بدون ارزیابی و اولویت بندی و بدون هدف) خودداری شود.
در نهایت:
مردم شریف زلزله زده هرمزگان و …، ما زلزله زدگان کرمانشاه شریک غم شما هستیم و بیشتر از هر جای دیگری درد و رنج های شما را درک می کنیم، با دیدن تصاویر شما هم برای شما و هم برای خودمان در نگرانی فرو می رویم، امید است هر چه زودتر به زندگی عادی خود برگردید.


کانال تحقیقات میدانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه