- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

معرفی تعدادی از هنرمندان نقاش، گرافیست و خوشنویس معاصر ایران

هنرمندان معاصر ایران

در این بخش به معرفی تعدادی از هنرمندان نقاش، گرافیست و خوشنویس معاصر ایران می پردازیم

 
 

بهمن محصص

بهمن محصص متولد ۹ اسفند ۱۳۱۰ در رشت، نقاش، مجسمه‌ساز و مترجم پیشروی ایرانی بود. نقاشی‌های آوانگارد بهمن محصص از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود. او ۶ مرداد ۱۳۸۹ در رم چشم از جهان فرو بست

 
 
 



ایران درودی

ایران درودی متولد ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد نویسنده، کارگردان، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر است. درودی به عقیده برخی پیرو مکتب فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) است. نقاش معروف سالوادور دالی هیچ‌گاه سبک درودی را نزدیک به سبک خود نمی‌دانست و درودی را هنرمندی از خطه شرق با ذوق و استعداد بی‌نهایت توصیف می‌کرد.. او در آبان ۱۴۰۰ درگذشت.
 
 



محسن وزیری مقدم

محسن وزیری مقدم متولد ۱۳۰۳ طراح، نقاش، مجسمه‌ساز و استاد هنر معاصر ایرانی است. او از نخستین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به شمار می‌رود. وزیری مقدم از شاخص‌ترین نقاشان نوگرای ایران است که با رویکردی مدرنیستی و سبکی شخصی، آثاری بدیع و منحصر به فرد خلق کرده است.وی در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت. وزیری مقدم تنها نقاش ایرانی است که موزه هنرهای مدرن نیویورک اثرش را بدون واسطه خریداری کرده است. محسن وزیری مقدم در ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ چشم از جهان فرو بست.
 
 



آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو متولد ۸ آبان ۱۳۱۹ در رشت نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم تصویرگر کتاب‌های درسی ایران، مجلات، و مؤسسه‌های خصوصی است. از آثار برجسته ی این هنرمند می توان به «خاطرات انهدام»، «هویت: در ستایش ساندرو بوتیچلی اشاره کرد.»


 



کامبیز درم‌بخش

کامبیز درم‌بخش متولد ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شیراز طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی است. که از پیشکسوتان هنر کاریکاتور در ایران به‌شمار می‌رود و در کار خود صاحب سبک است.کامبیز درم بخش چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار کرده همچنین برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی نیز شده است. او در آذر ۱۴۰۰ درگذشت.
 
 



وای زد کامی

کامران یوسف‌زاده ملقب به وای زد کامی نقاشی ایرانیست که در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او بعد از پایان تحصیلات متوسطه به آمریکا و سپس به اروپا رفت و فلسفه و فیلمسازی خواند. او از سال ۱۹۸۴ ساکن نیویورک است. نقاشی‌های پرتره وای زد کامی در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش در آمده‌است.
 
 



منوچهر یکتایی

منوچهر یکتایی متولد سال ۱۳۰۱ در تهران نقاش و شاعر آمریکایی ایرانی‌تبار است. یکتایی از برجسته‌ترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی و از پیشگامان نقاشی معاصر ایران شناخته می‌شود به علاوه شاعری توانا نیز هست. ویژگی اصلی آثار او بی‌تکلف بودن است.
منوچهر یکتایی جایگاه خود را به به عنوان یک هنرمند ایرانی در مکتب نقاشان نیویورک در کنار هنرمندانی چون جکسون پالک و ویلم دکونینگ تثبیت کرد. منوچهر یکتایی ۲۸ آبان ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبست.
 
 



فریده لاشایی

فریده لاشایی متولد سال ۱۳۲۳ در رشت، نقاش نوگرای، نویسنده و مترجم ایرانی بود. فریده لاشایی را به پرده‌های انتزاعی معاصرش می‌شناسند. مهمترین کتاب او رمان شال بامو است و از دیگر آثار این هنرمند می‌توان به گل‌های هیروشیما از ادیتا موریس و ترجمه نجواهای شبانه ناتالیا گینزبورگ اشاره کرد. او ۶ اسفند ۱۳۹۱چشم از جهان فروبست
 
 



واحد خاکدان

واحد خاکدان متولد ۱۳۲۹ نقاش هایپررئالیست ایرانیست.
وی در سال ۱۳۵۰ تحصیلات خود در هنرستان هنرهای زیبای پسران را به اتمام رساند و وارد دانشکده هنرهای تزیینی در رشته معماری داخلی گردید و در سال ۱۳۵۵ از این دانشکده فارغ‌التحصیل گردید.
 
