- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انتشار کتاب زنان تنگستان اثر مرتضی کرمی | انتشارات هامون نو

«زنان تنگستان»، روایتی از مجاهدت‌های زنان تنگستانی در مبارزات ضداستعماری

 

بوشهر- «زنان تنگستان؛ مطالعاتی در باب زنان تنگستان» نوشته مرتضی کرمی، نویسنده و مورخ تنگستانی که روایتی از مجاهدت‌های زنان تنگستانی در مبارزات ضداستعماری است، به همت انتشارات «هامون نو» منتشر شد.
 

نویسنده کتاب «زنان تنگستان» به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهرم گفت: این مجموعه شامل یک پیشگفتار، یک مقدمه و چهارده فصل است که در آن، ضمن پرداختن به موقعیت جغرافیایی، انسانی و اقتصادی شهرستان تنگستان، موقعیت زنان تاثیرگذار بوشهری و تنگستانی در دوره قاجار و پهلوی و نقش آن‌ها در جنبش جنوب و مبارزات ضد استعماری علیه دولت انگلیس در خلال جنگ جهانی اول به‌طور مستند مورد واکاوی قرار گرفته است.

مرتضی کرمی به دشواری‌های نگارش این اثر اشاره و تصریح کرد: تاریخ مذکر و گذر زمان دست به دست هم داده تا اطلاعات بسیار کمی در مورد زنان تنگستانی برای پدید آمدن این اثر در اختیارم بگذارد؛ ولی چون بازشناسی تاریخ اجتماعی زنان تنگستانی در واقع احیای خصائل و فضائل بود، همه این سختی‌ها را به جان خریدم.

وی ادامه داد: در بحث نگارش تاریخ زنان تنگستان، فقدان منابع و کمبود مأخذ تا حدودی از طریق برخی مطالب کتب تاریخی برطرف شدند که اشاراتی مختصر و کوتاهی به برخی از فعالیت زنان به ویژه در مقوله جنگ جهانی اول داشتند. همین مطالب، سرنخی برای مطالعاتی بعدی شدند.
 




این تاریخ‌نگار و نویسنده تنگستانی تاکید کرد: در کنار منابع کتبی، منابع شفاهی نیز نقش بسیار مهمی در مطالعات زنان این منطقه ایفا کرد که در این زمینه با مراجعه به زنان و مردانی که خاطرات مفیدی از گذشته و تاریخ اجتماعی منطقه تنگستان داشتند، تا حدودی خلأ منابع مرتفع شد و این خاطرات شفاهی، دست مرا در تنظیم این اثر مستند و تاریخی باز کرد.

وی افزود: البته در این اثر تا حدودی از منابع تصویری هم وام گرفته شده ولی به‌دلیل وجود جامعه مردسالاری در گذشته، تصاویر بسیار اندکی از زنان در دسترس بود؛ چون در آن زمان تصویربرداری از زنان رسم نبوده؛ از این‌رو، عکس کمتری از آن‌ها در مقایسه با مردان وجود دارد.

کرمی یادآور شد: افزون بر اینکه، اهمیت فعالیت‌های مبارزاتی زنان تنگستانی متأسفانه در تاریخ ما ثبت نشده، احساسات این زنان نیز موضوعی است که هرگز در تواریخ رسمی ثبت و ضبط نشده است؛ بی‌گمان زجر و مشقتی که زنان تنگستانی در دوران نبرد با امپریالیسم متجاوز انگلیس و حتی پس از آن تحمل کردند، اگر نگوییم بیشتر از مجاهدت‌های مبارزان مرد نبود، کمتر از آن نیز نبوده است.

به گزارش ایبنا، کتاب «تاریخ زنان تنگستان» نوشته مرتضی کرمی در ۱۹۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به همت انتشارات «هامون نو» بهار ۱۴۰۲ روانه بازار کتاب شده است.

منبع: لینک