- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

تاثیر رفتارهای دورویی در بدبینی سازمانی (قسمت اول) | مقاله ای از سعید نوذری

تاثیر رفتارهای دورویی در بدبینی سازمانی (قسمت اول)

 

سعید نوذری

کارشناس ارشد کارآفرینی

مدرس فنی رسانه و روابط عمومی

 

چندی پیش یکی از دوستانم به یک مجموعه ای برای انجام کاری مراجعه می کند و کارشناس آن قسمت در حالی که بخشی از مطالبات ارباب رجوع (دوست نگارنده ) را  انجام داده است ، به او می گوید چند لحظه تشریف داشته باشید الان خدمت می رسم ! و از اتاق بیرون می رود.حدود ۳۰ دقیقه ای می گذرد و خبری از مسوول نمی شود. دوست ما از حراست فیزیکی درب ورود اداره آمار می گیرد و نگهبان می گوید : حدود ۳۰ دقیقه ی پیش رفت بیرون و گفت که زود بر می گردد! . دوست ما حدود یک ساعت همانجا می ماند و در نهایت می بیند که مسوول محترم با خودروی اداری، فرزندش را از مدرسه آورده است! . نه کاری به مابقی ماجرا  دارم و نه کاری به این مسئله که شاید آن کارشناس یا مسوول راهی جز این نداشته که بدنبال فرزندش برود؛ اما اینکه با یک روش خاص و با شیوه ای ناراست، فرد مراجعه کننده را در اصلاح “پیچانده به بازی” کار درستی نیست . این چنن رفتار هایی به شکل ها و گونه های مختلف و متنوع در ادارات سازمان ها و کسب و کارها دیده می شود که در نهایت باعث آسیب جدی به وجه ی آن مجموعه می شود.

 بعضی از اعضای سازمان ها با انجام برخی رفتارها، خود را بر منافع سازمان مقدم می دارند، به این رفتارها رفتارهای سیاسی گفته می شود ( کاچمر و براون[۱]،۱۹۹۹)، که گونه های مختلفی برای آن ها برشمرده اند.

یکی از انواع این رفتارها، رفتارهای منافقانه بین کارکنان یک سازمان است : بله از بکار بردن اصطلاح منافقانه تعجب نکنید چون دقیقا این واژه جای دقیقش همینجاست! .

     گاه اعضای سازمان در دست کم دو موقعیت ارتباط بین فردی با دیگر ذینفعان سازمان ، بسیار متفاوت و گاهی متناقض  رفتار می کنند، به نحوی که تنها یکی از آن رفتارها، با نگرش واقعی ایشان سازگار است!، یا هیچ یک از آن ها با نگرش واقعی شان تطبیق ندارد.

       بعضی از اعضای سازمان دارای دوگانگی رفتاری می باشند و می کوشند تا نگرش واقعی خود را همساز    با دیگر اعضای سازمان نشان دهند تا نزد آنها خوب جلوه کنند. شیوع چنین رفتارهایی در سازمان نشانگر وجود رفتار منافقانه در سازمان است(بوچانون[۲]،۲۰۰۸).

 رفتار سیاسی (منافقانه) در سازمان ماهیتی منفعت طلبانه دارد و به نظر می رسد ریشه و سابقه ی این گونه رفتارها را می توان در مکتب “ماکیاولیسم”  یافت .  پاره ای از اوقات سازمان به قدری دچار این پدیده می شود که ممکن است این رویه تبدیل به بدبینی سازمانی در مقابلِ اعتماد اولیه سازمان نسبت به آنها گردد( سلام[۳]،۲۰۰۰).   

در فرصت بعدی پیرامون بدبینی و بدبینی سازمانی ، همچنین درباره ی تاثیر عدم تعهد سازمانی ، نقش عدم  مشارکت و رضایت کارکنان ، و عدم رفتار شهروندی سازمانی برایتان سخن خواهم گفت.

 

[۱] . Kacmar & Baron

saeednozari@gmail.com

۱.Buchanan

[۳] .Salam