 



فرامرز پیلارام

فرامرز پیلارام متولد ۲۱ فروردین ۱۳۱۶ نقاش و خوشنویس ایرانی بود. وی از پیشگامان مکتب سقاخانه است. او همواره در پی به تصویر کشیدن نمادهای اصیل ایرانی بود
تعدادی از آثار فرامرز پیلارام در موزه سعدآباد، موزه هنرهای زیبا و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. او در شهریور ۱۳۶۲ چشم از جهان فرو بست
 
 



بهجت صدر

بهجت صدر محلاتی متولد ۱۳۰۳ در اراک، نقاش ایرانی بود. بهجت صدر در سال ۱۳۳۳ با رتبه نخست در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پایان‌نامه هنری دریافت کرد. سپس در سال ۱۳۳۴ بورسیه‌ای برای هنرآموزی از یک آکادمی در ایتالیا گرفت. در سال ۱۳۳۵ برنده جایزه سیمین همترازی شهر سن‌ویتو شد و یک نقاشی از او به همراه چند کار از نگارگران جوان ایران در بیست و هشتمین دوسالانه ونیز پذیرفته شد. او در سال ۱۳۸۸ چشم از جهان فروبست
 
 



محمد احصایی

سید محمد احصایی متولد ۸ تیر ۱۳۱۸ در قزوین، از هنرمندان معاصر ایران در زمینه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی است که افزون بر داخل کشور، آوازه جهانی دارد. او فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و سال‌ها تدریس کرده‌است. احصایی بیش از ۵۰ سال است که در حوزه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت می‌کند. احصایی یکی از پایه‌گذارا نقاشیخط در دوره معاصر ایران است و با مجموعه نقاشیخط‍های خود اعتباری جهانی یافته‌است.
 
 



مسعود عربشاهی

مسعود عربشاهی متولد ۱۳۱۴ نقاش و مجسمه‌ساز ایرانیست. وی یکی از نقاشان پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران است. عربشاهی در سال ۱۳۴۷ با مدرک فوق لیسانس معماری داخلی از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد. او همراه با تحصیلات دانشگاهی در رشته نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موفق شد به شیوه‌ای خاص، با درهم‌آمیختگی سمبل‌های اساطیری در کتیبه‌ها، خطوط و نقش‌های اسرارآمیز، بیان‌گر یگانگی و القای جهتی باشد که با شناخت در مسیری ماهرانه دنبال شده‌است. مسعود عربشاهی ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبست.
 
 



کوروش شیشه‌گران

کوروش شیشه‌گران متولد ۱۳۲۴ در قزوین، نقاش، طراح و گرافیست ایرانیست. دیپلم نقاشی‌اش را از هنرستان هنرهای تجسمی تهران در سال ۱۳۴۶ گرفته و لیسانس معماری داخلی را از دانشکده هنرهای تزیینی در سال ۱۳۵۲ دریافت کرده است.
 
 



نصرت‌الله مسلمیان

نصرت‌اله مسلمیان متولد ۲۷ آبان ۱۳۳۰ شهر سلماس، از هنرمندان نوگرای نقاشی معاصر ایران است. آثار وی در نمایشگاه‌های زیادی از جمله برن، لندن، ژنو و موزه مریدین نیویورک به نمایش گذاشته شده‌است. از افتخارات او جایزه اول «بینال نقاشی پکن ۲۰۰۳» در سال ۱۳۸۲ و جایزه اول نمایشگاه نخستین دوسالانه بین‌المللی نقاشی جهان اسلام در سال ۱۳۷۹ است. مسلمیان عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران بوده‌است





علی اکبر صادقی

علی اکبر صادقی متولد ۱۳۱۶ تهران، یکی از پرکارترین و موفق‌ترین نقاشان و هنرمندان ایرانی در زمینه‌های مختلف نقاشی همچون ساختن پوستر فیلم، گرافیک تبلیغاتی، طراحی بسته‌بندی و جلد کتاب و نقاشی متحرک کار کرده است.
شیوه کارعلی اکبر صادقی یک نوع سورئالیسم ایرانی است که بر پایه شیوه نقاشی قهوه‌خانه‌ای و سنتی بنا شده‌. او در نقاشی‌هایش از اساطیر و فرهنگ ایرانی بهره می‌گیرد. در بسیاری از کارهای اولیه صادقی حضور یک یا چندین سلحشور با پوشش‌های جنگاوران ایران باستان به چشم میخورد. برخی از این جنگاوران چهره خود صادقی را دارند.
 
