- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

داریوش مهرجویی به رویای “هامون” پیوست

داریوش مهرجویی به رویای “هامون” پیوست

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، در شبانگاه شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ در ویلای شخصی این کارگردان-مولف، داریوش مهرجویی به همراه همسرش؛ وحیده محمدی فرد به قتل رسیدند.

داریوش مهرجویی یکی از مطرح‌ترین فیلمسازان سینمای ایران است. کسی که در دهه ۴۰ موج جدیدی را در فیلم‌های ایرانی وارد کرد. با فیلم گاو نامش بر سر زبان‌ها افتاد. فیلمی که بر اساس داستانی از غلامحسین ساعدی ساخته شده و عزت‌االله انتظامی در آن بازی کرده است. مهرجویی از هفده سالگی به سینما علاقه پیدا کرد. برای درک بهتر سینما سعی کرد زبان انگلیسی را یاد بگیرد. در بیست سالگی راهی آمریکا شد تا سینما بخواند. اما مدتی بعد سینما را رها کرد و به خواندن فلسفه روی آورد. لیسانس فلسفه‌ را از دانشگاه UCLA گرفت. سپس به ایران بازگشت و به فیلمسازی پرداخت. به دلیل تحصیل در فلسفه، از همان ابتدا سعی کرد فلسفه را وارد سینمای ایران کند. پس از انقلاب چند سالی به فرانسه مهاجرت کرد. اما دوباره به ایران بازگشت. در سال ۱۳۶۸ هامون را ساخت و در آن دغدغه‌های جوانان روشنفکر بعد از انقلاب را نشان داد.

 

 

داریوش مهرجویی کارگردان فیلمهای شاهکاری مانند گاو (۱۳۴۸)، دایره مینا (۱۳۵۳)، اجاره نشین ها (۱۳۶۵)، هامون (۱۳۶۸)، درخت گلابی (۱۳۷۶)، میهمان مامان (۱۳۸۲) و سنتوری (۱۳۸۵) بود و وحیده محمدی فرد نیز به عنوان نویسنده فیلمنامه برخی از آخرین ساخته های این کارگردان صاحب سبک سینمای ایران مانند فیلم سنتوری، آسمان محبوب (۱۳۸۸)، نارنجی پوش (۱۳۹۰) و لامینور (۱۳۹۸) بوده است.

داریوش مهرجویی همچنین نویسنده فیلمنامه فیلمهایی مانند اجاره نشین ها، هامون، پری و سارا نیز بوده است. این کارگردان-مولف سینمای ایران همچنین مترجم کتبی مانند بعد زیبایی شناختی و زیباشناختی واقعیت اثر هربرت مارکوزه  (انتشارات اسپرک- ۱۳۶۸)، جهان هولوگرافیک اثر مایکل تالبوت (انتشارات هرمس-۱۳۸۵)، یونگ، خدایان و انسان مدرن اثر آنتونیو مورنو (انتشارات مرکز- ۱۳۸۶)، نمایشنامه‌های غرب واقعی و طفل مدفون اثر  سام شپارد (انتشارات هرمس- ۱۳۸۷)، آوازه‌خوان طاس و درس اثر اوژن یونسکو (انتشارات هرمس- ۱۳۹۵) نیز بوده است.

داریوش مهرجویی همچنین نویسنده رمانهای به خاطر یک فیلم بلند لعنتی (نشر قطره- ۱۳۸۸)، در خرابات مغان (نشر قطره-۱۳۹۱)، آن رسید لعنتی (نشر به نگار-۱۳۹۵)، سفر به سرزمین فرشتگان (نشر به نگار- ۱۳۹۵)، سفرنامه پاریس، عوج کلاب، (نشر به نگار- ۱۳۹۵) و برزخ ژوری (نشر به نگار- ۱۳۹۷) بوده است.

از این کارگردان – مولف سینمای ایران، همچنین کتاب روشنفکران رذل و مفتش بزرگ؛ درباب تحلیل رمان برادران کارامازوف توسط انتشارات هرمس در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است.

وبسایت هامون ایران این ضایعه دردناک را به خانواده بزرگ هنری و ادبی ایران تسلیت عرض می کند و یاد و خاطره این کارگردان-مولف صاحب سبک ایرانی را گرامی می دارد. قابل توجه است که یکی از دلایل نامگذاری پروژه “هامون”؛ بازگشت به جامعه مدنی جنوب ایران که از سال ۱۳۹۱ درحال اجرا می باشد، ادای احترام به فیلم سینمایی “هامون” اثر داریوش مهرجویی فقید بوده است.