- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان درگذشت

شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان درگذشت

 

به گزارش پایگاه خبری فرارو، ابتدا مثل همه خبر‌های بد، زمزمه‌هایش در چند گروه زنان و نویسندگان پیچید؛ خبری که قابل باور نبود، شاید هم نمی‌خواستیم باور کنیم که چراغ انتشارات روشنگران و مطالعات زنان خاموش شده است. لاهیجی از آن‌هایی بود که مرگ به او نمی‌آمد. صریح‌اللهجه بود و همراه. تمام تلاشش را در عمر پربارش برای زنان و اطلاع‌رسانی در حوزه آن‌ها کرده بود؛ برای همین به آن قامت جسور و جدی، حتی در ۸۱‌سالگی نیز مرگ نمی‌نشست. خبرش که چرخید، در نهایت خونسردی شماره‌اش را گرفتیم و مردی تلفن را جواب داد. باز هم در باور نمی‌گنجید… به خود امید دادیم که در سفر است…، اما بغض پیرمرد شکست… گفت: بله… متأسفانه صبح امروز خانم لاهیجی از بین ما رفتند… و ما باور کردیم که آن چراغ پر‌نور و عزیز خاموش شد.
 
شهلا لاهیجی ۸۱‌ساله بود. در ۱۰ سال اخیر با وجودی که بیمار بود و برای درمان به خارج از کشور رفت‌و‌آمد می‌کرد، اما جز از دایره نزدیکانش کسی از این بیماری باخبر نبود. ترجیح می‌داد همچنان ثابت و استوار در اذهان باقی بماند.
 
 
 
درباره انتشارات از سایت انتشارات روشنگران زنان:
انتشارات روشنگران در سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را با مدیریت شهلا لاهیجی _ اولین زن ناشر ایرانی _ آغاز کرد.روشنگران با هدف و آرزوی طرح و نشر موضوع های مهم اجتماعی، اقتصادی و ادبی ایران امروز و ارائه تجربیات مشابه از سایر نقاط جهان، در حدود توانایی ها و امکانات محدود، پا در این عرصه گذاشت. فهرست عناوین و محتوای کتاب های این مؤسسه نشان می دهد که تا امروز به رغم رنج بسیار ((کار در شرایط دشوار)) از این هدف فاصله نگرفته و برای حفظ ارزش هایی که به آن ایمان دارد، از منافع مالی و موقعیت های مادی فراوانی چشم پوشی کرده است.روشنگران که بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب تا امروز منتشر کرده است، پیوسته هدف برابری حقوق زن و مرد، آزادی های انسانی، حقوق بشر، دمکراسی، عدالت اجتماعی، مبارزه با دیکتاتوری و توتالیتاریسم و مقولاتی از این دست را دنبال کرده است. روشنگران در پیشگفتار اولین کتاب خود با عنوان “سخنی با خواننده” هدف از شروع فعالیت فرهنگی را چنین عنوان می کند:”اساسی ترین هدفی که این مؤسسه انتشاراتی در پی دست یافتن به آن است، ارائه ی دیدی گسترده تر،روشن تر و انسانی تر از مسایل اجتماعی، اقتصادی، فلسفی، روانشناختی و تاریخی زندگی انسان هاست. نگاهی تازه که از جزم اندیشی و سیاه و سفید کردن های معمولی و تعصبات عقیدتی که عموماً بر پایه و بنیاد درستی استوار نیست، آزاد باشد و به خواننده کمک کند تا پیشداوری ها و تعصبات فکری را که همواره مانعی اساسی بر سر راه ادراک صحیح و انسانی، تناقضات و پیچیدگی های آن و سپس ایجاد امکان دگرگونی آنچه باعث رنج انسان هاست و فراهم شدن زمینه رشد استعدادها و توانایی های موجود در زنان و مردان، نیازمند ذهنی آزاد اندیش است و کشور ما نیازمند شمار بسیار از این آزاد اندیشان …”یکی از مهم ترین شاخه های فعالیت انتشاراتی روشنگران طرح مسایل مربوط به زنان در جامعه امروز ایران است. در همین راستا، این مؤسسه از سال ۱۳۷۵ موفق شد مجوز ایجاد مرکز مطالعات زنان را نیز دریافت و همکاری پژوهشگران این رشته را به خود جلب کند.مؤسسه انتشارات و مرکز مطالعات زنان روشنگران امروزه می کوشد در محدوده فعالیت های فرهنگی خود مکانی مناسب برای طرح مسایل و مشکلات زنان و همچنین نشر خلاقیت های ادبی آنان باشد.در حال حاضر این مؤسسه بزرگ ترین گروه زنان نویسنده، مترجم، محقق، شاعر و حقوقدان را در حیطه همکاری خود دارد. همچنین در شاخه دیگری از فعالیت های خود با عنوان “ادبیات امروز ایران _ نسل نو” که به کشف استعدادهای جوان و نشر آثار آنان اختصاص دارد، برای زنان اولویت هایی قائل شده است.انتشارات روشنگران و مطالعات زنان از سال ۱۳۷۶ شاخه ی جدیدی از فعالیت در سطح بین المللی را با ترجمه آثاری از نویسندگان معاصر ایرانی به زبان انگلیسی برای مبادلات فرهنگی در سطح جهانی گشوده است.این فعالیت، با ترجمه و انتشار “مرگ یزدگرد” اثر بهرام بیضایی آغاز شد و پس از آن، رمان “دو غریب” نوشته ی فریده گلبو و ترجمه ی آزاده آل محمد و همچنین رمان “افسانه ماه و خاک” نوشته مهری یلفانی (که همزمان با انتشار نسخه فارسی نسخه انگلیسی آن با ترجمه نویسنده در کانادا منتشر شد) به علاقمندان ادبیات ایران عرضه می شود.اینک در سال ۱۳۸۵ سایت خبری و اطلاع‌رسانی روشنگران به قصد پیشبرد اهداف فوق راه‌اندازی شده است.