 



رضا مافی

رضا مافی متولد ۵ آذر ۱۳۲۲ در مشهد، خوشنویس صاحب‌نام و از هنرمندان تأثیرگذار در هنر معاصر ایران است. برخی او را نخستین هنرمند خوشنویسی می‌دانند که بر بوم نقاشی، خط نوشته‌است و به خلق نقاشیخط در دوره معاصر پرداخته. این هنرمند در طول زندگی خود بیش از ۸۰۰ تابلو به یادگار گذاشت و آثار خود را در حدود ۵۰ نمایشگاه در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشت. رضا مافی ۴مهرماه ۱۳۶۱ چشم از جهان فرو بست.
 
 



حسین زنده رودی

حسین زنده‌رودی متولد ۱۳۱۶ در تهران، نقاش معاصر ایرانی است. او از بنیانگذاران مکتب سقاخانه و پیشگامان شیوه نقاشیخط در ایران است و با استفاده از نمادهای هنر سنتی ایران و همچنین خوشنویسی، روشی تازه را در هنرهای تجسمی ایران به وجود آورده. آثار حسین زنده‌رودی در موزه‌های متعددی نگهداری می‌شود.
تابلو نقاشی‌خط «چهار باغ» حسین زنده‌رودی در چهارمین حراج بین‌المللی کریستی در اردیبهشت ۱۳۸۷ به مبلغ یک میلیون و ۶۰۰هزار دلار فروخته شد که رکورد دار گران‌ترین تابلو نقاشی مدرن در تاریخ نقاشی ایران به حساب آمد.
 
 



ژازه تباتبایی

ژازه تباتبایی متولد ۱۳۰۵ تهران، نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس ایرانی بود. او «نگارخانه هنر جدید» که اولین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود را تاسیس کرد. آثار نقاشی و مجسمه ژازه در موزه‌ها و کلکسیونهای شخصی قرار دارند و تاکنون در کشورهای مختلفی به نمایش درآمده و ۱۰ جایزه بین‌المللی را از آن خود کرده‌.  ژازه تباتبایی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ در سن ۷۷ سالگی چشم از جهان فروبست.
 
 



منصور قندریز

منصور قندریز متولد ۱۱ اسفند ۱۳۱۴ در تبریز، نقاش ایرانی و از پایه‌گذاران مکتب سقاخانه بود که در مدت کوتاه عمر خویش تأثیرات بسزایی در جریان نقاشی ایران گذاشت. منصور قندریز به همراه مرتضی ممیز، سیروس مالک، صادق تبریزی، قباد شیوا، فرشید مثقالی، فرامرز پیلارام و تنی چند از هنرمندان آن دوران تالار ایران را تأسیس کردند که امروزه از نگارخانه‌های تعطیل شده تهران است. که بعد از درگذشت منصور قندریز، تالار ایران به گالری قندریز تغییر نام داد. منصور قندریز در۷ اسفند ۱۳۴۴ چشم از جهان فروبست. 
 
 



منیر شاهرودی فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان متولد ۱۳۰۱ در قزوین، نقاش و جمع‌آوری‌کننده هنر مردمی است. او بدون شک هندسه‌گراترین هنرمند عصر حاضر ایران است که مجموعه آثارش در بیش از نیم قرن، پیوسته میان اشکال منظم و ریتمیک هنرهای سنتی و رویکردهای انتزاعی مدرنیستی سیر کرده‌است.
هنر او در نگاه اول بر دو اصل نقوش تزئینی و آینه استوار است و واضح است که او این اصول را از هنرهای سنتی ایرانی برگرفته و به هنر آینه‌کاری وام‌دار است. ولی در نگاهی عمیق‌تر می‌توان به این موضوع پی برد که جوهر درونی هنر منیر فرمانفرمائیان هندسه است نه تزئینات و آینه. برخی از آثار او در دوسالانه ونیز، ۱۹۵۸ به نمایش درآمد. در نخستین دوسالانه تهران در سال ۱۳۳۷ یک نقاشی انتزاعی از او به تماشا گذاشته شد و مدال طلا را برای او به ارمغان آورد.
منیر فرمانفرمائیان ۳۱ فروردین سال ۱۳۸۹ چشم از جهان فرو بست.
 
 



محمود فرشچیان

محمود فرشچیان متولد ۴ بهمن ۱۳۰۸ در اصفهان، نقاش معاصر ایرانیست. فرشچیان بنیان‌گذار مکتب خود در نقاشی ایرانی است که پایبند به شکل کلاسیک همراه با استفاده از تکنیک‌های جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی است.
 
 



جلیل ضیاءپور

جلیل ضیاءپور متولد ۵ اردیبهشت ۱۲۹۹ در بندر انزلی، نقاش، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مؤلف ایرانی بود آثار جلیل ضیاپور به دلیل دارا بودن مضامین اصیل ایرانی، ساده‌سازی در فیگورها، پایبندی به سطوح سنتی به همراه خطوط هندسی کوبیسم، آگاهی بر ترکیب بندی و بطور کلی شیوه خاص نقاشی معروف است که از جلیل ضیاپور به عنوان «پدر نقاشی مدرن ایران» یاد می‌شود.
 
