- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

شرایط جغرافیایی خلیج فارس در قرن ۴ تا ۶ هجری | صدیقه جمالی

شرایط جغرافیایی خلیج فارس در قرن ۴ تا ۶ هجری

 

صدیقه جمالی

کارشناس ارشد ایران شناسی

 

 

خلیج­فارس بین ۲۵ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف­النهار گرینویچ قرار دارد. وسعت آن حدود ۲۳۲۸۵۰ کیلومتر مربع است و تقریبا نصف دریای خزر است. خلیج­فارس از دریاهای کم­عمق جهان است و در بخش عمده ای از آن میانگین عمق آن کمتر از ۳۶ متر است و در مواردی نادر و از جمله نقطه ای نزدیک راس­المسند به میزان ۱۸۳ متر است. عمق آن در سواحل شمالی خلیج­فارس بیشتر از دیگر کرانه­هاست و از این­رو احداث بندر و اسکله در بخش­های شمالی به سهولت انجام می­پذیرد و کم­خطرتر از دیگر مناطق است. این ویژگی مهم باعث شده تا در طول هزاران سال گذشته بنادر شمالی خلیج­فارس از رونق و آبادی بیشتری برخوردار باشند (وثوقی، ۱۳۸۶: ۱).

خلیج­فارس در قدیمی­ترین منبع یعنی کتیبه­های آشوری به نام «نارمرتو» ذکر شده است. استرابو جغرافیدان یونانی آن را پرسیکون­کای­تاس می­نامد (بیگ محمدی، ۱۳۹۰: ۱۶۸). هرودت مورخ یونانی آن را اریتره نامیده است (هردوت، ۱۳۸۲: ۱/۴۰). این دریا نام­های متعدد داشته است از جمله آن را قلزم و دریاى سبز و دریاى بابل و دریاى اریط روم مى‏گفتند (اعتمادالسلطنه،۱۳۶۳: ۸۹). به خلیج­فارس در دوره اسلامی دریاى فارس (ابن بلخی، ۱۳۷۴: ۳۶۵)، خلیج­فارس و بحر فارس‏ (مقدسی، ۱۳۶۱: ۱۷) می­گفتند. پس از آن که بر اثر مرور زمان پوزه مسندام در دریا پیشرفت کرد و تنگه هرمز ایجاد شد، دریای ایران در دو قسمت به اسم خلیج­فارس و دریای پارس نامیده شد و دریای پارس از تنگه هرمز تا سرحد پاکستان و ایران در بندر گواتر ادامه داشت. به خلیج­فارس در قرن­های دوازدهم و سیزدهم میلادی دریای کرمان، بلوچستان و مکران گفته می­شد (بیگ محمدی،۱۳۹۰: ۱۶۹). خلیج­فارس در بسیاری از آثار جغرافیایی، به عنوان یکی از چهار دریای داخلی دنیا مورد توجه قرار داشته است یکی به علت شهرت و عظمت دریای پارس و دیگری در نزدیک بودن آن به مراکزعلمی قدیم بوده است. از طرفی بیشتر علمای جغرافیانویس اسلامی نیز در حوالی همین دریا می­زیسته­اند (همانجا).

خلیج­فارس از سمت شمال سواحل فارس و خوزستان و کرمان را در بردارد و از طرف شمال غربى به ایالت بصره و از جنوب غربى لحسا و از جنوب به شهرهاى عربستان و عمان راه دارد و از سمت هرموز به دریاى عمان وصل مى‏شود. مطابق نگارش بعضى سیاحان فرنگ جزایرى که در خاک ایران در این دریا واقع است کوبان، خارگ، خارگو، که محل چراگاه دواب سکنه خارک است- ابو شعیب‏، کن، لارک، قشم، هرمز است. در سواحل بحرین صدف زیاد و صید مروارید به این واسطه در آنجا مى‏شود. شط بزرگى که وارد خلیج‏­فارس‏ مى‏شود شط­العرب است که از طرف شمال غرب وارد خلیج­فارس مى‏شود. دجله و فرات در حوالى شهر قرنه که در پنجاه دو هزار ذرعى شمال شرقى بصره واقع است به‏هم وصل شده، شط العرب مى‏شود (اعتمادالسلطنه، ۱۳۶۷: ۲/۳۰۰).

استخرى مى‏نویسد: «دریاى پارس خلیجى باشد از دریاى محیط، در حد چین و حدود واق واق (سوماترا) و به هندوستان رسد و آن را به پارس و کرمان باز خوانند، به حکم آن کى هیچ ولایت از این آبادان‏تر بر این دریا نیست و به روزگار گذشته پادشاهان پارس بزرگتر و قوى‏تر بوده‏اند و هم درین روزگار مردمان پارس بهر جائى مستولى‏اند، از کرانه‏هاى این دریا.»(استخری، ۱۹۲۷: ۱۰۹). در این نوشته استخری به تسلط پارسیان بر دریای خلیج­فارس و کرانه­های آن و قدرت پادشاهان پارس بر فرمانروایی آب­های خلیج فارس اشاره کرده است.

به­گفته مقدسى؛ «صحار مرکز عمان است و بر دریاى چین شهرى بزرگتر و آبادتر از آن نیست. مردم آن بازرگانند و بازارها و خانه‏هاى زیبا دارند. صحار دروازه چین و خزانه شرق و عراق و پشتوانه یمن است و بیشتر مردم آن ایرانى‏اند.»(مقدسی،۱۹۰۹: ۹۲) زبان مردم این اقلیم (عمان) عربى بوده است. مگر در صحار که مردمش یکدیگر را به فارسى صدا مى‏کردند. بیشتر مردم عدن و جده ایرانى‏ بوده­ و تنها زبانشان عربى بوده است‏(همان، ۹۶).

 

 

 

ابن بلخی. (۱۳۷۴). فارسنامه ابن بلخی. تدوین رستگارفسایی، منصور. شیراز : بنیاد فارس شناسی

اصطخری. (۱۹۲۷). مسالک والممالک. بیروت : دارالصادر.

اعتمادالسلطنه، محمدبن حسن بن علی. (۱۳۶۳). لغات جغرافیایی قدیم و جدید ایران. تهران :

  امیرکبیر.

بیگ محمدی، حسن. (۱۳۹۰). مقدمه ای بر جغرافیای تاریخی ایران. اصفهان : دانشگاه اصفهان

هردوت. (۱۳۸۲). تاریخ هردوت. هادی هدایتی. تهران : موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

وثوقی، محمدباقر. (۱۳۸۶).  تاریخ خلیج فارس و ممالک همجوار. تهران : سمت.

مقدسی.(۱۳۶۱).  احسن التقاسیم. ترجمه علی نقی منزوی. تهران : شرکت مولفان و مترجمان.