- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

«مکتب بوشهر»؛ روایتی از ناگفته‌های گردشگری زادبوم خورشید

 

«مکتب بوشهر»؛ روایتی از ناگفته‌های گردشگری زادبوم خورشید؛

گردشگران شیفته “آنِ” جذاب بوشهر شده‌اند

 

گزارشی از الهام بهروزی

 

مکتب بوشهر، یکی از بخش‌های مهم، تاثیرگذار و دانش‌افزای فستیوال موسیقی کوچه است که ضمن تزریق شادی و امید به مخاطبانش، با تشریح و پردازش داشته‌های بوشهر، ناگفته‌های گردشگری اقلیم خورشید (لیان کهن) را عیان کرده است. این بخش به همان اندازه بخش موسیقایی این رویدادِ سترگِ مردمی توانسته مخاطبان و گردشگرانی را از نقاط دور و نزدیک به دور خود جمع و ظرفیت‌های شگرف و منحصربه‌فرد گردشگری و فرهنگ بومی این سرزمین زیبا را بازنمایی کند.

فستیوال کوچه که به معنای واقعی کلمه «جشن اقوام» است، در سومین دوره خود با برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه گردشگری و همچنین ادبیات معاصر و عامه، درصدد برآمده تا صنعت گردشگری این منطقه را با روایتی مردم‌پسند و مبتنی بر نیازها و جنبه‌های زیباشناختی ظرفیت‌های گردشگری و بناهای تاریخی و آداب و رسوم و فرهنگ کم‌نظیر جنوبی تکانی بدهد.

با این اوصاف، فستیوال کوچه در آستانه نوروز خدمت بزرگی به گردشگری استان کرد؛ چراکه این فستیوال در مدت ۶ یا ۷ روز شمار قابل توجهی از گردشگران را به سمت بوشهر کشانده و با طراحی برنامه‌های فرهنگی هنری متنوعی دنیای حیرت‌انگیزی از هم‌خوانی موسیقی، خوراک، صنایع دستی، بناهای تاریخی و کوچه پس‌کوچه‌های بافت تاریخی و… را پیش روی آن‌ها گذاشته است.

این فستیوال در قالب مکتب بوشهر با برگزاری کارگاه‌هایی چون «سفر با طعم‌ها و مزه‌ها، تجربه طبخ، سرو نوش جان، خوراک دریایی» با حضور اکبر شایان‌خواه، «سفر با بالون رویافروشی (شناخت و کارکرد تولید محتوا)» با حضور اشکان بروج، «سفر با کوله‌پشتی صدا (شناخت و تمرین تکنیک‌های ساخت پادکست)» با حضور شاهین بهرام‌نژاد، «سفر با شهرزاد قصه‌گو (روزنگاری آغازی برای نوشتن قصه‌های سفر) با حضور شهرزاد اسفرجانی و «سفر با جهاز مهمان (شناخت و بازتعریف مهمان و مهمان‌نوازی) با حضور امیدرضا کاظمی، داده‌های اطلاعاتی ارزشمندی را در اختیار علاقه‌مندان به گردشگری و گردشگران قرار داده است. روی هم رفته این رویداد در دوره کنونی گنجینه‌ای از میراث و دانش و تجربه و خلاقیت بوده و بدین شکل توانسته محبوبیت خود را در میان مردمان ایران‌زمین دوچندان‌تر کند.

یکی از گردشگران که از دوم اسفند از تهران به این بندر کهن سفر کرده تا در کوچه موسیقی و بنایی باشکوه و تاریخ‌مند، موسیقی ناب و اصیلی که از بطن اندیشه و هنر و ذوق اقوام مختلف سربرآورده، به گوش جان بسپارد، در این باره به بامداد جنوب گفت: کوچه یک استثناء در میان همه رویدادهای گردشگری ایران و حتی منطقه خلیج فارس است. این جشنواره، همه را یکدل و یکرنگ می‌کند. مخاطبان خود را شیفته‌تر به ایران و ایرانی‌بودن می‌کند؛ چون با زبان و بی‌زبان فرهنگ این کهن‌بوم و هنر مردمان و تاریخ درخشانس را تداعی می‌کند.

به عقیده وی، بوشهر یک شهر خاص است که یک آنِ جذاب و بی‌همتا دارد که این آن را در هیچ‌کدام از استان‌ها و شهرهای جنوبی نمی‌توان دید، این آنِ جذاب، مردم خونگرمش است و الان گفته‌های احسان عبدی‌پور درباره بوشهر در ذهنم بیش از هر زمانی معنا یافته که زیبایی بوشهر به مردمش است؛ مردمی که خونگرم هستند و در هر شرایطی درِ خانه‌هایشان به روی مردم باز است. از دید من، مردم بوشهر در مهمان‌نوازی همتا ندارند. آن‌ها از جنس دریا و مهربانی‌های صادقانه هستند.

