- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

معرفی کتاب محیط بان اثر مریم سرمست

معرفی کتاب محیط بان اثر مریم سرمست

 

 

کتاب محیط بان به نویسندگی و گردآوری مریم سرمست و با مقدمه عیسی کلانتری از طرف انتشارات امید کویر در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است. این کتاب در ۲۱۶ صفحه و با داشتن هفت فصل با عناوین زیر نگارش شده است:

فصل اول: کلیات (تعریف محیط بان، پیشینه محیط بانی در ایران، وظایف شغل محیط بانی، خطرات و مشکلات شغلی محیط بانان، آموزش های شغلی محیط بانان)

فصل دوم: ویژگی های فردی شغل محیط بانی (علاقه به کار، منظم بودن و آراستگی، دارا بودن روحیه کار دسته جمعی، پرهیز از هرگونه تفرقه)

فصل سوم: آموزش های اداری شغل محیط بانی (رعایت سلسله مراتب اداری، نحوه حضور در ماموریت ها، گزارش نویسی، حفظ بیت المال و اموال توقیفی)

فصل چهارم: آموزشهای حقوقی شغل محیط بانی ( شناخت مراجع قضایی، آشنایی با وظایف قضایی محیط بانان، آگاهی از حقوق متهمان، نحوه تشکیل پرونده)

فصل پنجم: آموزش های محیط زیستی شغل محیط بانی ( شناخت مناطق چهارگانه، شناخت گونه های گیاهی و جانوری، آشنایی با کمکهای اولیه، آشنایی با اخلاق حرفه ای)

فصل ششم: آموزش های نظامی شغل محیط بانی (آمادگی جسمانی و دفاعی، نحوه حمل و استفاده از سلاح سازمانی، سایر تجهیزات دفاعی)

فصل هفتم: آموزش های اخلاقی و رفتاری برای محیط بانان (مهار تعصب و غرور، کنترل خشم و پرخاشگری، توانایی صبر، گذشت و بخشش منطقی، برخورداری از شجاعت و صداقت، علتهای تسلط نداشتن بر اعصاب، آثار تعصب، خشم و غرور)

مقدمه دکتر عیسی کلانتری بر کتاب مذکور به شرح زیر می باشد: جای بسی خرسندی است در وصف و قداست محیط بانان، این بزپوشان و زحمتکشان بی ادعا، کتابی نگارش، تا گوشه ای از خلا فرهنگی و حضور فعال و اثربخش آنان، به نحوی آشکار و به منصه ظهور درآید. آری محیط بانان عزیز، حفاظت و کنترل عرصه های طبیعی و حیات وحش کشور را برعهده دارند. اذعان دارد، کمبود نیروی انسانی یکی از موضوعاتی است که حوزه محیط بانی این سازمان با آن روبه رو می باشد. گفتنی است بر اساس استانداردهای جهانی برای حفاظت هریک هزار هکتار از عرصه های طبیعی، یک محیط بان با تجهیزات لازم تعیین می شود. این در حالی است که در ایران به ازای هر شش هزار هکتار یک محیط بان با کاستی های فراوان و فقدان تجهیزات کافی در نظر گرفته شده و با این شرایط دشوار انجام وظیفه می نماید. این مساله یقینا حفاظت از زیست بوم را برای همکاران ما، پر مشقت و دشوارتر کرده است. از بدو پیروزی انقلاب تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر از این جان بر کفان برای حفاظت از محیط زیست کشور و حقوق نسل های آتی، در جریان درگیری با متخلفین شکار و صید و اشرار جان خود را از دست داده اند. قابل ذکر است اخیرا با تلاش فراوان، لایحه حمایت های همترازی محیط بانان با نیروهای مسلح تهیه و تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و جای خوشوقتی است که این لایحه در مجلس شورای اسلامی تحت بررسی است و انشاا… در آینده نزدیک به تصویب نهایی خواهد رسید. در خاتمه از تهیه کننده این مجموعه سرکار خانم دکتر مریم سرمست که با دقت اندیشی در اعتلای شخصیت محیط بانان و جانبداری از خدمات ارزشمندشان ایجاد انگیزه نموده است، تقدیر و تشکر می شود. امیدوارم طول مسوولیت خود، درحد مقدورات بتوانم بخشی از کاستی ها و کمبودهای این باغبانان سبزاندیش را ادا نمایم. مریم سرمست؛ نویسنده کتاب محیط بان در مقدمه اینچنین نوشته است: محیط بان یعنی مهربان، نگاهبان، باغبان و سایبان برای همه خوبیها. یقین بدانید که محیط بان را به گزافه توصیف نکردم. پسوند زیبای “بان” در زبان پارسی معنای نگاهدارنده می دهد و برای آنان که محیط بان را می شناسد. او بدون شک نگاهدار مهر و محبت است؛ زیرا از هرگونه تخریب طبیعت، تیراندازی، آزار و قتل جانوران مظلوم بیزار است؛ پس مهربان می باشد. او پاسدار گونه های مختلف گیاهی و جانوری دامان طبیعت است، پس نگاهبان می باشد. او باغستان بزرگ دنیا اعم از بیشه ها، جنگل ها، کوهستان های سرد، کویرهای تفتیده و غیره را از هرگونه تخریب و آلودگی حفظ می کند؛ پس باغبان می باشد و در همه این تلاش های پیگیرانه، سایبانی برای گل های پونه و نعنا، شاپرک ها و قاصدک ها، سهره ا و پرستوها و تنوع زیستی می باشد. اصلا در یک کلام باید گفت: محیط بانی یعنی دلدادگی، عاشقی، … و جان بر کف بودن.