- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گفتگوی دوجانبه تالابی؛ تالاب حله استان بوشهر و دریاچه پریشان کازرون

گفتگوی دوجانبه تالابی ،تالا ب حله استان بوشهر ،دریاچه پریشان کازرون

رضا پرتوی سنگی

مدیرانجمن حیات سبز لیان استان بوشهر


به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران و به نقل از انجمن حیات سبز لیان استان بوشهر، تالابها از اجزاء کلیدی سیمای طبیعی زمین به شمار می روند که از اهمیت زیبایی شناسی بالایی برخوردارند و برای اقشار مختلف مردم از جنبه های گوناگون ارزشمند هستند. با توجه به وجود روابط پیچیده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، بین مردم و تالاب ها، توجه به نقش بالقوه عموم مردم، اعم از افراد بومی نزدیک به تالاب ها و نیز بازدیدکنندگان از این عرصه ها، در برنامه های مدیریتی و بالطبع حفاظتی تالاب ها، بخصوص در مناطق ساحلی از اهمیت خاصی برخوردار است.
در این راستا و با هدف انتقال تجربیات و دستاورد های سازمان های مردم نهاد (N.G.O) در حفاظت از محیط زیست، و پس از جلسه مجازی (نقش جوامع محلی در حفاظت از تنوع زیستی، احیا و کارکرد های بهینه اکوسیستم تالاب) در اسفند ماه ۱۳۹۹، دومین جلسه از سلسله جلسات «گفتگوهای دو جانبه تالاب های ایران» با عنوان «گفتگوهای دو جانبه تالابهای حله و پریشان» و به میزبانی انجمن حیات سبز لیان استان بوشهر در فضای باز ایستگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده تالاب حله و با رعایت پروتکل های بهداشتی تشکیل شد.
در این جلسه که با مشارکت انجمن مردم نهاد میراث پریشان _ شهرستان کازرون- ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر، اعضای  شورا و دهیاری روستا های کره بند و محرزی، فرماندهی محترم انتظامی دهستان انگالی و فرماندهی محترم پاسگاه مرزبانی منطقه انجام گرفت، مباحث مهمی پیرامون اهمیت تالاب حله، فعالیت های انجام شده، تهدیدات و مخاطرات این تالاب مطرح گردید
در این جلسه در ابتدا آقای رضا پرتوی سنگی؛ مدیر انجمن حیات سبز لیان و مجری «پروژه آگاهی رسانی ،ظرفیت سازی و توانمند سازی جوامع محلی حاشیه تالاب حله در راستای ترویج معیشت های پایدار و سازگار با محیط زیست» ضمن خوشامدگویی به میهمان مراسم به تشریح روند تشکیل این جلسه و لزوم ادامه دار بودن این گونه جلسات پرداخت.
در ادامه غلامرضا فقیه؛ معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان بوشهر به اهمیت تالاب حله برای زیست بوم استان بوشهر پرداخته و اقدامات انجام گرفته توسط اداره کل محیط زیست استان در چارچوب طرح مدیریت یکپارچه این تالاب را تشریح نمودند.
سخنران بعدی این مراسم صادق پورسالم؛ رئیس اداره محیط زیست شهرستان بوشهر به تاریخچه و روند تشکیل تالاب حله اشاره نمودند و کمبود حقآبه تالاب را مهمترین مشکل این منطقه ذکر نمودند
آخرین سخنران محمدجواد سیاح پور؛ مدیر انجمن میراث پریشان بودند که با تشریح وضعیت ناگوار تالاب پریشان استان فارس، اقدامات و تجربیات انجمن میراث پریشان را با حاضرین به اشتراک گذاشتند. ایشان افزایش ریزگردها، فرونشست زمین را از مهمترین اثرات خشک شدن تالاب پریشان عنوان نمود و بر یکصدا شدن انجمن های مردم نهاد در استان های مختلف در اعتراض به وضعیت تالاب ها تاکید نمود.
در بخش دوم جلسه گفتگوی های دو جانبه تالاب های حله و پریشان، با مشارکت افراد محلی از روستائیان حاشیه تالاب به مصادیق و مشکلات عینی این تالاب پرداخته شد. خشکسالی، احداث سدهای متعدد در بالادست رودخانه حله و عدم مدیریت صحیح منابع آبی، افرایش سطح زیر کشت و نخیلات منطقه بدون توجه به کمبود آب و … از مهمترین مشکلات تالاب حله از سوی حاضرین عنوان شد. در این جلسه آقایان غلامپور(دهیار) بوشهری و رنجبر و خانم ها زارع و کره بندی از دو روستای کره بند و محرزی ضمن تاکید بر اهمیت تالاب و تلاش برای حفظ آن از سوی جوامع محلی خواستار رسیدگی به مشکلات کشاورزان منطقه تالاب حله شدند.
در بخش سوم این مراسم حاظرین در محل آب بند روستای بصری- محل تقسیم رودخانه حله به دو شاخه جنوبی و شمالی- حاظر شده و آقای مهندس فیقه ضمن توضیح درمورد چگونگی تخصیص آب رودخانه حله، خواستار توزیع عادلانه آب تالاب در سرشاخه شمالی و جنوبی این تالاب شدند.
در پایان این مراسم موارد ذیل به تصویب حاضرین رسید:
• فعال نمودن کمیته محلی تالاب حله
• اهتمام به برگزاری نشست های سه ماه کمیته محلی
• دعوت از نمایندگان اداره آب منطقه ای و جهاد کشاورزی استان در کمیته مذکور
• تشکیل گروه های مردمی از معتمدین محلی و ریش سفیدان برای انسجام بخشیدن درفعالیت های حفاظتی از تالاب