این گردشگر در پایان گفته‌های خود فستیوال کوچه را برگ برنده گردشگری بوشهر در عرصه گردشگری جنوب دانست و یادآور شد: به کرات به استان هرمزگان و جزایر قشم و کیش سفر کرده و در بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای آن‌جا حضور داشتم اما هرگز این حال خوب و شادی را که در جریان این رویداد در بوشهر تجربه کردم، نداشتند. این نشان می‌دهد که کوچه فستیوال بسیار حرفه‌ای و حساب‌شده طراحی شده و راوی موفقی برای فرهنگ و هنر و تاریخ بومی این استان و موسیقی دیگر اقوام است. امیداوم که مسوولان هم به‌مانند مردم قدر این کار بزرگی که متولیان این رویداد انجام دادند، بیش از پیش بدانند و از مانع‌تراشی‌ها دوری کنند.

گردشگر دیگری که از شمال عازم بوشهر شده تا در برخی از اجراهای فسیتوال کوچه حاضر شود، به بامداد جنوب گفت: این دوزه کوچه ما را غافل‌گیر کرده است. هم در ژانر موسیقی گروه‌های حرفه‌ای را دعوت کرده و هم در بعد ادبیات و قصه‌های کهن و عامیانه پنل‌های خوبی را بسته و از همه مهم‌تر در بعد گردشگری خوراک با معرفی آشپزهای نمونه و بسیار حرفه‌ای مخاطبان خود را به غذاهای لذیذ جنوب به‌ویژه دریایی و تند فراخوانده است.

وی با اشاره به اینکه من در یکی دو شب نخست فقط به تماشای اجرای برنامه‌های موسیقی نشستم ولی با تعریف دوستانم از دیگر بخش‌های جشنواره، مشتاق شدم که برخی از آن‌ها را هم ببینیم، افزود: برای من روایت‌های ادبیات عامه و فولکلور هم جذاب بود. هچنین گردش در محلات تاریخی بوشهر.

گردشگر دیگری که از تهران آمده، نیز به بامداد جنوب گفت: برای دومین بار است که در فستیوال کوچه شرکت می‌کنم. البته محل اجرای گروه‌های موسیقی در این دوره تغییر کرده ولی با این حال، مکان جدید هم جای بسیار باشکوهی است و گروه‌های حاضر هم حرفه‌ای هستند و من به‌شدت طرفدار موسیقی نواحی و بومی هستم به‌خصوص موسیقی بوشهری. از دید من موسیقی این منطقه یکی از بی‌نقص‌ترین موسیقی فولکلور ایران است که بعد بزمی آن خیلی شنیدنی و جذاب است. همخوانی در آن بسیار شورآفرین است و حتی اگر مخاطب ترانه‌های جنوبی را بلد هم نباشد با گروه موسیقی در خوانش اشعار همراه می‌شود و این شور و شوق به جانش می‌نشیند.

به گفته این گردشگر، فستیوال کوچه، هم در زمان خوبی برگزار می‌شود و هم مملو از موتیف‌های فرهنگی اصیلی است که خواه ناخواه گردشگران را به سمت و سوی خود می‌کشاند. کمتر رویدادی را در ایران می‌شناسیم به شکل خودجوش و مردمی هنرهای اقوام ایرانی را گرد هم جمع آورد و با فرهنگ بومی خود عجین و دمساز کند. این جشنواره به نظرم فقط نتیجه دغدغه‌مندی و دانش بالای تیمی است که آن را پی‌ریزی کرده است.

وی یادآور شد: حضور و مشارکت خانواده‌های خونگرم بوشهری در این جشنواره آن را بی‌نظیر کرده است. این دوره از دید من، به نسبت دوره قبل بسیار کامل‌تر و پرشورتر بوده است تا جایی که دوست ندارم این رویداد تمام شود و دلم می‌خواهد بوشهر بمانم و همچنان این دورهمی ادامه پیدا کند. امیدوارم این جشنواره خیلی زود دوباره برگزار شود؛ کوچه از دید من جشنواره‌ای تمام عیار است که هم هنر اصیل را ترویج و بازشناسی می‌کند و هم محبت و مهمان‌نوازی ایرانی را تقویت می‌کند، چیزی که تحت تاثیر سیطره مدرنیته دارد از زندگی‌های ما رنگ می‌بازد.

 

منبع: روزنامه بامدادجنوب