- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انتشار کتاب مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر

کتاب مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر اثر سیدقاسم یاحسینی منتشر شد

 

سومین کتاب از تریلوژی (سه گانه) جنگ جهانی اول در بوشهر نوشته سیدقاسم یاحسینی با عنوان “مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر” توسط انتشارات هامون نو در اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شد.

 

این کتاب پس از دو کتاب سال آزارو (پاتیزه-۱۳۹۹) و راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان (هامون نو- ۱۴۰۰) توسط این مورخ فرهنگی و پژوهشگرجنوب ایران منتشر شده است.

 

کتاب “مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر” در ۲۳۲ صفحه قطع رقعی و با قیمت ۱۸۰هزارتومان به زیور طبع آراسته شده است. شایان ذکر است که این کتاب به عنوان یکصدمین کتاب تالیفی سیدقاسم یاحسینی در طول سه دهه پژوهشگری و تاریخ پژوهی در اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شده است.

 

سیدقاسم یاحسینی در مقدمه این کتاب اینچنین آورده است:

جنگ جهانی اول تقریباً از اواخر بهار سال ۱۳۳۳ هجری­قمری / ۱۹۱۵ میلادی و مطابق با ۱۲۹۴شمسی در بوشهر آغاز شد. نقطۀ شروع این جنگ، حمله انگلیسی­ها به­کاروان واسموس در بندر ریگ و به­دنبال آن دستگیری، بازداشت و تبعید چند تن آلمانی در بوشهر، از جمله یک زن، توسط مقامات کنسولگری بریتانیا در بوشهر و خلیج فارس و تبعید آنان به هندوستان بود؛ یک جرقه در انبار باروت!

درباره جنگ جهانی اول در بوشهر، جنوب و کل کشور، در چند دهه اخیر، کم کتاب، رساله و مقاله نوشته و منتشر نشده است. شمار این کتاب­ها چنان زیاد است که یک کتاب­شناسی چند ده صفحه­ای را شامل می­شود. اما همۀ این کتاب­ها و مطالعات، با وجود تنوع موضوع، مکان و دیدگاه، در یک چیز مشترک هستند و آن همانا غلبه دیدگاه «تاریخ سیاسی»، «تاریخ نظامی» و البته «تاریخ دیپلماسی جنگی» است. در مورد منابع داخلی، غالباً هم با دیدی حماسی و هیجانی!

قصۀ پُرفراز و نشیب این جنگ در صد و چند سال اخیر، بارها روایت شده است، اما یکی از موضوعاتی که چند سالی است ذهن مرا به­خود مشغول کرده، به اصطلاح مورخان «آثار رسانه­ای و تصویری» و همچنین «تاریخ تکنولوژی مدرن» این جنگ در بوشهر می­باشد.

موضوع و پرسش این است:

دها نفر کارمند اروپایی همراه با تعدادی از زنان و کودکان‌شان همراه با هزاران نفر نیروی نظامی انگلیسی، هندی، بلوچی، نپالی، تبتی و … در طول این جنگ در بوشهر حضور داشتند. از آن انبوه آدم، چه تعداد عکس، به­یادگار مانده و آن عکس­ها امروزه در کجا و چه خانواده­ها، مرکز یا مراکزی نگهداری می­شود؟

هنوز یک کار میدانی درباب عکس­های بازمانده از جنگ جهانی اول در بوشهر انجام نشده است، اما با یک جستجوی نسبتاً عمیق در سایت­های مختلف داخلی و خارجی در اینترنت، جستجوگر با ده­ها عکس کم کیفیت و بعضاً و ندارتاً باکیفیت، مواجه می­شود که غالب آن­ها صرفاً عکس­هایی بی­هویت هستند و بدون شناسنامه! ده­ها عکس از افسران انگلیسی، سربازان هندی و بلوچ، سربازان و افسران ایرانی و اماکن مختلف قابل دستیابی و مشاهده هستند، که بیننده و جستجوگر به­دلیل گذشت یک قرن و پاک شدن حافظۀ تاریخی، هیچ‌کدام را نمی­شناسد و حتی نمی­تواند با اطمینان بگوید عکس­ها حتماً در بوشهر گرفته شده­اند!

