- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

بوی ماه مهر؛ هدیه ای برای کودکان بود

اشاره: در روز جهانی کودک مراسمی با عنوان “بوی ماه مهر” در سالن تسنیم برازجان برگزار شد. این مراسم که توسط انجمن مجازی “دوستداران دشتستان” برپا شده بود با اجرای کودکان در بخش های مختلف همراه گشت. در پایان مراسم به کودکان بی بضاعت هدایایی اهدا شد. مسئول انجمن مجازی دوستداران دشتستان، رضا حسینی می باشد. وی مقیم آلمان و یکی از اعضای جامعه مدنی کنشگران برازجان است. برای آشنایی بیشتر با اهداف این انجمن و انگیزه ی برپایی این مراسم گفت و گویی با رضا حسینی صورت پذیرفته که در ادامه می آید:

هامون: توضیحاتی در خصوص تاسیس انجمن مجازی “دوستداران دشتستان” بفرمایید.

حسینی: رشد و توسعه ی فضاهای اجتماعی مجازی در دهه ی اخیر و رویکرد جوامع توسعه یافته به این ممکن، باعث نمود بیشتر نبود حضور دشتستان در فضاهای مجازی بین المللی نمود داشته باشد و برای رفع این کمبود، در حد وسع و توان مترصد فرصتی بودم که جهت معرفی توانمندی های متعدد دیار همیشه سرافرازم – دشتستان- اقدامی عملی صورت بگیرد. به مدت دو ماه مطالعاتی در این باب انجام دادم و با رایزنی های مکرر با دوستان و خردمندان دشتستانی ام در سراسر جهان تصمیم برآن شد که انجمنی به نام انجمن مجازی “دوستداران دشتستان” راه اندازی کنیم. این انجمن در آغاز با عضو گیری تمام دشتستانی های سراسر ایران و جهان سنگ بنای یک تجمع مجازی را ایجاد و بعد از شکل گیری گروه اهداف و رئوس از قبل تعیین شده به سمع و نظر اعضا محترم ابلاغ و تلاش های خوبی در راستای معرفی توانمندی ها، فرهنگ ها، خرده فرهنگ ها و آیین های بی نظیر این دیار در فرمت جهانی انجام شد.
هامون: دغدغه و انگیزه ی شما از برگزاری جشن “بوی ماه مهر” چه بوده است؟
حسینی: انجمن مجازی دوستداران دشتستان ، از همان آغازین روزهای تأسیس علاوه بر طی مسیر امورات فرهنگی اجتماعی ، به یمن کنفرانس های متعدد با دوستان فرهیخته، یک تقویم سالانه اجرایی تدوین شد که برگزاری مراسمات انسان دوستانه و خیر خواهانه جزئی از این تقویم بود. در طول سال به مناسبت های مختلف گروه فعال انجمن در فضای حقیقی بانی مراسماتی می شوند و با همکاری دیگر دوستان اقداماتی را در این راستا انجام می دهند. بعنوان نمونه اهداء خون اعضا انجمن به آسیب دیدگان زلزله ی آذربایجان شرقی – کمک رسانی به سیل زدگان برازجان – کمک رسانی به زلزله زدگان شنبه و حضور در محل – برگزاری جشن و کمک به خانه سالمندان – برگزاری جشن بوی ماه مهر و دیگر برنامه های متفرقه خارج از تقویم که بصورت موردی شکل می گرفت. برگزاری جشن بوی ماه مهر ، که از شهریور ماه بصورت مدون برنامه ریزی شد با هدف حمایت مالی از کودکان ممتاز بی بضاعت شکل گرفت . این برنامه بعد از نشست های متعدد حضوری شورای برنامه ریزی انجمن و کنفرانسهای مجازی زیادی انجام شد و خوشبختانه با کیفیتی در خور توجه در شهرستان برگزار شد که علاوه بر اهداء وجوه نقدی، هنرمندان فهیم دشتستان نیز بطور ویژه در این مراسم وقت گذاشتند و بصورت افتخاری این برنامه برگزار شد.
هامون: چه تعداد خیرخواه این جشن را حمایت کردند؟ چه مقدار هدایا جمع آوری شد؟
حسینی: کمک های اولیه توسط همین دوستان و اعضا محترم انجمن انجام شد و در نشست های زیادی این طرح بررسی شد و دوستان در وسع خود کمک های ریالی خود را در یک حساب مشترک پرداخت کردند. بعد از آن نیز با رجوع به خیرین خوش فکر و بزرگوار دشتستان، کمکهای نقدی و غیر نقدی جمع آوری شد. کمک ها صرفن توسط خیرین نبوده، ما حتا در زمینه برنامه های متنوع مراسم نیز بصورت افتخاری از دوستان کمک گرفتیم و با وجود هزینه های اجرایی بالایی که باید لحاظ می شد، بصورت رایگان این برنامه را اجرا کردند .
هامون: دانش آموزان مورد حمایتی خود را از چه طریق انتخاب کردید؟
حسینی: دانش آموزان با هدایت و حمایت اداره آموزش پرورش شهرستان انتخاب شدند و بصورت منسجم و از قبل برنامه ریزی شده حدود ۱۰۰ دانش آموز ممتاز بی بضاعت تحت حمایت قرار گرفتند.
هامون: دانش آموزان در طول سال مورد حمایت انجمن هستند یا تنها در همین مراسم خلاصه می شد؟
حسینی: قرار انجمن همین بوده و در شورای برنامه ریزی هم مصوب شد که این کودکان را در طول سال مورد حمایت قرار داده و علاوه بر کمکهای نقدی، این عزیزان را از دیگر کمک ها که شامل سفرهای زیارتی، کلاس های کمک آموزشی و …. می باشد بهره مند سازد.
هامون: برای برگزاری و هدایت جشن چه مشکلاتی داشتید؟ از طریق دنیای مجازی، هدایت مراسم مشکل نبود؟
حسینی: برگزاری این جشن یک تجربه ی تازه بود در قالب فضای مجازی و تجارب خوبی کسب شد. با توجه به اینکه بعضی از دوستان در نقاط مختلف ایران و جهان حضور داشتند، این برنامه با کنفرانس های گوناگونی شکل گرفت و نتیجه ی خوبی هم حاصل شد. بعد از اتمام این مراسم، اداره های گوناگونی در همین شهرستان متقاضی برگزاری چنین مراسمی بودند و همین الان هم دو اداره بطور جدی پیگیرند که دو تا از مراسمات پیش رو خود را با همکاری انجمن مجازی دوستداران دشتستان برگزار کنند.