- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

انتشار مجله “ارغنون هامون”، از سال ۱۴۰۳ به صورت فصلنامه

انتشار مجله “ارغنون هامون”، از سال ۱۴۰۳ به صورت فصلنامه

 

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، مهدیه امیری دشتی؛ صاب امتیاز ارغنون هامون خبر از انتشار این مجله به صورت فصلنامه از سال ۱۴۰۳ داد.

صاحب امتیاز فصلنامه بینا-رشته ای “ارغنون هامون” همچنین گفت: این مجله که از سال ۱۳۹۵ تاکنون (لینک) به صورت سالنامه منتشر می شده، و هفت شماره از آن تاکنون به زیور طبع آراسته شده، هم اکنون با تایید هیات نظارت بر مطبوعات و رسانه ها به صورت فصلنامه منتشر خواهد شد. 

 

 

مهدیه امیری دشتی همچنین از تغییر در لوگو این مجله گفت: لوگو جدید که ترکیبی از لوگو پیشین و لوگو پروژه ارغنون؛ بازگشت به آینده می باشد، هم نشان‌دهنده تغییر در شکل و فرم انتشار این مجله از سالنامه به فصلنامه است و هم حکایت کننده تغییر در ماهیت این مجله دارد. با توجه به شکل گیری پروژه ارغنون؛ بازگشت به آینده از سال ۱۴۰۱ تاکنون، اقدام ما در تغییر ماهیت این مجله در راستای صورتبندی گفتمانی مفاهیم “سیاست تفاوت” می باشد. مفاهیمی که قصد دارد روایت کننده صداهای خاموش و سوژه های بی صدا باشد. 

صاحب امتیاز فصلنامه ارغنون هامون همچنین گفت: پروژه ارغنون؛ بازگشت به آینده پس از یک دهه فعالیت در عرصه عمومی جنوب ایران، از سال ۱۴۰۱ با محوریت قرار دادن “سیاست تفاوت”، پروژه خود را آغاز نموده است. این پروژه از درون پروژه هامون؛ بازگشت به جامعه مدنی و با توجه به شرایط اجتماعی خاص پس از سال ۱۴۰۱، اقدام به مفصل بندی بین مفاهیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مدنی نموده است.

مهدیه امیری در ادامه در این خصوص گفت: پروژه ارغنون؛ بازگشت به آینده در زمینه ها و ساحتهای فکری و اندیشگی متفاوت و متعددی مانند: مطالعات قومیت (اقوام، ملیت و نژاد)، مطالعات جنسیت (زنان، دختران و کودکان)، مطالعات ترجمه (زبان، گفتمان، بازنویسی و بازآفرینی)، مطالعات شهری (شهروندی، هویت، فضای شهری-روستایی)، مطالعات گروه های خاص (توانجویان، سالمندان و بیماران خاص)، مطالعات دیاسپورا (مهاجرین، چندگانگی فرهنگی و گفت وگوی فرهنگی) و مطالعات پسااستعمارگرایی (هویت و برساخت سوژه، حاشیه و متن جهان) خواهد اندیشید و مجله ارغنون هامون را منتشر خواهد نمود.

 

 

قابل ذکر است که فصلنامه ارغنون هامون در گستره سراسری و به صورت چاپی از سال ۱۳۹۵ به تدوین آثار و مکتوبات اندیشمندان جنوبی و کشوری پرداخته است. این مجله در حوزه اختصاصی مطالعات بینا-رشته ای علوم انسانی با نمره کیفی ۷۶ از ۱۰۰ از سال ۱۴۰۳ به صورت فصلنامه منتشر خواهد شد. مدیرمسئول این مجله برعهده اسماعیل حسام مقدم؛ دبیر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات استان بوشهر می باشد و سردبیری این مجله بر عهده شورای سردبیران می باشد.

شماره های پیشین مجله ارغنون هامون به موضوعاتی مانند: ویژه نامه چهل تکه (شماره صفر – ۱۳۹۶)، ویژه نامه “گفت‌وگو برای زندگی” (شماره یک – ۱۳۹۷)، ویژه نامه “برای هامون” (شماره دو – ۱۳۹۸)، ویژه نامه “زیستن و اندیشیدن” (شماره سه – ۱۳۹۹)، ویژه نامه “بازگشت به جامعه‌مدنی” (شماره چهار – ۱۴۰۰)، ویژه نامه “عصرانه فرهنگی هامون” (شماره پنج – ۱۴۰۱) و ویژه‌نامه “صفحات مطبوعاتی هامون” (شماره شش – ۱۴۰۲) پرداخته است. همه این نشریات جهت استفاده مخاطبان ایرانی و جهانی به صورت کتاب الکترونیک (e-book) در فیدیبو (لینک) نمایه شده است.