این خلاء مطالعاتی تنها در باب عکس­های جنگی و تکنولوژی مصداق ندارد، بلکه ده­ها مورد دیگر نیز هستند که حتی به­عنوان «طرح سوژه مطالعاتی» نیز توسط محققان و مورخان ایرانی و حتی غیرایرانی و خارجی، مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و همچنان دست نخورده باقی مانده­اند.

به­عنوان مثال، تا آن­جا که تحقیق شده، علی­رغم گذشت بیش از یک قرن از آغاز جنگ بین­الملل اول، هنوز حتی یک مطالعه همه‌جانبه درباره تاریخ اجتماعی این نبرد بزرگ و سرنوشت­ساز در ایران انجام نشده است. همچنین این جنگ بزرگ و ویرانگر، مطلقاً از دیدگاه «تاریخ از پائین»، مورد عنایت مورخان ایرانی و فرنگی قرار نگرفته است.

در زمینۀ تکنولوژی مدرن و نسبت آن با جنگ جهانی اول در بوشهر نیز، پرسش­های فراوانی وجود دارد. در خلال این جنگ، مردم بوشهر برای نخستین بار با برخی از جلوه­های مدرنیته و مدرنیسم غربی مواجه شدند که تا پیش از آن هیچ تجربه خاصی از آن­ها نداشتند. اما این مدرنیسم و مدرنیته چه اندازه و چقدر در خدمت آنان بود و چقدر به آنان ضربه زد، فشار آورد و آنان را مورد آزار و اذیت قرار داد؟ در کل این مدرنیسم در خدمت آنان بود و یا به آنها خیانت کرد؟

یکی از زیرمجموعه­های این تاریخ، تاریخ تکنولوژی­های مدرن غربی است که برای نخستین بار در خلال جنگ جهانی اول یا اندکی پیش از شروع این جنگ، در بوشهر و غالباً توسط انگلیسی­ها کاربرد عام و گسترده پیدا کرد که قصه خاص خودش را دارد.

تکنولوژی­هایی چون قطار، هواپیما، مسلسل، آب­شیرین­کن، اتومبیل، کامیون، تلفن، بی­سیم، پزشکی نظامی، و البته پدیده­های فرهنگی ـ سیاسی چون فراماسونری، سانسور پُست و تلگراف، انتشار نشریات تبلیغاتی، جنگ روانی، شایعه­سازی و شایعه­­پراکنی، ترور شخصیت و…

 

چند سال قبل با یک گروه سینمایی مشغول کار بودم. همکاری با این گروه، تجربه ناب و تازه­ای برای من بود که یکی از نتایج آن، تحقیق حاضر است. در خلال این همکاری بود که سوژه­های جدیدی درباره تاریخ­نگاری و تاریخ­نگری جنگ جهانی اول در بوشهر به­ذهنم رسید که برای خودم هم تازگی داشت. تا پیش از آن و تا قبل از دهه نود قرن گذشته، قرن چهاردهم شمسی، هرچه درباب جنگ جهانی اول در بوشهر و جنوب ایران نوشته­ بودم، غالباً رنگ و بوی سیاسی و نظامی داشته است. اما چند سالی است که نگاه و نگرشم درباب تاریخ جنگ جهانی اول در بوشهر به­کلی دگرگون شده است.

در این نگاه جدید، تلاش دارم تا این تاریخ را با رویکرد تاریخ خُرد، تاریخ از پائین، تاریخ تکنولوژی، تاریخ پوشش و لباس، تاریخ پزشکی، پزشکی نظامی، تاریخ رنگ و تاریخ تصویر و رسانه نگریسته و روایت کنم! در همین راستا در دو، سه، سال اخیر خوشبختانه توفیق پیدا کردم دو دفتر مستقل در همین باب نوشته و منتشر کنم.

