- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

به بهانه اولین سالروز درگذشت زنده یاد استاد سید فضل‌الله مساوات

به بهانه اولین سالروز درگذشت زنده یاد استاد سیدفضل الله مساوات

 

درس معلم ار بود زمزمه محبتی     جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را

 

در روز    ۱۲ خرداد ماه  سال ۱۴۰۰ شاهباز جان او از قفس تن رهایی گرفت و دعوت حق را لبیک و به ملکوت اعلی پیوست. چنانکه پیربلخ رومی می گوید:

 (چون زین قفس برستی، درگلشن است مسکن         چون این صف شکستی ، چون گوهراست مردن)

 

استاد سید فضل الله مساوات فرزند شادروان آیت الله سید ابراهیم مساوات، از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و ادب ، معلمی تلاشگر، آموزگاری بی بدیل ، انسانی شایسته تحسین، همسری مهربان و باوفا، پدری دلسوز و زحمتکش ، دوستی صادق وصمیمی و بی ریا ، که همگان صادقانه دوستش داشتند وخالصانه برای شخصیت خانوادگی و فرهنگی و اجتماعی او احترام ویژه قائل بودند.

سیدفضل الله به غایت ایثارگر بود وخدمت به خلق خدا منش وشیوه زندگی او بود. وی درمیان خیل عظیم معلمان پرتلاش ، نمونه و زبانزد بود.  ازخاندان خوش نام وسادات نامدار و مردم دار دیارمان  بود. چه او در دامان پدر و مادری متدین نشو ونما کرد و پرورش یافت . تحصیلات اولیه خود را در زادگاهش ( برازجان) وسیکل اول دبیرستان را همان جا به پایان برد و سپس از دانشسرای مقدماتی شیراز فارغ التحصیل شد. عشق وعلاقه به آموختن دانش ، سیدفضل الله را به شهراصفهان ، دیار زاینده رود رهسپار و پس ازمدتی به درجه لیسانس دررشته جغرافیای طبیعی از دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان نائل شد. و چهل سال در خدمت آموزش و پرورش بود.

 تلاش های فرهنگی و ادبی ایشان در مجموعه ای بزرگ و غنی حاصل ۴۳ سال گردآوری اشعار شاعران پارسی با مضامین مختلف،  به نام “سفینه اهل نظر” در چهار جلد به رشته تحریر در آمد. همچنین مجموعه اشعار سروده ی ایشان در کتاب وزین “گلخون” به چاپ رسیده است.

 و چه زیباست که درگذر از گذرگاه زندگی بدانسان گام برداریم که ردپایی به یاد ماندنی وخاطره انگیز از ما به جا ماند. به مصداق

                                                    ازبعد ما نگاه به آثار ما کنید            آثار ما به صفحه گیتی نشان ماست

عروج اوبه دنیای باقی ضایعه ای جانگداز وطاقت فرسا برای بازماندگان وجامعه فرهنگی استان ، به ویژه شهرستان دشتستان وشهربرازجان بود و عده کثیری رابه ماتم کشانید. درسالروز عروج ملکوتی این پیشکسوت فرهنگی به سوگ نشسته و یاد و نامش را گرامی می داریم، مهرش جاوید ومانا.

 

آثار:

۱-سفینه اهل نظر ۱۳۸۴

(کار گردآوری آن ۴۳ سال یعنی ازسال ۱۳۳۹ تا۱۳۸۲ به طول انجامیده است.) جلداول،دوم، سوم و چهارم این سفینه منتشر شده است.

۲- گلخون   ۱۳۹۳