- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انتشار کتابی در شرح فلسفه زمین و زیست آن | درباب کتاب “گایا و فلسفه”

«گایا و فلسفه» در بازار کتاب‌های انگلیسی زبان؛

انتشار کتابی در شرح فلسفه زمین و زیست آن

 

«گایا و فلسفه» عنوان کتاب جدیدی در بازار کتاب‌های انگیسی زبان است که به بسط و تشریح نظریه گایا مبنی بر عملکرد زمین و سیستم حیاتی آن به عنوان ارگانیزمی بزرگ و خودتنظیم‌کننده می‌پردازد.

 به نقل از آمازون، در دهه ۱۹۷۰، لین مارگولیس، میکروبیولوژیست و جیمز لاولاک، شیمیدان اتمسفر، نظریه گایا را ارائه دادند. نظریه گایا با پذیرش منطق دایره‌ای حیات و سیستم‌های مهندسی بیان می‌کند که زمین، سیستمی پیچیده و دارای خودتنظیمی است که در این سیستم، با زندگی و حیات تعامل دارد و در نهایت، به محیط خود تبدیل می‌شود.
 
تئوری گایا زمینی زنده را توصیف می‌کند: جسمی به شکل یک سیاره که برای میلیاردها سال، زندگی محیطی مساعد برای تداوم خود ایجاد کرده است که بر ویژگی‌های فیزیکی زمین در مقیاس سیاره‌ای تاثیر می‌گذارد. گایا، به عنوان ایده‌ای باسابقه در علوم طبیعی و فلسفه برای هزاران سال، با درک جادویی و ادراک مذهبی و باستانی طنین‌انداز می‌شود، مبنی بر اینکه همه چیز یکی است؛ همانطور که در بالا و پایین است.

نظریه گایا درواقع بر این باور است که فعل و انفعالات سطح زمین بین موجودات زنده، سنگ‌ها و خاک، هوا و آب، سیستمی گسترده و خودتنظیم کننده ایجاد کرده است، یعنی اگرچه از منظر فضای بیرونی، زمین مانند موجودی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد اما از منظر بیوشیمی، از بسیاری جهات مانند ارگانیسمی غول‌پیکر رفتار می‌کند.
 
کتاب «گایا و فلسفه» با ادغام علوم، ریاضیات، فلسفه، بوم‌شناسی و اساطیر و با مقدمه‌ای جدید توسط دوریون ساگان، انسان‌محوری غربی را برای پیشنهاد یک سیاره همزیست به چالش می‌کشد. پارادایم انقلابی گایا در نتیجه‌گیری فلسفی قابل توجه خود، نه تنها برای درک گذشته زندگی، بلکه برای شکل دادن به آینده آن، اشاره‌های مهمی دارد.
 
لین مارگولیس که از اواسط دهه ۱۹۷۰ به جیمز ای لاولاک در مستندسازی نظریه گایا کمک کرده، استاد زمین‌شناسی در دانشگاه ماساچوست آمریکا، دارنده مدال ملی علم در سال ۱۹۹۹ و از سال ۱۹۸۳ عضو آکادمی ملی علوم آمریکا و از سال ۱۹۹۷ عضو آکادمی علوم طبیعی روسیه است. «رقص اسرارآمیز: تکامل انسان» و «کیهان کوچک: چهار میلیارد سال تکامل اجداد میکروبی ما» از جمله آثار اوست.
 
«گایا و فلسفه» نوشته لین مارگولیس با مقدمه دوریان ساگان و تصویرگری آنیکا یی را انتشارات ایگنوتا به تازگی در ۸۸ صفحه وارد بازار کتاب‌های انگلیسی زبان کرده است.