دفتر اول کتاب «سال آزارو؛ آنفلوانزای ۱۹۱۸ در بوشهر» می­باشد که در سال ۱۴۰۰ و توسط انتشارات پاتیزه، در بوشهر منتشر شد.

کتاب دوم نیز «راه شاهی و راه آهن بوشهر به برازجان» نام دارد که، با همکاری دخترم؛ خانم سیده فاطمه یاحسینی توسط نشر هامون نو در بهار ۱۴۰۱ در بوشهر طبع و پراکنده شد.

دفتر سوم، کتاب حاضر می­باشد که در واقع دفتر سوم آن مطالعه سه­گانه (تریلوژی) است.

در جستارهای پراکندۀ دفتر حاضر، البته در برخی از آن­ها، با نگاه و نگرش نوینی به­موضوع پرداخته و حرف­های تازه مطرح کرده­ام. در یکی از مقالات همین دفتر کوتاه، به اندازه کافی درباب این تجربه و نگاه تازه سخن رانده­ام، و از این روی مکرر نمی­کنم…

برخی از مقالات و مطالب این دفتر حدود بیست سال پیش نوشته شده و برخی نیز همین هفته گذشته، نگارش آن­ها پایان یافته است. مقالات از نظر نگاه و نگرش، یک دست نیستند، اما همگی، وجوهی از وجوه مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر را کاویده و مورد بحث قرار داده­اند که تا امروز کمتر مورد توجه مورخان محلی، ملی و خارجی بوده است. نوعی تاریخ اجتماعی و تکنولوژی با تکیه بر دستاوردهای مدرنیته و تکنولوژی غربی. چه در بُعد فنی و مادی و چه در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی از قطار و هواپیما و گرامافون تا فراماسونری، طبع روزنامه محلی و ایپیدمی آنفلوانزای اسپانیایی! (قصه قطار و آنفلوانزا را در دو دفتر مستقل دیگر کار و اخیراً چاپ کرده­ام.)

درباره ابعاد مختلف امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی جنگ جهانی اول در بوشهر، مسائل و موضوعات ریز و درشت فراوانی وجود دارند که هنوز کاملاً دست نخورده باقی مانده و نیازمند کار و تحقیق همه‌جانبه هستند. اگر مورخی خُردبین با رویکرد «تاریخ خُرد»، «تاریخ از پائین»، «تاریخ رنگ»، «تاریخ پوشش»، «تاریخ پزشکی» و «تاریخ اشیاء» به­سراغ این موضوعات برود، ده­ها سوژه برای مطالعه و پژوهش خواهد یافت. مطالب و سوژه­هایی چون:

ـ آب و مشکل تهیه آب سالم و بهداشتی برای هزاران نظامی انگلیسی­ و هندی در جنگ جهانی اول در بوشهر.

ـ کاربرد مسلسل، خمپاره، توپ و سلاح­های سنگین در نبردهای بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ اسلحه­شناسی و نام سلاح­ها و مدل­های آن­ها.

ـ کاربرد نظامی و عملیاتی وسایل ارتباطی چون تلفن، بی­سیم، پیک و امربر توسط نیروهای نظامی انگلیس در بوشهر.

ـ انواع استفاده از اسب و شتر و گردان­های اسواران و همچنین وارد کردن یا خرید اسب برای کاربردهای نظامی و عملیاتی، همچنین تیمار اسب­ها.

ـ کاربرد حیوانات در جنگ (استفاده از الاغ، شتر، قاطر، اسب و … در راه­سازی، حمل و نقل، جاده­کشی، خط آهن و …) توسط نیروهای نظامی انگلیس در بوشهر.

ـ کاربرد اتومبیل و کامیون­های باری و نظامی در جنگ جهانی اول در بوشهر و انواع و مدل­های ماشین­ها.

ـ موضع مهم پزشکی نظامی و شناخت انواع اپیدمی­ها، بیماری­ها و بهداشت و سلامت پزشکی در میان نظامیان انگلیسی و هندی در جنگ جهانی اول در بوشهر.

