- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

دوازدهمین شماره فصلنامه نامه هامون برای پاییز ۱۴۰۰ منتشر شد

دوازدهمین شماره فصلنامه نامه هامون برای پاییز ۱۴۰۰ منتشر شد

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، دوازدهمین شماره از فصلنامه نامه هامون؛ اجتماع فرهنگی هنری جنوب ایران برای فصل پاییز ۱۴۰۰ ویژه نامه اندیشه و اندیشیدن منتشر گردید. این نشریه در ۳۲۹ صفحه در قطع رقعی و با قیمت ۷۰ هزارتومان منتشر شده است.

اسماعیل حسام مقدم؛ صاحب امتیاز و مدیرمسوول در دیباچه ای با عنوان “پیچیدگی اندیشه؛ آینده اندیشیدن” بر این فصلنامه اینچنین نوشته است:

پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی در طول حدود یک دهه کنشگری در عرصه جامعه مدنی جنوب ایران، همواره کوشیده تا به موضوعات و مقولات متعدد علوم اجتماعی و فرهنگی بپردازد. ازهمین رو پروژه هامون به طورخاص به پنج حوزه مطالعاتی پرداخته است؛
یک. مطالعات جامعه مدنی
دو. مطالعات فرهنگی
سه. مطالعات زنان و خانواده
چهار. مطالعات محیط زیست و توسعه پایدار
پنج. مطالعات جنوب ایران

در این پنج حوزه به انتشار کتاب، مجله و بارگذاری مطالب در وبسایت هامون ایران و همچنین برگزاری جلسات و نشست های گفتگویی اهتمام ورزیده است. حال پس از چهار سال انتشار فصلنامه نامه هامون در دوازدهمین شماره پیاپی خود به موضوع اندیشه و اندیشیدن پرداخته و به گردآوری گفتارها و نوشتارها در زمینه کتاب اقدام نموده است. پیچیدگی اندیشه؛ آینده اندیشیدن به عنوان تیتر این دیباچه شاید حکایت از روح حاکم بر کلیت این ویژه نامه کند و به داستان سرایی در باب وضعیت اندیشیدن در جامعه ایرانی و جهانی درمیانه تغییرات اقلیم، گرمایش زمین، کرونا و فناوری های پیچیده بپردازد.
در راستای ایجاد یک فهم بین الاذهانی در میان کنشگران فرهنگی، اجتماعی و مدنی جنوب کشور همواره گروه مطبوعاتی و انتشاراتی هامون این نقطه نظر را داشته است که با دعوت از سردبیران میهمان مجلات خود را تدوین و گردآوری نماید، از همین رو از زمستان سال ۱۳۹۶ با دعوت از علی اصغر درلیک؛اندیشه ورز و نویسنده فعال و خلاق بوشهری طرح ویژه نامه ای تحت عنوان فرهنگ اندیشه و اندیشیدن ریخته شد که با تلاش و کوشش های مفهومی وی این ویژه نامه به بهترین شکل تدوین و طراحی گردید و علی اصغر درلیک از روزنامه نگاران متخصص در حوزه فلسفه و اندیشه در جنوب کشور می باشد که این توانایی می تواند بروز و ظهور اجتماعی گسترده تر و عمیق تری به خود بگیرد که چه بسا این ویژه نامه در فصلنامه «نامه هامون» یکی از آن نشانه ها باشد.
درهمین زمینه باید از هم اندیشان و همکاران گرانقدر در این ویژه نامه نیز کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورم؛ از مهدیه امیری به دلیل گردآوری و کوششهای مفهومی اندیشگی که در طول یک دهه فعالیت در پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی جنوب داشته و همچنان تداوم دارد. همچنین از مصطفی خالق پور؛ محقق و پژوهشگر در حوزه اندیشه سیاسی، و روح اله طراوت؛ محقق و پژوهشگر در حوزه اندیشه فلسفی نیز کمال قدردانی به عمل آورم. در نهایت از همراهی عبداله عابدی فر، رضا احمدی و حامد علی اکبرزاده قدردانی به عمل می آورم.
شایان ذکر است که فصلنامه نامه هامون؛ اجتماع گفتمانی فرهنگ و جامعه جنوب ایران تا دهمین شماره با گستره استانی و در حوزه عمومی منتشر می شده است که در همین دوره با کسب ضریب کیفی هفتاد و نه از صد در سطح بسیار بالایی از کیفیت مطالب در سطح کشور قرار گرفت حال این فصلنامه در گستره منطقه ای استان بوشهر و پنج استان جنوب کشور در حوزه اختصاصی مطالعات فرهنگی در حال فعالیت می باشد.