- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

بررسی حکایت “سندباد بحری” از مجموعه “هزارویک شب” (بخش۲) | صدیقه جمالی

بررسی حکایت سندباد بحری از مجموعههزارویک شب (بخش ۲)

 

صدیقه جمالی

کارشناس ارشد ایرانشناسی  

 

با مقایسه حکایت ­های سندباد با کتاب های تاریخ جغرافیایی قرون سوم ه.ق/نهم م به بعد هم تاثیری که افسانه ­ها بر این متون داشته است مشخص می­ شود و هم به علت مشخص بودن مکان در کتب جغرافیایی می­ توانیم فرضیاتی را درباره مکان شکل ­گیری حوادث داستان ­های سندباد داشته باشیم که نشان می­ دهد این حوادث ریشه در واقعیت داشته است. بعد از بررسی کتب جغرافیای تاریخی و تطبیق و مشابهت یابی توصیفات داستان سندباد بحری با منابع تاریخی، با دلایل منطقی درباره محدوده جغرافیایی داستان نظر می دهد.ردیابی مکانی این داستان با کمک منابع جغرافیایی قرون سوم ه.ق/نهم م به بعد انجام شده است.

کتبی مانند: مسالک و ممالک نوشته ابن­ خردادبه در قرن سوم ه.ق/نهم م‏(ابن­خردادبه، ۱۸۸۹م) که یکی از قدیمی ­ترین کتب جغرافیای اسلامی است، هر چند که در بخش­ های متعدد آن واقعیات با افسانه‏ ها درهم آمیخته‏(همانجا: ۱۲) اما یکى از منابع اصلى نویسندگان و جغرافى‏ دانان در زمینه جغرافیاى تاریخى بوده و هست‏. در این کتاب شرح جغرافیای زمین و توصیفات منابع هر سرزمین به طور دقیق ذکر شده است. مسعود نویسنده قرن ۴ه.ق/۱۰م شرح تجربیات سفر خود از مصر تا هندوستان را در کتاب جغرافیایی به نام مروج الذهب و معادن الجواهر آورده است(مسعودی، ۱۳۶۰). کتاب احسن ­التقاسیم نوشته محمدبن احمد کرمی معروف به مقدسی در قرن چهارم ه.ق/دهم م شرح سفرهای وی در سرزمین­ های مرکزی و شرقی خلافت اسلامی است(کرمی، ۱۳۶۱) که همگی بر پایه تجربیات نویسنده است و پاره ­ای موارد هم از منابع مکتوب کتابخانه ­ای کمک گرفته است(کرمی، ۱۳۶۱: جلد۱/۶). کتاب جغرافیایی حدودالعالم نوشته نویسنده ناشناس قرن ۴ه.ق/۹م است و از این نظر که اطلاعات دقیقی را درباره جغرافیای سرزمین­های اسلامی بیان می­کند حائز اهمیت می باشد(ستوده، ۱۳۷۳). در قرن ششم ه.ق/۱۱م کتاب آثارالبلاد و اخبارالعباد نوشته قزوینی است که به شرح  مناطق جغرافیایی پرداخته است اما در این کتاب واقعیت و داستان در کنار هم بیان شده است(قزوینی، ۱۳۷۳: ۱۳). کتاب هفت اقلیم که در قرن۷ه.ق/۱۳م توسط مولفی ناشناخته به نگارش درآمده است به شرح عجایب عالم می­پردازد که در این کتاب پاره­ای از واقعیت­ها امروزه از نظر علمی به اثبات رسیده و مابقی بیشتر افسانه است و حتی در قسمت­ هایی از آن کاملا با متن افسانه­ های سندباد مطابقت دارد(ستوده، ۱۳۵۳: ۱۰).

 

در داستان­های سندباد نامی از مکان­ نبوده است و در بسیاری از قسمت­ها سندباد خود بدون اینکه سابقا شناختی از مکان داشته باشد به توصیف عجایب و وقایع آن می­ پردازد. در این مجموعه ما قصد داریم به بررسی توصیفات و عناصر مختلف در هر یک از داستان­ های سندباد بپردازیم و با مشاهده توصیفات در متون جغرافیایی تاریخی که بخشی از آن در بالا ذکر شد، در نهایت محتمل ­ترین و صادق­ترین فرضیه را در مورد حوزه شکل­ گیری وقایع تبیین کنیم.

 

منابع:

ابن خردادبه, عبیدالله بن عبدالله. ۱۸۸۹. المسالک و الممالک. با ترجمه سعید خاکرند. بیروت: دار افست لیدن.

تسوجی تبریزی, عبداللطیف, مترجم. ۱۳۸۳. هزار و یک شب. ۲ جلد. تهران: هرمس.

سیرافی, سلیمان. ۱۳۸۱. سلسله التواریخ (اخبار الصین و هند). با ترجمه حسین قره چانلو. تهران: اساطیر.

رامهرمزی, بزرگ بن شهریار. ۱۳۴۸. عجایب هند. با ترجمه محمد ملک زاده. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.

قزوینی, زکریابن محمد. ۱۳۷۳. آثارالبلاد و اخبارالعباد. با ترجمه میرزا جهانگیر قاجار . تهران: امیرکبیر.

کرمی, محمدبن احمد. ۱۳۶۱. احسن التقاسیم. با ترجمه علی نقی منزوی. ۲ جلد. تهران: شرکت مولفان و مترجمان.

مسعودی, ابوالحسن علی بن حسین . ۱۳۶۰. مروج الذهب و معادن الجواهر. با ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.