ـ بیمارستان صحرایی و نظامی انگلیسی­ها در جنگ جهانی اول در بوشهر.

ـ تاریخ بیمارستان و کمک­های فوری در خلال جنگ جهانی اول در بوشهر.

ـ شناخت لباس و پوشش از کلاه، پیراهن، شلوار، کفش و چکمه، لباس زیر گرفته تا نوع دوخت، نشان­های نظامی، انواع درجه، اونیفورم، لباس سویل و… توسط نظامیان انگلیسی و هندی و بلوچ، و… در بوشهر

ـ معابد سیک­ها و هندوها و مکان­یابی دقیق آن­ها در بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ کُنش رفتاری و مذهبی هندوها و سیک­ها، بلوچ­ها در بوشهر در خلال جنگ جهانی اول.

ـ آداب مُرده­سوزی هندوها و محل آن در بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ کشتی، ناو، قایق، ملوانان، دریانوردان و کشتی­رانی انگلیسی­ها در بوشهر در خلال جنگ جهانی اول.

ـ عملیات­های نظامی آبی ـ خاکی انگلیسی­ها در بوشهر در جنگ جهانی اول (مثل اشغال بوشهر و جنگ دلوار).

ـ استفاده از تکنولوژی­های نوین و مدرنی چون برق و الکتریسیته، آب­شیرین کُن و… توسط نیروهای نظامی انگلیس در بوشهر در خلال جنگ جهانی اول.

ـ تغذیه، مواد غذایی، نوع و تنوع آشپزی، منوی غذایی و تهیه مواد غذایی برای نیروهای نظامی انگلیسی و هندی در بوشهر در سال­های جنگ جهانی اول.

ـ جمعیت­شناسی کلنی نیروهای نظامی انگلیس در بوشهر در سال­های جنگ جهانی اول.

ـ سیستم خبرگیری مخفی و جاسوسی کنسولگری بریتانیا در بوشهر و مخبرهای ایرانی آنان.

ـ سانسور و کنترل فرهنگی و اجتماعی، تبلیغات جنگی و جنگ­روانی توسط انگلیسی­ها در بوشهر در سال­های جنگ جهانی اول.

ـ شیوه­های جنگ روانی، شایعه‌پراکنی و ترور شخصیت مبارزین توسط مأموران رسمی کنسولگری بریتانیا و همچنین عوامل انگلیس در بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ موضوع تابو شده روابط جنسی سربازان و افسران انگلیسی و هندی در بوشهر.

ـ مکاتبات و عکس­­های جنگی سربازان و افسران انگلیسی مستقر در بوشهر در خلال جنگ جهانی اول.

ـ راه­سازی و ساخت راه نظامی توسط انگلیسی­ها در سال­های جنگ جهانی اول در مسیر راه شاهی بوشهر به شیراز و مسیرهای فرعی.

ـ کاربرد انواع چاشنی­های انفجاری، مواد منفجره و انفجارات توسط انگلیسی­ها در بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ استفاده از گروهان نقب­زن توسط انگلیسی­ها در بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ چادرهای نظامی و محل­های اسکان نیروهای نظامی انگلیس در بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ ساختمان­ها و مقرهای نظامی انگلیسی­ها در بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ توصیف ساخلوها و مکان­های نظامی ارتش بریتانیا در بوشهر در منطقه تنگک و بهمنیِ بوشهر.

ـ آکساسوار نظامی و آکساسوار غیرنظامی انگلیسی­ها در بوشهر در سال­های جنگ جهانی اول.

ـ مرخصی­ها و تشویق­های نیروی نظامی انگلیس در بوشهر در طول سال­های جنگ جهانی اول.

ـ جامعه­شناسی تفریح نظامیان هندی و انگلیسی در بوشهر در جنگ جهانی اول. (فوتبال، بیسبال، کریکت، قمار، مشروب­خوری و…)

ـ احوال اسرای بوشهری و آلمانی در هندوستان.

ـ ماجرای پناهندگی برخی از نیروهای هندی به­نیروهای مقاومت در تنگستان.