 



قباد شیوا

قباد شیوا متولد ۴ بهمن ۱۳۱۹ در همدان، طراح و گرافیست ایرانیست. استادان او در رشته نقاشی علی محمد حیدریان، محمود جوادی‌ پور، هوشنگ سیحون، محسن وزیری‌ مقدم بوده‌اند. قباد شیوا از مؤسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران است. انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک او را به عنوان یکی از دوازده طراح گرافیک برتر جهان معرفی کرده.
 
 



فرشید مثقالی

فرشید مثقالی متولد ۱۳ تیر ۱۳۲۲ در اصفهان، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، و برنده ایرانی جایزه هانس کریستین آندرسن است. برای نخستین بار آثار مطرحی چون «خروس زری، پیرهن پری» اثر احمد شاملو و «ماهی سیاه کوچولو» نوشته صمد بهرنگی، به قلم این هنرمند تصویرگری شدند. فرشید مثقالی در آفرینش تصاویر از کلاژ، لیتوگرافی، آبرنگ و سایر ابزارهای هنری و سبک‌های متفاوت مانند سبک‌های غربی و چاپ سنگی استفاده کرده است.
 
 



منصوره حسینی

منصوره حسینی متولد ۱۰ شهریور ۱۳۰۵ در تهران، نقاش، پیکرساز، و نقاد هنری ایرانی بود. او در سال ۱۳۲۸ لیسانس نقاشی خود را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت و سپس در سال ۱۳۳۸ از آکادمی هنرهای زیبا رم پایان‌نامه گرفت.  و به‌ عنوان نقاشی نوگرا فعالیت خود را ادامه داد. منصوره حسینی در هشتم تیر ۱۳۹۱ چشم از جهان فرو بست.
 
 



احمد اسفندیاری

احمد اسفندیاری متولد ۱۳۰۱ در تهران، از پیشگامان نقاشی مدرن ایران و از معدود بازماندگان نسل اول نقاشان نوگرای ایرانی بود. اسفندیاری به نقاشی از طبیعت علاقه خاصی دارد. او از خطوط برای دورگیری یا نشان دادن اشیا استفاده می‌کند و از قدرت‌نمایی تکنیکی می پرهیزد، در سبک اسفندیاری، رنگ‌های سرد به ویژه رنگ آبی بسیار به کار می‌رود، به طوریکه او را «نقاش آبی‌ها» میشناسند.  این هنرمند که نامش در فرهنگ لاروس نیز آمده‌است در سال ۱۳۹۱ چشم از جهان فروبست.
 
 



رضا خدادادی

دکتر رضا خدادادی متولد ۷ اسفند ۱۳۳۹ در اردبیل، هنرمند معاصر، نقاش، مجسمه‌ساز، پژوهشگر ایرانیست. او دکترای تخصصی پژوهش هنر با تخصص هنرهای شهری و هنرعمومی است و علاوه بر فعالیت‌ در زمینه خلق آثار هنری، از سال ۱۳۷۰ تاکنون به تدریس در دانشگاه‌ها اشتغال دارد و هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران است. او تا کنون ۱۳ نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و آثارش در بیش از ۱۴۰ نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی  به نمایش درآمده است.
 
 



محمدعلی ترقی‌جاه

محمدعلی ترقی‌جاه متولد ۱۳۲۲ در اصفهان، نقاش ایرانی بود. او درسال ۱۳۴۶ برنده مدال طلای مسابقات هنری دانشگاه‌های ایران شد و موزه بین‌المللی هنر قرن ۲۱ آمریکا آثار وی را به عنوان نماینده هنر ایران انتخاب کرد. از سال ۱۳۶۰ سبک خاص خود را که مشخصه‌اش اسب‌های تجرید یافته بود پایه نهاد که بارزترین نشان هنری وی شد. برخی از آثار محمدعلی ترقی جاه در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن شارجه، نوتردام هلند و موزه ورلد موجوداست. محمدعلی ترقی جاه در سال ۱۳۸۹ چشم از جهان فروبست.
 
 

غلامحسین نامی

غلامحسین نامی متولد ۱۳۱۵ در قم، نقاش ایرانیست. او در سال ۱۳۴۲ با مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل و در سال ۱۳۵۹ از دانشگاه ویسکانسین فوق لیسانس خود را گرفت. او در هنرستان هنرهای تجسمی، دانشگاه الزهرا، دانشکده هنرهای تزئینی و دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت در سال های مختلف تدریس کرده است.  غلامحسین نامی از مؤسسان گروه نقاشان آزاد و از اعضای هیئت مؤسس خانه هنرمندان ایران است.