- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

روایت رنج؛ سیاست تفاوت – دیباچه‌ای بر یازدهمین شماره فصلنامه نامه هامون

روایت رنج؛ سیاست تفاوت

دیباچه ای بر یازدهمین شماره فصلنامه نامه هامون – ویژه گروه های خاص (تابستان ۱۴۰۰)

اسماعیل حسام مقدم
صاحب امتیاز و مدیرمسوول

 

پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی در طول حدود یک دهه کنشگری در عرصه جامعه مدنی جنوب ایران، همواره کوشیده تا به موضوعات و مقولات متعدد علوم اجتماعی و فرهنگی بپردازد. ازهمین رو پروژه هامون به طورخاص به پنج حوزه مطالعاتی پرداخته است؛
یک. مطالعات جامعه مدنی
دو. مطالعات فرهنگی
سه. مطالعات زنان و خانواده
چهار. مطالعات محیط زیست و توسعه پایدار
پنج. مطالعات جنوب ایران
در این پنج حوزه به انتشار کتاب، مجله و بارگذاری مطالب در وبسایت هامون ایران و همچنین برگزاری جلسات و نشست های گفتگویی اهتمام ورزیده است. حال پس از چهار سال انتشار فصلنامه نامه هامون در یازدهمین شماره پیاپی خود در تابستان ۱۴۰۰ به موضوع گروه های خاص و زیست تفاوت پرداخته و به گردآوری گفتارها و نوشتارها در زمینه گروه های خاص مانند توان یابان، سالمندان، کودکان ، بیماری های خاص و مسائل مرتبط با این حوزه اقدام نموده است. روایت رنج؛ سیاست تفاوت به عنوان تیتر این دیباچه شاید حکایت از روح حاکم بر کلیت این ویژه نامه کند و به داستان سرایی در باب تجربه زیسته گروه های خاص در جامعه ایرانی و بوشهری بپردازد.

سیاست تفاوت؛ به عنوان پارادایمی در مطالعات فرهنگی به تحلیل و تفسیر نسبت قدرت با زیست گروه های خاص و متفاوت جامعه و همچنین خرده فرهنگ ها می پردازد و ازهمین رو در این پارادایم به مطالعات جنسیت، مطالعات پسااستعماری، مطالعات بدن، مطالعات نژاد و ملیت و…. اهتمام ورزیده می شود. ایده مرکزی و نقطه کانونی این ویژه نامه بر روی همین دال مرکزی می چرخد.

لازم می بینم که از تلاشها و کوششهای مفهومی همکاران در این ویژه نامه که حاصل بیش از یک دهه فعالیت در عرصه عمومی و مطبوعات می باشد، تقدیر و قدردانی نمایم. از همان ابتدای شکل گیری پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی به موضوع و مساله گروه های خاص و اقلیت های مدنی توجه ویژه ای داشته ایم و باید از اندیشه ورزی مهدیه امیری در حوزه زنان و جنسیت، و همچنین رضا شبانکاره به جهت اندیشیدن در حوزه توان یابان و بیماران خاص قدردانی نمایم. همچنین با حضور ایرن واعظ زاده و مطالعات گروه های خاص در زمینه کودکان و بیماران خاص و توان یابان از میانه راه، به تولید متن گسترده تری در این زمینه در پروژه هامون پرداخته شد. و در نهایت باید از مهدی ناصری؛ نویسنده و شاعر جنوبی نیز به جهت دغدغه عمیق و احاطه بی نظیرش به مباحث حقوقی و قانونی گروه های خاص تقدیر و تشکر نمایم.