ـ مناسبات نظامیان اشغالگر انگلیسی و هندی با مردم عادی بوشهر در خلال سال­های جنگ جهانی اول.

ـ مبادلات تجاری و خریدهای جزیی و کلی نیروهای نظامی انگلیس از بازار بوشهر در جنگ جهانی اول.

ـ پخش و نمایش فیلم­های تبلیغاتی متفقین در جنگ جهانی اول در بوشهر.

ـ اسامی روزنامه­ها و کتاب­هایی که برای نظامیان انگلیسی مقیم بوشهر در خلال جنگ جهانی اول از هندوستان و انگلستان ارسال می­شد.

ـ انواع نقشه­های نظامی و غیرنظامی.

ـ نمایش­های اجرا شده توسط گروه­های سیار هنری یا نظامیان انگلیسی مقیم بوشهر در سال­های جنگ جهانی اول.

و…

البته یافتن مطالب و مطالعه موردی درباب هرکدام از این مطالب، در حال حاضر و به­دلیل فقر مطالعاتی و کمبود شدید منابع و اسناد، بسیار دشوار و در مواردی تقریباً محال می­نماید. امیدوارم در آینده، پژوهشگران و مورخان با تغییر نگاه و دیدگاه و دسترسی بیشتر و بهتر به­منابع، اسناد، عکس­ها و آرشیوهای انگلیسی و هندی، ابعاد ناشناخته و کمتر روایت شده جنگ جهانی اول در ایران و بوشهر را روایت و تحلیل کنند.

 

چنان‌که گذشت، مقالات این دفتر یک­دست نیستند. برخی مقالات، مفصل، همراه با پاورقی و منابع متعدد هستند و شکل و بویی آکادمیک دارند، اما چندتایی نیز بیشتر به­یادداشت­های کوتاه ژونالیستی می­مانند. اما هرچه هستند، در هر مقاله، بُعدی از ابعاد کمتر شناخته و روایت شده جنگ جهانی اول در بوشهر روایت شده است.

در میان مجموعه مطالب و مقالات دفتر حاضر، مقالۀ «تکاپوهای سیاسی و تبلیغی­ آیت­الله بلادی در جنگ جهانی اول در بوشهر و شیراز» از نوع و لون دیگری است و چندان با مقالات دیگر این مجموعه همخوانی محتوایی ندارد. آیت­الله بلادی؛ مجتهدی مبارز و آگاه به­سیاست روز ایران، منطقه و جهان اسلام بود که وارد یک نبرد تمام‌عیار فکری و عملی با سیاست بریتانیا در جنوب ایران و بوشهر شده بود. نبرد یک مجتهد شیعه با دولتی مدرن و استعمارگر! شاید یکی از علل درج این مقاله در مجموعه حاضر نیز همین موضوع بوده است.

ویژگی دیگر این دفتر، استفادۀ دست و دل­بازانه از عکس می­باشد. برخی از عکس­ها، سرشار از ناگفته­ها هستند و به اندازۀ یک کتاب، به­بیننده اطلاعات تاریخی می­دهند. کاربرد عکس در مطالعات جدید و به­خصوص تاریخ اجتماعی، از جمله نکاتی است که نظریه­پردازان تاریخ و حتی مورخان امروزی به­صورت نظری و عملی بر آن تأکید دارند. البته کیفیت غالب این عکس­ها، چندان مطلوب و حتی مناسب نیستند، اما به­قول بوشهری­ها: «کاچی بعض هیچی!» یعنی: لوچ بودن بهتر از کور بودن است!  

درباب جنگ جهانی اول در جنوب ایران و بوشهر حدود شش، هفت مقالۀ بلند و کتاب دیگر هم نوشته­ام، یا در دست نگارش دارم، که از خداوند متعال خواهان توفیق در اتمام و انتشار آن­ها هستم.

