- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

یازدهمین شماره فصلنامه نامه هامون برای تابستان۱۴۰۰ منتشر شد

یازدهمین شماره فصلنامه نامه هامون برای تابستان۱۴۰۰ منتشر شد

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، یازدهمین شماره از فصلنامه نامه هامون؛ اجتماع فرهنگی هنری جنوب ایران برای فصل تابستان۱۴۰۰ ویژه نامه گروه های خاص و سیاست تفاوت منتشر گردید. این نشریه در ۲۴۶ ۲فحه قطع رقعی و با قیمت ۷۰ هزارتومان منتشر شده است.

اسماعیل حسام مقدم؛ صاحب امتیاز و مدیرمسوول در دیباچه ای با عنوان “گروه های خاص و زیست تفاوت” بر این فصلنامه اینچنین نوشته است:

پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی در طول حدود یک دهه کنشگری در عرصه جامعه مدنی جنوب ایران، همواره کوشیده تا به موضوعات و مقولات متعدد علوم اجتماعی و فرهنگی بپردازد. ازهمین رو پروژه هامون به طورخاص به پنج حوزه مطالعاتی پرداخته است؛
یک. مطالعات جامعه مدنی
دو. مطالعات فرهنگی
سه. مطالعات زنان و خانواده
چهار. مطالعات محیط زیست و توسعه پایدار
پنج. مطالعات جنوب ایران
در این پنج حوزه به انتشار کتاب، مجله و بارگذاری مطالب در وبسایت هامون ایران و همچنین برگزاری جلسات و نشست های گفتگویی اهتمام ورزیده است. حال پس از چهار سال انتشار فصلنامه نامه هامون در یازدهمین شماره پیاپی خود در تابستان ۱۴۰۰ به موضوع گروه های خاص و زیست تفاوت پرداخته و به گردآوری گفتارها و نوشتارها در زمینه گروه های خاص مانند توان یابان، سالمندان، کودکان ، بیماری های خاص و مسائل مرتبط با این حوزه اقدام نموده است. روایت رنج؛ سیاست تفاوت به عنوان تیتر این دیباچه شاید حکایت از روح حاکم بر کلیت این ویژه نامه کند و به داستان سرایی در باب تجربه زیسته گروه های خاص در جامعه ایرانی و بوشهری بپردازد.

سیاست تفاوت؛ به عنوان پارادایمی در مطالعات فرهنگی به تحلیل و تفسیر نسبت قدرت با زیست گروه های خاص و متفاوت جامعه و همچنین خرده فرهنگ ها می پردازد و ازهمین رو در این پارادایم به مطالعات جنسیت، مطالعات پسااستعماری، مطالعات بدن، مطالعات نژاد و ملیت و…. اهتمام ورزیده می شود. ایده مرکزی و نقطه کانونی این ویژه نامه بر روی همین دال مرکزی می چرخد.

لازم می بینم که از تلاشها و کوششهای مفهومی همکاران در این ویژه نامه که حاصل بیش از یک دهه فعالیت در عرصه عمومی و مطبوعات می باشد، تقدیر و قدردانی نمایم. از همان ابتدای شکل گیری پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی به موضوع و مساله گروه های خاص و اقلیت های مدنی توجه ویژه ای داشته ایم و باید از اندیشه ورزی مهدیه امیری در حوزه زنان و جنسیت، و همچنین رضا شبانکاره به جهت اندیشیدن در حوزه توان یابان و بیماران خاص قدردانی نمایم. همچنین با حضور ایرن واعظ زاده و مطالعات گروه های خاص در زمینه کودکان و بیماران خاص و توان یابان از میانه راه، به تولید متن گسترده تری در این زمینه در پروژه هامون پرداخته شد. و در نهایت باید از مهدی ناصری؛ نویسنده و شاعر جنوبی نیز به جهت دغدغه عمیق و احاطه بی نظیرش به مباحث حقوقی و قانونی گروه های خاص تقدیر و تشکر نمایم.