در پایان باید از هنرمند و کارگردان بزرگ؛ جناب آقای سیروس مقدم که نوشتن این کتاب را به­من تکلیف کردند، تشکر و قدردانی ویژه نمایم. اگر پیگیری و حتی سماجت ایشان نبود، من حاضر به­نوشتن این کتاب نبودم! همچنین از دختر و دستیارم خانم سیده­فاطمه یاحسینی و همسرم سرکارخانم عصمت­السادات یاحسینی که در هنگام تحقیق، همه­گونه یاری به­من کردند و به­خصوص در پیدا کردن عکس­ها و مطالب کتاب­ها و فیش­برداری، به­من مساعدت نمودند، کمال تشکر را دارم.

با انتشار این دفتر، سه­گانه (تریلوژی) من درباب تاریخ تکنولوژی و اجتماعی جنگ جهانی اول به­پایان می­رسد، اما چنان که گذشت ده­ها موضوع وجود دارد که باید به آن­ها پرداخت. شاید یکی از مهم­ترین این موضوعات، وضعیت، موقعیت و کارنامه زنان بوشهری در خلال جنگ جهانی اول است. موضوعی مورد علاقه شخصی من!

 از ناشر و دوستان محترم؛ سرکارخانم مهدیه امیری­دشتی و آقای اسماعیل حسام­مقدم؛ مدیران انتشارات هامون­نو بابت چاپ و انتشار این دفتر متشکرم و از خداوند در تمام مراحل زندگی و کار برای ایشان توفیق روزافزون خواهانم.

 

همچنین فهرست این کتاب به شرح زیر می باشد:

 

مقدمه؛ گزارش کار

 

فصل یک- نگاه سینمایی یک مورخ به تاریخ (تاریخ و آکساسوار جنگ جهانی اول در بوشهر)

 

فصل دو- انگلیسی­ها و خفقان مطبوعاتی و سانسور پُست بوشهر در جنگ جهانی اول

انگلیسی­ها و اعمال سانسور در بوشهر   /   انگلیسی­ها و سانسور پُست بوشهر در جنگ جهانی اول   /  اشغال بوشهر توسط قوای نظامی انگلیس در جنگ جهانی اول   /  انواع سانسورهای پُست در بوشهر توسط انگلیسی­ها   /  مراکز ورود نامه­های پُستی به­بوشهر در آستانه جنگ جهانی اول   /   بوشهر در اشغال انگلستان است   /  مراکز ورود نامه‌های پستی به بوشهر در آستانه جنگ جهانی اول   /   انواع سانسور پُست در بوشهر توسط انگلیسی­­ها   /   تداوم سانسورگری انگلیسی­ها در بوشهر تا پایان جنگ جهانی اول   /   پایان سانسور پُستی بوشهر توسط انگلیسی­ها   /   سانسورهای نیروهای مقاومت ضدانگلیسی   /   برازجان و سانسور «به­نام ملت ایران»!   /   نقش زنان در سانسور و تفتیش بدنی  /   واسموس و سانسور مکاتبات انگلیسی­های اسیر در اهرم   /  نتیجه­گیری کلی   /   ضمیمه مقاله: انگلیسی­ها و خفقان مطبوعاتی و سانسور پُست بوشهر در جنگ جهانی اول.   /   دفتر پُست هند در ایران

 

فصل سه- انگلیسی­ها، فراماسونری و جنگ جهانی اول در بوشهر

 

فصل چهار- تکاپوهای سیاسی آیت­الله بلادی در جنگ جهانی اول در بوشهر و شیراز

زندگی­نامه آیت­الله بلادی   /   تکاپوهای ضدانگلیسی آیت­الله بلادی در بوشهر   /   هماهنگی آیت­الله بلادی با رئیس­علی دلواری   /  آیت­الله بلادی و خوانین محلی   /   آیت­الله بلادی و تحریم کالاهای انگلیسی   /   حساسیت آیت­الله بلادی نسبت به حوادث جهان اسلام   /   آیت­الله بلادی و نامه به­مراجع درباب ظلم­های انگلیسی­ها   /   مبارزات ضدانگلیسی آیت­الله بلادی در جنگ جهانی اول در بوشهر   /    آیت­الله بلادی و اعلام جهاد علیه انگلیس در بوشهر   /   خروج آیت­الله بلادی از بوشهر و مهاجرت به شیراز    /   مبارزات ضدانگلیسی آیت­الله بلادی در شیراز    /    جنگ­نامه ضدانگلیسی آیت­الله بلادی   /   آیت الله بلادی و اشغال شیراز توسط انگلیسی­ها    /    نامۀ آیت­الله بلاد به احرار شمال ایران   /   آیت­الله بلادی در لیست سیاه انگلیسی­ها    /   آیت­الله بلادی و قرارداد ورسای    /   آیت­الله بلادی و مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹میلادی   /   فعالیت­های تئوریک ضدانگلیسی آیت­الله بلادی در شیراز    /   آیت­الله بلادی و بازگشت به بوشهر

 

فصل پنج- روزنامۀ ندای حق واسموس در برازجان

«کشف» روزنامۀ ندای حق

 

فصل شش- واسموسِ عکاس

فقدان نگاه اجتماعی در عکاسان قدیم بوشهر    /   کمی درباره واسموس    /   طبیعت بوشهر    /   کار و پیشه    /   مطالعات زنان    /   مطالعه کودکان   /   زندگی خصوصی    /   تاریخ معماری بوشهر    /   یک عکس پُرحاشیه    /   نتیجه­گیری

 

فصل هفت-هواپیما و بمباران­های هوایی انگلیسی­ها در جنگ جهانی اول در بوشهر

آغاز استفاده از هواپیمای جنگی در اروپا و خاورمیانه   /   جهازات هوایی در انگلستان   /   تحقیقی انجام نشده   /   بالون در بوشهر    /   نخستین هوایپما در ایران   /   آیا در نبرد کوه کُزی هواپیما به کار رفت؟   /   استقرار نخستین اسکادران نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در بوشهر   /   عکسبرداری هوایی توسط هواپیماهای جنگی انگلیسی در تنگستان و دشتی    /   نخستین هواپیماهای جنگی در آسمان بوشهر    /   بمباران رودفاریاب و سرکوب غضنفرالسلطنه برازجانی   /   بمباران هوایی قلعه واسموس در روستاهای طلحه   /   بمباران روستای فاریاب توسط هواپیماهای جنگی انگلیس   /  بمباران تنگستان و خائیز توسط هواپیماهای جنگی انگلستان    /   بار دیگر «بالون جنگی» انگلیسی­ها بر فراز خاک دشتی    /   هواپیمای جنگی انگلیس بر فراز خاک دشتی   /   زن «خون»ی و کشته شدن خلبان انگلیسی    /   اصابت و سقوط اولین هواپیمای جنگی انگلیس در دشتی    /   تاریخ سقوط هواپیمای انگلیسی در روستای خون    /   خشم انگلیسی­ها از سقوط هواپیمایشان    /   اصابت و سقوط دومین هواپیمای جنگی انگلیس در دشتی    /   بمباران هوایی پناهگاه خوانین ضدانگلیسی در خاک دشتی    /   انتقال مقامات سیاسی با هواپیماهای جنگی انگلیس در بوشهر   /   سقوط یک هواپیما در بوشهر   /   فرودگاه متروک نظامی انگلیسی­ها در بوشهر

 

فصل هشت- گرامافون در جنگ جهانی اول در بوشهر 

تاریخ گرامافون در بوشهر و خلیج فارس   /    هدیه گرامافون به پگی کوچولو در بوشهر

 

فصل نه- «نفط دالکی» و انگلیسی­ها در پایان جنگ جهانی اول

مسیو چریکف تزاری و «نفط» در دالکی    /   آلبرت هوتس هلند و «نفط» در دالکی    /   انگلیسی­ها و نفت دالکی    /   نفت ایران و جنگ جهانی اول    /   ماجرای خونین پل دالکی

 

فصل ده- عکسی از حیات فرهنگی و هنری بوشهر پیش از جنگ جهانی اول

 

منابع و مأخد